video thumb

متا ایجاد و خرید‌و‌فروش NFT را به اینستاگرام می‌آورد

توسعه‌دهندگان پلتفرم شبکه اجتماعی اینستاگرام (Instagram) به تازگی اعلام کرده‌اند که قرار است تعدادی ابزار مرتبط با توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را معرفی کنند که این ابزارها به سازندگان اجازه می‌دهد توکن‌های غیرقابل معاوضه را ضرب (Mint) کنند، به نمایش بگذارند و به فروش برسانند.

شرکت مالک اینستاگرام، متا (Meta)، در ۲ نوامبر اعلام کرد که این شرکت در طول رویداد هفته سازندگان خود در سال جاری میلادی، به توسعه‌دهندگان این امکان را خواهد داد تا کلکسیون‌های دیجیتالی را بسازند و آن‌ها را در ایسنتاگرام و هم خارج از اینستاگرام، به فروش برسانند.

شرکت متا می‌گوید که توسعه‌دهندگان یک ابزار رمزگذاری سرتاسری (End to End encryption) برای ایجاد توکن‌های غیرقابل معاوضه، نمایش و فروش آن‌ها در پلتفرم خواهند داشت و متا بلاک‌چین پالی‌گان (Matic) را به عنوان شریک آغازین خود برای پیشبرد این امر انتخاب کرده است.

شرکت متا افزود گروه کوچکی از توسعه‌دهندگان که در ایالات‌متحده آمریکا مستقر هستند، واجد شرایط آزمایش این ویژگی‌های جدید در اینستاگرام خواهند بود و بعد از آن گروه‌های توسعه‌دهنده بیشتری در سایر کشورها مجاز به استفاده از این خدمات خواهند بود. با این حال، شرکت متا هیچ اطلاعاتی در مورد زمان دقیق انجام این کار ارائه نکرده است.

شرکت متا علاوه بر مجموعه فعلی بلاک‌چین‌های پشتیبانی شده خود که شامل اتریوم (ETH)، فلو (FLOW) و پالی‌گان تازه اضافه شده می‌شوند، به تازگی افشا کرد که از بلاک‌چین سولانا (SOL) و کیف پول محبوب آن، فانتوم (FTM)، نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین متا اعلام کرد که پشتیبانی از توکن‌های غیرقابل معاوضه ویدیویی‌ هم اضافه خواهد شد.

استفان کسریل (Stephane Kasriel)، رئیس بخش بازرگانی و فناوری مالی متا، گفت که شرکت متا تا سال ۲۰۲۴ برای ایجاد یا فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه کارمزدی دریافت نخواهد کرد و هزینه‌های گس (Gas) شبکه برای توسعه‌دهندگان در زمان راه‌اندازی، توسط متا پوشش داده خواهد شد، اما دقیقا مشخص نکرد که زمان راه‌اندازی از نظر آن‌ها تا چه مدت می‌شود.

کسریل همچنین افزود که تراکنش‌های توکن‌های غیرقابل معاوضه همچنان مشمول کارمزد اپ استور خواهند بود. کسریل به حق کمیسیون ۳۰ درصدی شرکت اپل (Apple) در فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه اشاره می‌کند که به دلیل کارمزد بسیار بالای آن، باعث برانگیختن انتقادات زیادی در سراسر بازار ارزهای دیجیتال شده‌ است. به گفته کاربران، این حتی از میانگین ۲٫۵ درصدی حق کمیسیون اعمال شده توسط بازاراهای توکن‌های غیرقابل معاوضه مانند اپن‌سی (OpenSea) نیز بیشتر است.

به نظر می‌رسد که راهی هم برای دور زدن این حق کمیسیون و یا حتی استفاده از رمزارز برای خرید توکن‌های غیرقابل معاوضه اینستاگرام وجود ندارد. اپل و گوگل هر دو تنها از خرید‌های درون برنامه‌ای با استفاده از ارزهای نقدی رایج پشتیبانی می‌کنند و هر دوی آن‌ها پرداخت از طریق لینک‌های خارجی را ممنوع می‌کنند. هدف از این کار جلوگیری از دور زدن حق کمیسیون توسط کاربران است.

لازم به ذکر است که شرکت متا میزان کمیسیونی که قصد دارد از فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه بگیرد را اعلام نکرده است. همچنین سیستم حق امتیازی که قرار است به توسعه‌دهندگان بدهد هم مشخص نیست که چگونه خواهد بود.