video thumb

استراتژی روند خطی فیبوناچی در تحلیل ارزهای دیجیتال

ترازهای فیبوناچی، ابزار بسیار قدرتمندی در معاملات فارکس است و معاملات می تواند فقط بر اساس این ترازها و یا بر اساس ترکیبی از این ترازها با روش های دیگری مثل نمودارهای شمعی، اندیکاتورها و پترن ها انجام شود. در این مقاله، قصد داریم استراتژی فیبوناچی بازگشتی (Fibonacci Retracement) که ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد را آموزش دهیم. این استراتژی عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد، اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که با استفاده از این ابزار می توان از ورودی ها صحیح تجاری استفاده کرد و در نتیجه سودهای کلانی را به دست آورد.

گفتنی است که روش های متعددی برای تجارت با استفاده از ابزار فیبوناچی بازگشتی وجود دارد، اما یکی از بهترین روش های تجارت فیبوناچی با استفاده از خطوط روند می باشد.

ابزار فیبوناچی بازگشتی توسط لئوناردو پیسانو (Leonardo Pisano) کشف شد، وی در سال ۱۱۷۵ میلادی در ایتالیا متولد شد و به عنوان “یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان اروپایی در قرون وسطی” شناخته شد.

وی مجموعه ای ساده از اعداد را کشف کرد که اعداد فیبوناچی نامیده می شوند. تا به حال هماهنگی های زیادی بین روابط این اعداد و قوانین طبیعت دیده شده است. نسبت های فیبوناچی در همه جا دیده می شوند، از فاصله حرکت سیاره ها به دور ستارگان تا فاصله حرکت الکترون ها به دور هسته اتم. این اعداد نسبت هایی با یکدیگر دارند که در علم اقتصاد نیز کاربرد دارد.

گفتنی است؛ این اعداد برای سال های متوالی مورد استفاده معامله گران قرار گرفته است.

با استفاده از این استراتژی تجاری فیبوناچی، همه چیزهایی را که لازم است برای شروع تجارت با استفاده از ابزار ابزار فیبوناچی بازگشتی بدانید، فرا خواهید گرفت.

در این مقاله، شما معنی فیبوناچی، الگوریتم فیبوناچی، بیوگرافی فیبوناچی، فرمول فیبوناچی برای تجارت در بازار، الگوریتم سری فیبوناچی، دنباله فیبوناچی در طبیعت و بسیاری از نکات مفید دیگر در مورد این ابزار عالی را فرا خواهید گرفت.

در زیر تصویری از نسبت های مختلفی که لئوناردو ایجاد کرده است، مشاهده می کنید. بعدا با جزئیات آن آشنا خواهیم شد و می بینیم که کدام یک از این خطوط برای استراتژی تجاری ما کاربرد دارد.

نرم افزار نموداری شما باید با این تصویر استاندارد شود، با این حال شما، شخصی هستید که باید نمودار خود را ترسیم می کنید.

خط پایین به این معنی است که بسیاری از تجار از این ابزار استفاده می کنند، به همین دلیل بسیار مهم می باشد که از استراتژی تجاری استفاده کنید که این ابزار را داشته باشد.

شما می خواهید بدانید که کجا از این ابزار استفاده کنید و شما نیاز دارید که آنها را در swing high یا swing low قرار دهید.

Swing High: اصطلاحی است که در تجزیه و تحلیل فنی استفاده می شود و به نوسانات بالا که توسط قیمت یا یک شاخص ایجاد می شود، اشاره دارد.

Swing Low: اصطلاحی است که در تجزیه و تحلیل فنی استفاده می شود و به نوسانات پایین که توسط یک قیمت یا شاخص ایجاد می شود، اشاره دارد. اگر از معنی آن مطمئن نیستید، به نمودار نگاه کنید تا چگونگی آن را دریابید.

تصویر زیر شبیه نمودار فیبوناچی بازگشتی است:

نحوه استفاده از فیبوناچی بازگشتی

مفهومی که باید به یاد داشته باشید، این است که اگر این یک روند صعودی باشد، شما تمایل خواهید داشت تا با کمترین نوسان شروع کرده و سطح فیبوناچی خود را تا حد زیادی بالا ببرید و به نوسان گیری بالا برسانید و اگر این روند نزولی باشد، شما تمایل دارید که با نوسان بالا شروع کرده و مکان نمای خود را به سمت پایین حرکت دهید و به نوسان گیری پایین برسانید.

بیایید جلوتر برویم و همه آنچه را که ما در این استراتژی تجاری نیاز داریم، بررسی کنیم:

ابزارهای معاملاتی برای استراتژی روند خطی فیبوناچی

  1. فیبوناچی بازگشتی
  2. خطوط روند

لازم به ذکر است که استراتژی فیبوناچی بازگشتی می تواند در هر بازاری مورد استفاده قرار بگیرد، از جمله: بازار فارکس، بازار سهام، بازار آپشن (اختیار معامله) و بازار فیوچرز.

