video thumb

انتشار دستورالعمل گروه ویژه اقدام مالی ( FATF ) برای پولشویی

گروه ویژه اقدام مالی (در پولشویی) یا به اختصار FATF، یک سازمان بین دولتی است که با سیاست‌های خود برای مبارزه با پولشویی عمل می‌کند. این سازمان دستور العمل اولیه برای ارزهای دیجیتالی در وب سایتش در تاریخ ۲۸ فوریه منتشر کرد.

اف ای تی اف (FATF) نشستی در خصوص مقررات اولیه ارز دیجیتال در ۲۲ فوریه برگزار کرد. بر اساس گزارش این سازمان، متن جدید یادداشت تفسیری مربوط به توصیه پانزدهم که شامل مقرراتی برای تنظیم و نظارت ارائه دهندگان خدمات دارایی دیجیتالی به توافق رسید.

با این وجود، گروه اقدام مالی ( FATF ) انتظار دارد از مشاورین بخش خصوصی که برای ماه می برنامه ریزی شده‌اند بهره مند شود و از کارآفرینان می‌خواهد نظرات خود را نسبت به این سازمان تا ۸ آپریل ارسال کنند. زمانی که این متن پیشنهادی تایید شود آنوقت به طور رسمی توسط گروه اقدام مالی ( FATF) تصویب می‌شود. گفتنی است نشست نهایی برای ژوئن ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده است.

در وهله اول، این سازمان از کشورها می‌خواهد که برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم یا استفاده از ارز های دیجیتالی پیروی کنند. علاوه بر این، ارائه دهندگان دارایی‌های دیجیتالی متعهد می‌شوند دارای مجوز شوند یا در حوزه‌های قانونی خود ثبت نام کنند و صاحبان آنها موظف هستند اطلاعات هویتی را به مقامات مربوطه ارائه دهند.

FATF همچنین بیان می‌کند که محصولات رمزنگاری باید برخی اوقات در صورتی که کشور میزبان به آن نیاز دارد تایید شوند.

این دستورالعمل همچنین دولت را وادار می کند که مقررات کافی و نظارت مناسب بر دارایی‌های دیجیتالی داشته باشد. گروه اقدام مالی یا FATF تاکید می‌کند که نظارت باید به توسط یک مقام صلاحیتدار جهت جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام گیرد. کشوری که این دستورالعمل را اجرا می‌کند باید تحریم های حقوقی، جنایی و اداری برای نقض این قوانین را ایجاد کند.

در پایان، FATF متعهد می‌شود که ارائه دهندگان دارایی دیجیتالی را مجاز به اخذ و نگهداری سوابق ارسال کنندگان و مزایای انتقال ارز دیجیتالی کند و این اطلاعات را در صورت نیاز به دولت یا مقامات بین المللی ارائه دهد. اگر معامله‌ای غیرقانونی باشد، این کشور باید اقدامات لازم را برای توقف فعالیت یا ممنوعیت انتقال انجام دهد.

 

گروه اقدام مالی یا FATF در حال حاضر، بیش از ۳۰ کشور عضو دارد. کشورهای اروپایی نظیر بریتانیا، سوییس، آلمان و فرانسه درصد زیادی از این  عضویت را تشکیل می‌دهند. این سازمان در سال ۲۰۱۵ برای ارز های دیجیتالی دستورالعمل «رویکرد ریسک محور» را منتشر کرد و آن به دنبال شکل گیری حباب عرضه اولیه سکه یا ICO در اواخر سال ۲۰۱۸ اصلاح و به روز کرد.