video thumb

مدیرعامل کراکن: اثبات ذخایر بایننس بدون گزارش بدهی‌ها بی‌معنی است

فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس (FTX) اهمیت استفاده از سیستم اثبات ذخایر (PoR) را بیشتر از هر زمان دیگری دوچندان کرد، ثابت کرد که وجود این سیستم برای اجتناب از موقعیت‌هایی که شامل سوءاستفاده از وجوه کاربران می‌شود، امری ضروری است. صرافی‌ها به غیر از صرافی کراکن، اکنون به طور فعال شروع به اشتراک‌گذاری آدرس‌های کیف پول خود برای اثبات وجود وجوه کاربران کرده‌اند.

با این حال، چندین کارآفرین از جمله جسی پاول (Jesse Powell)، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار صرافی ارزهای دیجیتال کراکن (Kraken، به این اقدام واکنش نشان دادند و آن را بی‌معنی خواندند چرا که این سیستم شامل لیست کردن بدهی‌های صرافی‌ها نمی‌شود. پاول می‌گوید که یک حسابرسی کامل اثبات ذخیره باید شامل مجموعه بدهی‌های مشتری، شواهد رمزنگاری قابل تائید توسط کاربر و امضاهایی که کنترل متولی بر کیف پول‌ها را اثبات می‌کند، باشد.

سیستم اثبات ذخیره کراکن امکان تائید دارایی‌ها در برابر بدهی‌های شرکت را فراهم می‌کند، اما پاول باقی صرافی‌ها را خطاب قرار داده است و می‌گوید که سایر صرافی‌ها از گنجاندن حساب‌های دارای بدهی غافل نشوند. سیستم اثبات ذخیره بایننس که اخیراً منتشر شده است، به کاربران اجازه می‌دهد تا وجود دارایی‌های خود را تائید کنند.

مدیرعامل کراکن: اثبات ذخایر بایننس بدون گزارش بدهی‌ها بی‌معنی است
مدیرعامل کراکن: اثبات ذخایر بایننس بدون گزارش بدهی‌ها بی‌معنی است

با این حال، پاول سیستم اثبات ذخایر بایننس را به طور کامل تائید نمی‌کند و می‌گوید که سیستم ارائه شده بایننس شامل حساب‌های دارای مانده منفی نمی‌شود. پاول اظهار داشت که هدف اصلی از این سیستم این است تا بفهمیم که آیا یک صرافی بیشتر از آنچه به مشتریان بدهکار است، رمزارزهای بیشتری در اختیار دارد یا خیر.

پاول همچنین از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران خواست که از اشباع فروشی و گمراه کردن مصرف‌کنندگان خودداری کنند. در عوض، او به رسانه‌ها توصیه کرد که بر روی درک انگیزه اجرای سیستم اثبات ذخایر وقت بگذارند. از سوی دیگر، تعدادی کمی از فعالان بازار اصرار پاول به وجود یک حسابرس قابل اعتماد را رد کردند. همچنین مدیرعامل بایننس هم با انتشار برنامه‌های آتی خود برای گسترش سیستم اثبات ذخایر، اظهارات پاول را رد کرد.

پاسخ مدیرعامل بایننس به اظهارات مدیرعامل صرافی کراکن از حمایت مثبت جامعه ارزهای دیجیتال برخوردار شد. با این حال، برخی کاربران مدیرعامل بایننس را به دورویی متهم کردند چرا که او پست توییتری‌ای که در آن کاربران می‌توانستند آزادانه نظرشان را بیان کنند، غیرفعال کرد. در ۱۹ نوامبر، مدیرعامل بایننس تائید کرد که کار بر روی ایجاد یک صرافی متمرکز ایمن (CEX) را آغاز کرده است، ایده‌ای که ابتدا توسط بنیان‌گذار اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) مطرح شد.