همچنین این استراتژی معاملاتی می تواند در هر چارچوب زمانی استفاده شود و گفتنی است که این یک استراتژی یک روند معاملاتی است که از مزایای بازگشت روند استفاده می کند.

معامله گران فارکس، سطوح فیبوناچی بازگشتی را به عنوان حوزه پشتیبانی و مقاومت می شناسند. از این رو، این سطوح توسط بسیاری از معامله گران مشاهده می شود، به همین دلیل استراتژی می تواند باعث ایجاد تفاوت در موفقیت تجاری شما شود.

از آنجایی که در مورد برخی از اطلاعات استراتژی فیبوناچی بازگشتی آگاهی یافتیم، بیایید تا نگاهی به قوانین استراتژی روند خطی فیبوناچی بیندازیم.

قانون اول: یک جفت ارز روندی پیدا کنید

این قانون به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، ما باید مطمئن شویم که این روند یک روند صعودی است یا نزولی.

در مثالی که به کار می گیریم، ما در حال استفاده از یک روند صعودی هستیم. ما در حال جستجو برای یک بازگشت در روند بوده و سپس بر اساس قوانین یک ورودی خواهیم داشت.

قانون دوم: یک خط روند ترسیم کنید

از آنجایی که قبلا با مشاهده به نمودار متوجه شدید که آن یک روند حقیقی است، اکنون شما نیاز دارید که خط روند خود را ترسیم کنید.

شما باید همانطور که روند بالا یا پایین می رود، این را روی سطوح پشتیبانی و مقاومت ترسیم کنید.

هنگامی که این خط روند را ترسیم می کنید، بهتر است که وارد مرحله بعدی شوید.

خطوط روند یک عنصر کلیدی برای تجارت هستند و توصیه می شود تا جایی که می توانید از آنها استفاده کنید.

قانون سوم: فیبوناچی را ترسیم کنید

اکنون شما می توانید ابزار فیبوناچی بازگشتی خود را داشته باشید و آن را در swing low به swing high قرار دهید.

به خاطر داشته باشید این یک روند صعودی است، بنابراین ما در swing low در %۱۰۰ شروع کردیم و در سطح دوم Swing High در ۱۰۰% قرار دادیم.

قانون چهارم: صبر کنید تا سطح قیمت در خط روند قرار گیرد

تا کنون ما یک جفت ارز روندی پیدا کردیم، یک خط روند را برای تائید آن ترسیم کردیم و فیبوناچی خود را در swing low و swing high قرار دادیم.
این قانون، قدم مهمی برای این استراتژی است، بنابراین شما نیاز دارید که به دقت توجه کنید.

از آنجایی که ما نیاز داریم تا قیمت جابه جا شود تا بر روی خط روند ما قرار بگیرد، همانجا متوقف شده و در جهت خط روند برگردید.

اگر قیمت، خط روند را شکسته و به حرکت ادامه دهد و در سطوح ۵۰٪، ۶۱٫۸٪، ۷۸٫۶٪ قرار بگیرد، پس بدیهی است که روند شکسته شده و شما باید در جای دیگری به دنبال آن باشید، زیرا در این زمان انجام تجارت با این استراتژی نامعتبر است.

با توجه به آنچه که گفته شد، نگاهی به نمودار بیندازید و ببینید که چه اتفاقی افتاده است.

بسیار عالی، قیمت در خط روند قرر دارد، پس حالا که روند صعودی است چرا نباید اقدام به خرید کینم؟

اگر شما نیز چنین سوالی از خود کرده اید، سوال درستی است.

همانطور که گفته شد، بازار تمایل دارد تا این خطوط را دنبال کند، اما گاهی اوقات این خطوط معامله گران را گمراه می کنند، در نتیجه باعث می شوند که آنها پول زیادی را از دست بدهند.

این اتفاق هر روز رخ می دهد، به همین دلیل منطقی به نظر می رسد که برای خود یک استراتژی داشته باشید تا به شما در هنگام وقوع چنین اتفاقاتی کمک کند.

ما نمی خواهیم که هیچ کدام از این اتفاقات برای شما رخ دهد، پس در ابتدا باید معیاری را که به ما برای داشتن یک ورود ایمن کمک می کند، مورد بررسی قرار دهیم.

قانون پنجم: قیمت باید در خط روند بین خطوط ۳۸٫۲ % و ۶۱٫۸ % قرار بگیرد (نسبت طلایی فیبوناچی)

قبل از ارائه توضیحات در این بخش، به نمودار زیر نگاهی بیندازید تا موضوع کمی برایتان روشن شود.

