video thumb

مبانی اقتصاد ارزهای رمز نگاری شده در عرصه ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک‌ چین، حول محور اصول اقتصاد ارزهای رمزنگاری‌شده می‌چرخند. بخش اقتصادی این سیستم به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا سیستمی طراحی کنند که از این طریق، بازیگران این انگیزه را داشته باشند تا در راستای منافع عام حرکت کنند. این موضوع باعث امنیت آینده ارزهای دیجیتال می‌شود. بسیاری می‌گویند بیت کوین اولین مکانیسم موفق اقتصاد ارزهای دیجیتال است.

هدف کریپتوگرافی (رمزنگاری) این است که امنیت یکپارچگی و محرمانه بودن اطلاعات را تأمین کند و نیز این اطمینان را ایجاد کند که تصمیم‌ گیری‌ها و فعالیت‌ها توسط ناظران یا نهادهای مخرب دستکاری نمی‌شود. سیستم‌های توزیع‌شده مانند بلاک چین‌ها زمانی به کریپتوگرافی نیازمند می‌شوند که بازیگران ناشناس بتوانند یک تهدید بالقوه برای محرمانه بودن و حفظ اطلاعات باشند.

پروسه تبدیل اطلاعات به بخش‌های اطلاعاتی غیرقابل درک واسطه‌ای که بتواند به حالت قبلی بازگردد را رمزگذاری و رمزگشایی می‌گویند. مثال ساده رمزگذاری، رمز سزار است. این کد در امپراطوری روم ایجاد شد بدین صورت که حرف‌ها در پیام‌ها به شماره‌های تنظیم‌شده‌ای که به آن کلید می‌گفتند تبدیل می‌شد. این روش به عموم این امکان را می‌داد تا بتوانند پیامی را ارسال کنند که هیچ شخص سومی متوجه آن نباشد. البته این موضوع باعث نمی‌شد که جلوی تحریب و یا دستکاری در پیام‌ها گرفته شود.

نتیجه این شروع ساده، ایجاد یک تابع هش رمزنگاری شده (یا هش ساده) بود که بخش یکپارچه سیستم بلاک چین بیت کوین را تشکیل می‌داد. هش‌ها برای ضبط هویت اطلاعات، بدون فاش کردن آنها به کار می‌روند که نتیجه آن ایجاد یک سیستم ضد تحریف است.

اقتصاد و تئوری بازی‌ها نیز یک نقش اساسی در تکامل ارزهای دیجیتال داشته است و این سوال را ایجاد می‌کند که چگونه شما می‌توانید بهترین گزینه را با توجه به منابع محدود به منظور سود حداکثری داشته باشید؟ تئوری بازی‌ها معین می‌کند که چگونه یک بازیگر در شرایط پیش رو عمل خواهد کرد. این موضوع شامل تصمیماتی است که تحت تأثیر رفتارهای دیگران با پاداش و جریمه‌های مرتبط اتخاذ می‌شود.

در بلاک چین از توکن‌ها یا پروتکل تعریف کننده ارزهای دیجیتال برای تشویق بازیگران برای بازی در یک مسیر سودآور مشترک استفاده می‌شود. تصور بر این است که لایه زیرین این سیستم برای بازیگران از جمله ماینرها در شبکه بلاک چین با هدف سودآوری حداکثری تعریف می‌شوند که معادل درآمد آنها منهای هزینه‌هایشان است. دو متد اصلی مورد توافق که در اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌شود اثبات کار و اثبات سهام به حساب می‌آید.

بنابراین در سطح بسیار ابتدایی، ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین برای عملکرد خود نیاز به اصول اقتصادی دارند تا رفتار و انگیزه اعضا را مدیریت کنند. این عملکرد همچنین نیازمند رمزنگاری برای ایجاد امنیت و جلوگیری از دستکاری خواهد بود.