video thumb

استیبل‌کوین الگوریتمی کاردانو در سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد

پلتفرم بلاک‌چینی کاردانو (ADA) که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) پشتیبانی می‌کند، با پروتکل لایه ۱ مبتنی بر فناوری گراف جهت دار غیر مدور (GAF) ارز دیجیتال کوتی (COTI) بر سر راه‌اندازی پروژه‌ای که از آن به عنوان یک استیبل‌کوین الگورتیمی بیش از اندازه وثیقه شده یاد می‌کنند، با یکدیگر همکاری می‌کنند. بر اساس اخبار منتشر شده، این استیبل‌کوین با وثیقه بسیار بالا به شکل ارز دیجیتال به عنوان دارایی پشتیبانی آن، راه‌اندازی خواهد شد.

اگر یک استیبل‌کوین با پشتوانه‌ ارز دیجیتال با نسبت ۱:۱ به یک ارز دیجیتال مرتبط شود، دقیقاً به اندازه‌ی پشتوانه‌ی خود، نوسان خواهد داشت. پس برای جلوگیری از این اتفاق، این ارتباط به نسبت بیشتری مثل ۲:۱ یا ۳:۱ صورت می‌گیرد تا اگر پشتوانه‌ی ارز دیجیتال استیبل‌کوین دچار نوسان قیمت شدید شد، قیمت استیبل‌کوین مربوط به آن بتواند ثابت بماند. به همین علت به این نوع استیبل‌کوین، بیش از اندازه وثیقه شده (Over Collateralized) می‌گویند. هرچه نوسانات ارز پشتوانه بیشتر باشد، باید از نسبت بزرگ‌تری برای ارتباط آن با استیبل‌کوین استفاده شود تا ارزش آن بهتر حفظ شود.

این استیبل‌کوین الگوریتمی که دی‌جِد (Djed) نام گرفته است، قرار است در ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی در شبکه اصلی راه‌اندازی شود و تا قبل از آن، از یکسری آزمایش برای پایداری و عملکرد صحیح باید عبور کند. به گفته توسعه‌دهندگان، دی‌جد با حمایت کاردانو به دلار آمریکا متصل خواهد شد و از ارز دیجیتال شِن (SHEN) به عنوان رمزارز پشتیبان این استیبل‌کوین استفاده خواهد کرد.

استیبل‌کوین الگوریتمی کاردانو در سال 2023 راه‌اندازی خواهد شد
استیبل‌کوین الگوریتمی کاردانو در سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی خواهد شد

این استیبل‌کوین الگوریتمی قرار است با شرکت‌های مختلف و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) ادغام شود تا به کاربران برای ارائه نقدینگی، به وسیله دی‌جد پاداش دهند. لازم به ذکر است که توسعه‌دهندگان قصد دارند در تلاشی برای رشد با سرعتی سالم و پایدار، یک رویکرد تدریجی و آهسته برای ارائه نقدینگی کاردانو به قرارداد هوشمند دی‌جد اتخاذ کنند.

شهاف بار-گِفِن (Shahaf Bar-Geffen)، مدیرعامل ارز دیجیتال کوتی می‌گوید که رویدادهای اخیر بازار ثابت کرده است که ما به یک پناهگاه امن در برابر نوسانات نیاز داریم و به اعتقاد او، دی‌جد می‌تواند به عنوان آن پناهگاه امن در بلاک‌چین کاردانو عمل کند، استیبل‌کوینی که غیرمتمرکز و دارای ذخایر ارزی اثبات شده است.

علیرغم تغییرات قیمتی ضعیف کاردانو، بلاک‌چین این رمزارز به توسعه و نوآوری در اکوسیستم ادامه می‌دهد. در ۲۲ سپتامبر سال ۲۰۲۲، ارتقاء مورد انتظار واسیل (Vasil) کاردانو سرانجام راه‌اندازی شد و به اجرا در آمد. این هارد فورک برای کمک به بهبود مقیاس‌پذیری اکوسیستم، ظرفیت عملیات عمومی تراکنش‌ها و ارتقای ظرفیت توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز کاردانو (DApps) طراحی شده بود. با این حال، هارد فورک واسیل آن تغییرات قیمتی که انتظار می‌رفت را برای کاردانو به دنبال نداشت. در زمان نگارش این مقاله، کاردانو با ۰٫۱۱ درصد کاهش، در قیمت  ۰٫۳۰۶۱۸۴ دلار معامله می‌شود.