قیمت، قبل از اینکه بر روی خط روند قرار گرفته و به روند صعودی ادامه دهد، به عقب بازگشته و نمره ۳۸٫۲ را برای مدتی مورد آزمایش قرار می دهد.
زمانی که قیمت بر روی خط روندی که ما آن را ترسیم کردیم، قرار بگیرد، می بینیم که قیمت بین خطوط ۳۸٫۲ و ۶۱٫۸ بوده پس بنابراین تجارت ما یک قدم به هدف نزدیکتر شده است.

چرا در این استراتژی قیمت باید بین این خطوط باشد؟

ما می خواهیم بر روی یک خط بازگشتی بزرگ سرمایه گذاری کنیم و خطوط ۳۸٫۲،۵۰ و ۶۱٫۸ بهترین خطوط بازگشتی هستند که در فیبوناچی مورد استفاده قرار می گیرند.

هنگامی که از این مسئله آگاهی پیدا کردید به دنبال یک ورودی باشید.

قانون ششم: نقطه ورودی

همه چیز طراحی شده تا در این بازگشت با سود زیادی همراه باشد، پس بنابراین آخرین قدم برای انجام تجارت چیست؟

در خرید-به منظور انجام خرید شما باید صبر کنید تا قیمت به بالای خطوط ۳۸٫۲ % یا ۵۰ % نزدیک شود.

در فروش-به منظور فروش شما باید صبر کنید تا قیمت به بالای خطوط ۳۸٫۲ % یا ۵۰ % نزدیک شود.

برای روشن شدن این مسئله به نمودار زیر نگاه کنید:

وقتی از این استراتژی استفاده می کنید به این تصویر نگاه کنید، چرا که قبل از شروع تجارت این تصویر به طور ساده به ما نشان می دهد که نمودارهای ما چگونه به نظر می رسند.

نکته: اگر قیمت خط روند ما بین خط ۵۰٪ و خط ۶۱٫۸٪ خط فیب قرار بگیرد، ما باید برای یک کندل صبر کنیم تا به بالای خط ۵۰% نزدیک شود و سپس می توانیم تجارت خود را شروع کنیم.

تنها به این دلیل صبر می کنیم که کندل به بالای خط فیب ۳۸٫۳% نزدیک شود، چون در این مثال بین خطوط ۳۸٫۲% و ۵۰% قرار دارد.

این روند نباید خیلی طول بکشد، چرا که روند ما باید با توجه به سطح پشتیبانی قبلی با خط روند به سمت بالا ادامه یابد.

مثال فوق، این قوانین را زمانی که خط روند با سطح قیمت در این دو منطقه منطبق است، نشان می دهد.

نکته: اگر در این مثال قیمت زیر سطح فیب ۶۱٫۸ % شکسته شود، پس باید صبر کنید تا یک کندل به بالای سطح فیب ۵۰% نزدیک شود.

دلیل شما این است که نمی خواهید در روند شکسته شده، گرفتار شده و در نهایت متوقف شوید.

قانون هفتم: ضرر را متوقف کنید

توقف ضرر شما می تواند بر اساس آنچه که نمودارهای شما نشان می دهند، متفاوت باشد.

در این مثال، توقف بین خطوط فیب ۵۰٪ و ۶۱٫۸٪ قرار داشت.

این به این دلیل است که اگر خط فیب ۵۰٪ شکسته شود، روند صعودی تائید نخواهد شد و ما می خواهیم که هرچه سریعتر خرید خود را شروع کنیم.

بهتر است که همیشه به گذشته نگاه کرده و ضرر را متوقف کنید.

نتیجه گیری

شما همیشه تمایل دارید که موفق باشید. اگر با استفاده از این استراتژی تجارت خود را آغاز کنید، راه هایی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا در کوتاه مدت سود خوبی به دست آورید.

به همین دلیل توصیه می شود که از نسبت ریسک به پاداش ۳ به ۱ (یا حتی ۴ به ۱) استفاده کنید. این همیشه به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید که چه مقدار می خواهید برای به دست آوردن پاداش، ریسک پذیر باشید. بعضی از معامله گران فقط سود کمی به دست می آورند، در حالی که بعضی دیگر معمولا سودهای کلانی را دریافت می کنند. شما حتی می توانید کانال هایی را ترسیم کنید تا به شما برای رسیدن به یک سود خوب کمک کنند. هوشمند باشید و تنها بر روی ۲% از حساب معاملاتی خود ریسک کنید.

در نهایت امیدواریم که از این استراتژی تجاری لذت برده باشید و این استراتژی به شما برای انجام معاملات تجاری کمک کند.