video thumb

۲ معیار کلیدی از بازار مشتقات اتریوم نشان می‌دهد که سقوط ۸۸۰ دلاری دیگر تکرار نمی‌شود

قیمت توکن اتر (ETH) شبکه اتریوم از اول جولای ۱۶ درصد افزایش یافته و عملکرد آن در ۷ روز گذشته بهتر از بیت کوین (BTC) بوده است. این عملکرد خوب اتریوم تا حدی می‌تواند به دلیل سرمایه‌گذاران باشد که مشغول خرید اتر هستند و امیدوارند که انتقال شبکه اتریوم از الگو اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، باعث افزایش بیشتر قیمت اتر شود.

مرحله بعدی ارتقا شبکه اتریوم و قراردادهای هوشمند ادغام (The Merge) نام دارد که در گذشته به عنوان اتریوم ۲٫۰ شناخته می‌شده است. این ارتقا در ماه ژوئیه قبل از اینکه آماده راه‌اندازی بر روی شبکه اصلی اتریوم شود، در شبکه آزمایشی گورلی (Goerli) با موفقیت آزموده شد.

از زمان سقوط اکوسیستم ترا در اواسط ماه می، ارزش کل اتریوم (TVL) افزایش یافت و کیفیت برنامه‌های اجرایی در بخش امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به لطف برنامه‌های آزمایش شده و قدرتمندی چون میکرداو (MakerDAO)، تا حد قابل توجهی بهبود یافت.

بر اساس داده‌های دیفای لیاما (Defi Llama)، اتریوم در حال حاضر ۵۷ درصد از سهم بازار TVL را در اختیار دارد که نسبت به ۸ آوریل که در ۵۱ درصد قرار داشت، افزایش ۶ درصدی داشته است. علیرغم این افزایش، در حال حاضر ۳۵ میلیارد دلار سپرده در قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم وجود دارد که در مقایسه با ۱۰۰ میلیارد دلار این بخش در دسامبر سال ۲۰۲۱، رقم ناچیز و شدیداً کاهشی را نشان می‌دهد.

دلیل این کاهش در سپرده‌های قراردادهای هوشمند و ادامه یافتن آن می‌تواند به هزینه‌های گس (Gas) تراکنش‌های اتریوم مرتبط باشد که در حال حاضر ۱٫۳۲ دلار است. این هزینه تراکنش اتریوم کم‌ترین رقم از اواسط دسامبر سال ۲۰۲۰ است و به نظر که کاربران می‌خواهند در چنین مقداری باقی بماند.

ارتباط نزدیک تریدرهای معاملات آپشن با محدوده خنثی

سرمایه‌گذاران قبل از هر چیز باید به داده‌های بازار مشتقات اتریوم نگاه کنند تا متوجه شوند که نهنگ‌های اتریوم و دیگر بازار سازان در چه شرایطی قرار دارند. برای شروع، می‌توان شیب دلتای ۲۵ درصد را بررسی کرد که نشانه‌هایی از شرایط بازار را در خود دارد.

اگر سرمایه‌گذاران انتظار افزایش قیمت توکن اتر را داشته باشند، شاخص دلتا به زیر ۱۲ درصد می‌رود. از سوی دیگر، اگر به بالای ۱۲ درصد برود، نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران به نزول قیمت اتر و یا شرایط خنثی برای این رمزارز است.

شاخص شیب دلتا برای مدت کوتاهی در محدوده خنثی رو به نزولی قرار گرفت چرا که اتر تا قبل از آن به مدت چهار روز در محدوده ۱۹ درصد قرار داشت. با این حال، تریدرهای معاملات آپشن رویکرد محافظه‌کارانه‌تری در پیش گرفتند و با رساندن شیب دلتا به ۱۳ درصد، احتمال نزول اتر را بیشتر کردند.

تریدرهای معاملات مارجین تمایل شدیدی به صعودی شدن اتر دارند

فراموش نکنید که حرکت‌های بازار صرفاً محدود به یک شاخص خاص نیست و برای تشخیص دقیق شرایط اتر، باید بازار معاملات مارجین هم نیز تحلیل کرد. سرمایه‌گذاران با گرفتن وام خرید ارز دیجیتال می‌توانند اهرم معاملات خود را بالاتر ببرند و رمزارز بیشتر خریداری کنند. هنگامی که تریدرها معاملات مارجین خود را آغاز می‌کنند، سود آن‌ها و ضررهای احتمالی به افزایش قیمت اتر بستگی دارد.

سرمایه‌گذاران بخش معاملات مارجین صرافی بیت‌فینکس (Bitfinex) به ایجاد قراردادهایی با اهرم ۱۰۰ هزار اتر یا بالاتر در مدت زمان بسیار کوتاه معروف هستند و نهنگ‌های این صرافی به طور کلی مشارکت بزرگی دارند. نکته قابل توجه این است که تریدرهای مارجین سود خود را از ۱۳ ژوئن به بعد بسیار افزایش دادند و در حال حاضر حدود ۴۹۱ هزار قرارداد وجود دارد که این بالاترین تعداد قراردادهای هوشمند در ۸ ماه گذشته است. این تعداد نشان می‌دهد که تریدرها انتظار یک فاجعه یا ریزش اتر به زیر ۹۰۰ دلار را ندارند و نسبت به ثبات آن اطمینان دارند.

در حالی که تغییر قابل توجهی در معیارهای تریدرهای معاملات آپشن ایجاد نشده و عموماً به سمت کاهش تمایل دارند، تریدرهای مارجین شرایط متفاوت‌تری دارند و همچنان صعودی هستند. با این وجود، این احساسات قرار نیست باعث کمتر شدن زمان بازار خرسی شود.

اگر نهنگ‌ها و بازار سازان اتریوم متقاعد شده باشند که ریزش قیمت اتریوم به ۸۸۰ دلار در ۱۸ ژوئن پایین‌ترین حد این رمزارز بوده است، این احتمال وجود دارد که آن‌ها بر این باور رسیده باشند که دیگر چنین ریزشی در کار نخواهد بود و مرحله سخت ماجرا پشت سر گذاشته شده است.

در زمان نگارش این مقاله، توکن اتر شبکه اتریوم با ۰٫۹۸ درصد افزایش در قیمت ۱,۲۳۰٫۷۶ دلار معامله می‌شود.