video thumb

ارز دیجیتال Beam جهان صنعت سرمایه دیجیتال را تغییر خواهد داد

الکساندر زایدلسون، مدیر عامل پروژه ارز دیجیتال Beam، در خصوص پروژه تحت پوشش این شرکت یعنی MimbleWimble گفت که این پروتکل چهره صنعت ارزهای دیجیتال را به کلی دگرگون ساخته و می‌توان از آن در پروژه‌های متعدد دیگر نیز بهره برد.

وی همچنین در خصوص پروژه مذکور توضیح داد: ما در حال تلاش برای ایجاد یک ارز دیجیتال هستیم که قابل استفاده در انواع موارد (ارزهای دیجیتال) باشد و تنها به ارزهای معروف و شناخته شده محدود نشود.

وی که این سخنان را در گفتگوی خود با نشریه آنلاین Crypto News مطرح می‌کرد، در پاسخ به چگونگی کارکرد این سیستم ارزی توضیح داد: امسال، تمرکز ما بر روی دو مسیر اصلی خواهد بود. نخستین هدف ما پروژه Beam Core خواهد بود که در حال حاضر مشغول کار بر روی انواع مسائل مربوط به مورد استفاده در کیف پولی بوده که از مجموعه‌ای از ابزارهای تجاری تشکیل شده و افرادی که می‌خواهند به حساب تراکنش‌های خود در بلاک چین رسیدگی کنند می‌توانند از آن استفاده کنند. ما امیدواریم که نسخه آلفا این پروژه تا پایان سال جاری کامل شود.

زایدسلون همچنین در خصوص پروژه Beam Compliance، آن را مهمترین و بزرگترین بخش پروژه MimbleWimble دانسته و افزود: ما فکر می‌کنیم که این پروژه آینده را شکل خواهد داد. چشم انداز نهایی ما ایجاد یک ارز دیجیتال است که از سویی کاملا شخصی باشد و از سوی دیگر امکانات مورد نیاز طرفین معامله را تامین کند. ما معتقدیم که بدون این کار، ارز دیجیتال کارکرد تجاری خود را از دست خواهد داد. یک ارز دیجیتال باید قابل اطمینان بوده و همچنین به افراد اجازه دهد تا بتوانند اطلاعات مالی خود را در اختیار آن دسته از افرادی بگذارند که مورد نظرشان بوده که این افراد مثلا می‌توانند حسابرسان و یا مقام‌های مالیاتی باشند. این امکان باید کاملا آزاد و دلخواهانه بوده و کاملا به نظر هر کدام از مالکین کیف پول‌ها بستگی دارد.

لازم به ذکر است مدیران این پروژه همچنین به دنبال انتشار نسخه بتا کیف پول خود هستند که ویژه اندروید طراحی شده و قرار است طی دو الی سه هفته آینده روانه بازار شود. کاربران iOS نیز باید کمی بیشتر صبر کرده و منتظر انتشار نسخه ویژه سیستم عامل خود باشند. البته مدیران پروژه مذکور ماه ژوئن را به عنوان زمان تقریبی انتشار نسخه iOS اعلام کرد‌ه‌اند.

اما در خصوص کیف پول‌های سخت افزاری نیز، زایدلسون اعلام کرد که احتمالا این کیف پول‌ها تا ماه آوریل یا مارس روانه بازار خواهند شد. وی در عین حال تاکید کرد که مدیران پروژه همچنان به دنبال کیف پولی هستند که بتواند نظرات آنها را در مورد پروژه مذکور تامین کند.

ماکت کیف پول Beam:

Beam و مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال

مساله حریم خصوصی سکه‌های دیجیتال احتمالا تنها مد نظر موسسات حکومتی نیست. به عنوان مثال، در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، وزارت کشور آمریکا سندی منتشر کرد که به فعالیتهای موسساتی که به دنبال توسعه روش‌های پیگیری معاملات در فضای مربوط به ارزهای دیجیتال مانند مونرو یا Zcash هستند مربوط بود. با اینحال، زایدلسون همچنان در این خصوص نگرانی در سر ندارد.

وی در این خصوص گفت: هیچ مقرراتی وجود ندارد که تاریخ معاملات در همه زمان‌ها را قابل مشاهده سازد. منظورم این است که پول نقد هیچ تاریخچه (آرشیو) مبادلاتی ندارد. نهادهای فعلی قانونگذار به ما می گویند که اگر من یک بطری لیموناد را در ازای دریافت پول نقد می‌فروشم، پس هیچ رسید فیزیکی برای انجام این تراکنش مالی در دست نخواهم داشت. پس اگر پول لیموناد را به صورت نقدی می‌پردازم، پس نیازی به ارائه هیچ گونه سندی از تراکنش مربوط به خرید آن نخواهم داشت. ما دقیقا به دنبال ایجاد چنین فضایی در Beam هستیم.

