video thumb

استراتژی تجارت جفت (Pairs Trading)؛ روشی اسرار آمیز برای کسب سود

تجارت جفت (Pairs trading)، یک استراتژی تجاری بی طرفانه در بازار است که صندوق‌های پوشش ریسک و معامله‌گران طرفدار بسیاری از آن سود می‌برند. از طریق این مطلب، بیشتر در مورد استراتژی تجارت جفت یاد خواهید گرفت و همچنین در مورد نحوه محافظت معاملات از حرکات بازار پیش بینی نشده می‌آموزید.

تجارت جفت متکی به مفهوم ریاضی شناخته شده‌ای به نام «هم انباشتگی » است. زمانی که صحبت از تجارت می‌شود مدیریت ریسک به یک امر حیاتی تبدیل شده. در بازاری که پر از عوامل ریسک پذیر پیش بینی شده یا غیر منتظره است این ریسک‌ها می‌توانند برای کسب سود از تجارت برای شما مانع ایجاد کنند. هیچ بازاری در وال استریت (Wall Street) کاملا بدون ریسک نیست. این بدان معنی است که برای کمک به کاهش این ریسک‌ها نیاز به برخی استراتژی‌ها داریم. در همین راستا، برای به حداقل رساندن ریسک یک رویداد پیش بینی نشده، معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند از استراتژی تجارت جفت برای حفاظت از یک ایده تجاری خاص استفاده کنند.

 

تجارت جفت چگونه عمل می‌کند؟

تجارت جفت (Pairs trading) استراتژی است که برای معامله تفاضل بین دو بازار یا دو دارایی بکار برده می‌شود. با این استراتژی، نباید روی ارز یا سهام شخصی که خریداری می‌کنید تمرکز کنید بلکه، باید روی نحوه رابطه بین این دو تمرکز کنید. در تجارت جفت، اساسا باز کردن یک گزینه یا موقعیت بلند برای یک دارایی است و در همان حال، یک موقعیت کوتاه به هماند اندازه برای یک دارایی دیگری باز می‌کنید. این دو دارایی باید  با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. حال این می‌تواند هر چیزی اعم از دو سهام، دو ارز، دو کالا، صرافی یا هرچیز دیگری باشد.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است، دو گزینه‌ای که برای تجارت انتخاب می‌کنید می‌بایست در نهایت با یکدیگر همبستگی منطقی داشته باشند.

بهترین جفت‌های فارکس برای تجارت با این استراتژی خنثی بازار آنهایی هستند که بالاترین همبستگی را دارند. به طور کلی، دو معامله تطبیق یافته باید یک موقعیت خنثی یا بدون ریسک که به معامله گران اجازه می‌دهد از این بازار کسب سود کنند به ما بدهند.

 

چرا استراتژی تجارت جفت می‌تواند مفید باشد؟

بیایید یک مثال تجارت جفت بیاوریم و فرض کنیم معامله گر ما که شخصی به نام جو (Joe) است و قصد دارد شبکه اجتماعی توییتر را بخرد. جو یک الگو یا روند صعودی را مشاهده کرده که نشان می‌دهد قیمت سهام توییتر در حال افزایش است. به منظور کاهش ریسک هایی که ممکن است به وجود بیاید، او تصمیم می‌گیرد این معامله را با یک سهام مرتبط دیگری جفت کند. از بین بهترین سهام‌های تجاری جفت، جو در نهایت تصمیم می‌گیرد موضع بلند توییترش را با موضع کوتاه فیس بوک تطبیق دهد. با توجه به تفاضل بین افزایش و کاهش هر یک از معامله‌ها، جو می‌تواند از این معامله سود ببرد یا اینکه پول و سرمایه‌اش را از دست بدهد. با استراتژی تجارت جفت، اگر پولش را حتی مقدار کمی از پولش را از دست بدهد اما پتانسیل سود او بیشتر می‌شود. اگر سهام هر دو طرف یعنی فیس بوک و توییتر افزایش یابد، جو تفاضل بین سودی که در موضع بلند بدست می‌آورد و در موضع کوتاه از دست می‌دهد را جبران می‌کند. فرض بر این است که عملکرد نسبی سهام توییتر بهتر از عملکرد نسبی سهام فیس بوک است در این صورت جو سودآور می‌شود.

با این حال، مهم نیست که بازار عمومی در کجای این موقعیت‌ها قرار دارد، همیشه یکی سود و دیگری ضرر را نشان می‌دهد. در برخی از موقعیت‌های نادر شما می‌توانید در هر دو طرف برنده و یا بازنده باشید.

در ادامه، با برخی از قوانین استراتژی تجارت جفت با زبان ساده آشنا می‌شوید که می‌توانند به کاهش ریسک کمک زیادی کنند.

