سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بحران سیاسی ونزوئلا و بلا تکلیفی ارز دیجیتال ملی این کشور

با شکل گیری و افزایش بحران سیاسی در ونزوئلا، طرح راه اندازی ارز دیجیتال ملی این کشور نیز وارد حاشیه‌های فراوان شده است. «نوال راویکانت» فعال اقتصادی مشهور نیز با انتشار پیامی توئیتری در خصوص وضعیت اقتصادی فعلی ونزوئلا به ویژه اوضاع مربوط به ارز دیجیتال ملی این کشور، سوسیالیسم را دلیل اصلی شکست طرح مذکور دانست.

وی که از جمله بنیانگذاران وب سایت AngelList به حساب می‌آید، بر خلاف بسیاری از کارشناسان، مقطع زمانی فعلی را که به گفته وی با شکست سوسیالیسم در این کشور همراه است را زمانی بسیار مناسب برای ورود ارزهای دیجیتال به چرخه اقتصاد ونزوئلا دانست.

تمامی کارشناسان به این واقعیت اذعان دارند که ونزوئلا یکی از بزرگترین منابع نفتی جهان به حساب آمده و حتی بسیاری هم معتقدند که این کشور دارای بزرگترین ذخایز نفتی جهان محسوب می‌شود. هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در جریان پنجمین جنبش ملی این کشور خواستار پایبندی مردم و نظام سیاسی ونزوئلا به سوسیالیسم شد. وی همچنین ادبیات و زبان سیاسی این کشور را بر محور دو مفهوم اساسی مردم و ضد مردم یا همان دوست و دشمن بنا کرد.

چاوز و متحدین وی میدانستند مدل اقتصادی کشورهای منطقه اسکاندیناوی که در آن، سوسیال دمکراسی که بر مبانی سیاسی – اجتماعی زندگی شهروندان این کشورها برای ارتقاء امنیت در چارچوب یک اقتصاد کاپیتالیست و لیبرال دمکراسی حاکم است، اتخاذ کنند. اما نتیجه تصمیمات چاوز و دوستان وی در همان چند روز نخست مشخص شد. ونزوئلا یک طرح حکومت مبتنی بر توسعه انسانی دست یافت. این کشور سیستم آموزش رایگان را راه اندازی کرده و همه توان دولت را برای براندازی فقر به کار بست.

همه همیشه چیزهای خوب ماندگار نخواهند بود. مردم از طرح‌های دولت برای توسعه اقتصادی و همچنین در زمینه‌هایی مانند مخابرات، برق و نفت استقبال کردند. همه چیز تا پیش از اینکه چاوز کنترل بخش های دیگر را در دست بگیرد، خوب پیش می‌رفت. اما همین سیستم هنگامی که به سطح مراودات بین المللی ونزوئلا راه پیدا کرد، رو به فساد گذاشت. در زمینه اقتصاد هم بازارهای متعدد سیاه ایجاد شده و وابستگی مردم به واحد پول ملی این کشور یعنی بولیوار کاهش یافته و آنها از دلار برای انجام معاملات خود استفاده می‌کردند.

اما با کاهش قیمت نفت در بازار جهانی، اقتصاد نیمه ورشکسته ونزوئلا که هزینه‌های آن از کنترل دولت خارج شده بود اینک با کسری بودجه سنگین مواجه شد. همین امر منجر به چاپ پول بیشتر آن هم بدون پشتوانه در این کشور شد. در نتیجه تورم سیری صعودی و عجیب به خود گرفت و دولت به فکر کنترل قیمت‌ها و کاهش نقصان‌های شدید اقتصادی موجود افتاد. اما با شکست این سیاست دولت، تظاهرات عمومی در کشور به راه افتاده و کم کم منجر به تضعیف نهاد دمکراسی در ونزوئلا منجر شد.

آنچه دست آخر نصیب دولت ورشکسته ونزوئلا شد، چیزی جز تورم نجومی، کمبود شدید کالاهای اساسی و فقر و گرسنگی در سطح ملی نبود.

اکنون با بروز بحران شدید در ونزوئلا، نوال پیشنهاد کرده که ارزهای دیجیتال بهترین راه حل برای مبارزه با مشکلات ناشی از اقتصاد مارکسیستی ونزوئلا خواهد بود. البته وی در خصوص اینکه منظورش از ارز دیجیتال ، همان پترو یا ارز دیجیتال ملی ونزوئلا است و یا ارزهای خارجی دیگر، صحبتی به میان نیاورده است.

البته این فکر تنها به ذهن نوال نرسیده است. یکی از دلایل اصلی ارائه طرح راه اندازی ارز دیجیتال ملی از سوی دولت ونزوئلا، مبارزه با همین مشکلات اقتصادی و تورم نجومی در این کشور بوده است.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location