video thumb

آیا صرافی‌ در کار خود صداقت به خرج می‌دهد؟ / تشخیص معاملات جعلی

شرکت سرمایه گذاری «CoVenture» که توسط غول مالی ژاپنی «SBI Holidings» پشتیبانی می‌شود در گزارشی به ارائه دو استراتژی در مورد ارزهای دیجیتالی پرداخته است که به معامله گران در انتخاب صرافی می‌تواند کمک زیادی کند. در واقع با استفاده از این دو روش هریک از معامله گران در عرصه ارزهای دیجیتالی می‌توانند تشخیص دهند که آیا صرافی که انتخاب کرده‌اند در معرض تجارت شستشو یا همان پولشویی قرار دارد یا خیر و اینکه حجم معملاتی که در این صرافی‌ها مشاهده می‌شوند همزمان با خرید و فروش دارای‌هایی ارزی جعلی هستند یا خیر.

اگر با دنیای تجارت ارزهای دیجیتالی آشنا باشید می‌دانید یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب صرافی، حجم تجارت‌های آن صرافی است.

تجارت شستشو (Wash trading) که ممکن است تا به حال نام آن را کمتر شنیده باشید و بیشتر با واژه پولشویی آشنا باشید به زمانی گفته می‌شود که معامله‌گران در جهت دستکاری و فرار از مالیات اقدام به خرید و بلافاصله فروش یک سهام یا ارزدیجیتال می‌کنند و این کار را به طور مرتب و با سرمایه بالا تکرار می‌کنند تا حجم معاملات آن را به طور مصنوعی بالا ببرند. این کار در بازار سهام غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود. به گفته شرکت CoVenture این کار در معامله گران یک توهم پولسازی و به نوعی فرار از معاملات غیرقانونی می‌دهد.

براساس این گزارش، صرافی‌ها معمولا  یک الگوی قابل پیشبینی برای افزایش حجم معاملاتشان بیشتر از آنچه که هست دنبال می‌کنند. همچنین در این گزارش آماده است که هرکسی می‌تواند با کمک این دو استراتژی حجم تجارت مصنوعی و مشکوک در مبادلات ارز‌های دیجیتالی را کشف کند.

اولین روش برای تشخیص این است که حجم روزانه معاملات  با تعداد میانگین بازدید کننده‌های روزانه وب سایت مقایسه شود. این نسبت می‌تواند برای چندین صرافی در جهت دانستن اینکه چه نسبتی طبیعی به نظر می‌رسد مورد مطالعه قرار گیرد.

روش دیگر به این صورت است که میزان ثبت سفارش در یک صرافی تجزیه و تحلیل شود. برای این کار، نویسنده این گزارش اطلاعاتی از وب سایت «  CryptoCompare» استفاده کرده است تا مقدار سرمایه‌ای که برای سقوط قیمت ارز دیجیتال تا ۱۰ درصد در ۵ مارکت بزرگ را محاسبه کند.

یکی از صرافی‌هایی که از بین چند صرافی گلچین و در این گزارش نام آن مطرح شده، صرافی «CoinBene» است که در نوامبر سال ۲۰۱۷ آغاز به کار کرد و حجم معاملات مصنوعی بالایی از سوی این صرافی گزارش شده است. این صرافی در واقع طبق گزارش «CoinMarketCap» از زمانی که نسبتا ناشناخته بوده به یک رتبه بالا از میان ۲۵ صرافی برتر رسیده است. آنچه که در این صرافی مشاهده شده این است که حجم تجارت ۲۴ ساعته آن مشابه صرافی معروف و بزرگ بیت فاینکس( Bitfinex) است.

برای توضیح اینکه چرا صرافی‌ها به تجارت شستشو روی می‌آورند، این گزارش نشان می‌دهد که چنین صرافی‌هایی با مسئله مرغ یا تخم مرغ رو به رو هستند در حقیقت به منظور دریافت حجم بالا، سرمایه‌گذاران نیازمند تجارت هستند. با این حال هنوز هم معامله‌گران به صرافی‌هایی با حجم بالا روی می‌آورند.

همانطور که قبلا توسط «Cryptonews.com» گزارش شده است، به نظر می‌رسد که تکنیک بالابردن حجم جعلی در صرافی‌ها از طریق تجارت شستشو هنوز هم اجرا می‌شود. اخیرا گزارشی از موسسه Blockchain Transparency ادعا کرده است که تجارت شستشو یا همان پولشویی بیش از ۸۰ درصد ۲۵ جفت بیت کوین برتر CoinMarketCap از نظر حجم را در برگرفته است.