با اینحال آن دسته از کسانی که می خواهند بنا به هر دلیلی سند تراکنش خود را در معرض دید دیگران قرار دهند نیز هیچ محدودیتی در این زمینه نخواهند داشت. برای این کار، ابتدا شخص یا شرکت طرف معامله باید مشخص کند که قصد قرار دادن اطلاعات مربوط به تراکنش خود در بلاک چین است. پس از آن، مقام ناظر می‌تواند این اطلاعات را از مالک آن درخواست کند. اما در صورتیکه مالک اطلاعات تحت هیچ شرایطی به دنبال قرار دادن اطلاعات مربوط به تراکنش های خود در بلاک چین نباشد، پس کسی هم نمی‌تواند درخواست ارائه اطلاعات از وی داشته باشد. حتی اگر شخصی بخواهد مبلغی را از شما با استفاده از کلیدهای ۱۲ رقمی شخصی دریافت کند، وی می‌تواند پول را از شما دریافت کند، اما به اطلاعات تراکنش‌های شما دسترسی نخواهد داشت، چراکه اساس چنین اطلاعاتی وجود خارجی ندارد.

رقابت و جذابیت عمومی

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، Beam تنها ابزار اجرایی MimbleWimble به حساب نمی‌آید. ابزار اجرایی دیگر این پروژه Grin است که تنها چند روز پس از راه اندازی Beam راه اندازی شد که شباهت خیلی زیادی به پروتکل Baem دارد. اما سوال اینجاست که چرا با اینحال، همه ترجیح می دهند از Beam استفاده کنند؟

زایدلسون در این خصوص توضیح داد: این سوال بسیار مشکلی است. هر دو ارز نامبرده متعلق به MimbleWimble هستند و هر دو از سطح بالایی از امنیت حریم خصوصی و مقیاس پذیری بهره می‌برند. هم اکنون، Beam کاربرد بیشتری دارد. ما در Beam به سادگی می‌توانیم از کیف پول‌های گرافیکی استفاده کنیم که مردم می‌توانند خیلی راحت با آنها کار کنند. در خصوص سرمایه گذاران، بسیاری معتقدند که خرید یک سکه بسته و محدود برای سرمایه گذاری خیلی بهتر از سکه‌هایی با سیستم باز است. اختلاف اصلی این دو اما بستگی به نگاه ما به رقابت اختیاری و انتخابی است. ما در تلاش هستیم تا نوعی ارز را به وجود آوریم که بتواند در تمامی انواع موارد قابل استفاده باشد و نه تنها در تراکنش ارزهای دیجیتال معروف و به نام بازار.

دیگر سکه‌های خصوصی نیز تقریبا به طور پیش فرض تنظیم شده هستند. من فکر می کنم می‌توان شرکت‌هایی مانند Monero و ZCash را به عنوان رقیب در نظر بگیریم؛ اما ارز دیجیتال Grin ارزی است که ما می‌توانیم از آن به عنوان رقیب نام ببریم و در برخی نقاط هم شاهد همکاری میان این دو ارز دیجیتال پروژه MimbleWimble هستیم. البته باز هم تاکید می‌کنم که از نظر من رقابتی میان دو ارز ما وجود ندارد.

زایدلسون همچنین تاکید کرد: نبود حریم خصوصی یکی از بزرگترین پالش های پیش روی ارزهای دیجیتال موجود در بازار است و مردم در حال فهم اهمیت این موضوع هستند. MimbleWimble در گذر زمان برای تعداد بسیار بیشتری از پروژه های مربوط به ارزهای دیجیتال قابل استفاده خواهد بود.

مسلما یکی از قدم‌های رو به جلو در راستای رقابت و جذابیت عمومی، بحث فهرست سازی مبادلات است. من فکر می‌کنم که ما در حال حاضر شش یا هفت سیستم مبادلات داریم که من میدانم سیستم‌های بیشتری طی هفته‌های آینده در فهرست Beam قرار خواهند گرفت. اما در این خصوص که ما در سال جاری و تاکنون چند سیستم مبادلات را در فهرست خود قرار داده‌ایم، باید بگویم که این تعداد شامل بیش از ۲۰ سیستم می شود.

جدول قیمت Beam:

Beam تاکنون موفق به جمع آوری ۵ میلیون دلار از طریق سرمایه گذاران خود شده است و البته تیم این پروژه به دنبال افزایش این مبلغ نیست. اما زایدلسون در خصوص اینکه Beam چگونه فعالیت می‌کند، گفت: ما در حال آغاز ادغام هستیم. بنابراین این بنیاد در حال جمع آوری پول از بلاک چین به صورت ماهانه است. بنیاد ما هم اکنون ۲۰ درصد خزانه خود را پر کرده که با این سرمایه می‌توان ۴ درصد از سکه های مورد نیاز در پنج سال اول را تامین کرد. ما از سرمایه گذاران و خریداران سکه‌ها دعوت می کنیم تا بیایند و در خصوص چگونگی توزیع سرمایه گذاری انجام شده خود نظر بدهند. این نظر خواهی از طریق انجام تحقیقات، مطالعات توسعه و تعیین مشخصات طرح صورت می پذیرد. ما در این امر، تا حد زیادی از سیستم کاری بنیاد ZCash الهام گرفته‌ایم. اما من فکر می‌کنم آنها مسیر ارزشمندی را در پیش گرفته‌اند که بر اساس آن مردم می‌توانند نظرات خود را به ثبت برسانند و بنیاد نظرات آنها را جهت تصمیم گیری نهایی با یکدیگر تطبیق می دهد.

اما پس از طی شدن این دوره پنج ساله اول، خزانه از بین خواهد رفت. دلیل این امر هم آن است که کاربرد خزانه و بودجه آن برای وسیع سازی هر چه بیشتر پروژه است و ما فکر می‌کنیم که مدت زمان پنج سال برای انجام این کار کافی باشد.