 

قبل از استفاده از استراتژی تجارت جفت، باید ابتدا اطمینان حاصل کنیم ابزارهایی که قصد تجارت با آنها را دارید بایکدیگر همبستگی دارند. در واقع آنچه که نیاز است یک همبستگی مثبت بین این دو معامله است. مدل استراتژی تجارت جفت، از یک نگرش منحصر به فرد هنگامیکه سعی می‌کند سهام‌های تجارت را کنار هم قرار دهد استفاده می‌کند. آنچه که ما به دنبال آن هستیم سهام‌های مرتبطی است که وقتی از یکدیگر دور می‌شوند این فاصله کوتاه مدت باشد. اگر این سهام‌ها ارتباط قوی داشته باشند در نتیجه از تجارت در روند عقب می‌مانند. از این بی نظمی‌های قیمتی می‌توانیم سود خوبی داشته باشیم. در ادامه با نحوه یک معامله با استراتژی تجارت جفت آشنا می‌شوید.

 

تشخیص دو سهام مرتبط که ارتباط قوی و مثبتی دارند

از آنجایی که این یک استراتژی بی طرف است، هدایت بازار چندان اهمیت ندارد. از زمانیکه دو سهام را انتخاب می‌کنید، آنها ارتباط قوی با یکدیگر دارند اما حرکتشان در کنار یکدیگر متوقف شده است، بعدا می‌توانیم سود خود را وقتی که دو سهام به هماهنگی رسیدند و در کنارهم بودند بدست آورید. در نمودار پایین، مشاهده می‌کنیم که دو ابرشرکت دنیا یعنی جنرال موتور و تسلا اغلب در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند. هنگامیکه این همبستگی متوقف شود، در آن زمان، فرصت معامله برای فروش کوتاه جنرال موتور وقتی عملکرد بهتری دارد و بالعکس تسلا عملکرد کافی ندارد ارائه می‌دهیم.

در نمودار پایین، به خوبی مشاهده می‌کنید که قیمت سهام تسلا از نظر ارزش نسبت به قیمت سهام جنرال موتور (GM) افزایش یافته است.

آنچه که بیشتر از همه مشکل است تعیین زمان برای تجارت و نحوه مدیریت کردن ریسک و شفاف سازی سودها است.

 

 تقسیم قیمت سهام تسلا توسط قیمت سهام جنرال موتور

سایت تریدینگ ویو (Tradingview) به شما این امکان را می‌دهد نسبت یک سهام را در برابر سهام دیگری مشاهده کنید. در واقع باید قیمت سهم تسلا را از قیمت سهم جنرال موتور جدا کنید. برای این کار به آسانی می‌توانید عبارت « TSLA/GM » را در باکس نماد ساعت قرار دهید و بعد مشاهده خواهید کرد که نسبت بین دو سهام در نمودار رسم می‌شوند. این نسبت نشان می‌دهد که قیمت سهم تسلا ۸ برابر گران‌تر از قیمت سهم جنرال موتور است. برای خواندن بهتر این نسبت ها، باید از یک شاخص تجاری خاص استفاده کنیم.

 

بکار بردن شاخص BB با استفاده از ۲۰۰ دوره و ۲ انحراف استاندارد

می‌توانیم از شاخص Bollinger Bands یا به اختصار BB برای پیدا کردن زمان‌هایی که همبستگی بین دو سهام  بیشتر از حد طبیعی حرکت می‌کنند و منجر به یک فرصت تجاری می‌شوند استفاده ‌کنیم. به عنوان یک قاعده کلی، وقتی نسبت سهام فراتر از شاخص BB یا ۲ انحراف استاندارد می‌رسد، می‌توانید سهام تسلا (Tesla) را بفروشید و جنرال موتور(GM) را بخرید و در صورتی که نسبت سهام به پایین‌تر از شاخص BB یا ۲ انحراف استاندارد برسد باید سهام تسلا را خریداری کنید و جنرال موتور را بفروشید.

در بخش بعدی، به شما نشان خواهیم داد که چگونه ریسک و معامله را مدیریت کنید.

 

معامله کردن زمانی که نسبت به ۲ انحراف استاندارد می‌رسد

هنگامی که اطمینان پیدا کردید قیمت سهام دیگر به طور طبیعی حرکت نمی‌کند، در آن موقع معامله‌ای خیلی سریع می‌تواند انجام شود زیرا نسبت سهام به بالای شاخص BB رسیده است.

یک تصمیم امن‌تر دیگری که می‌توانید در چنین مواقعی بگیرید این است که منتظر بمانید تا این نسبت شروع به حرکت به سمت حد طبیعی خود کند. با این کار شما می‌توانید از داشتن یک معامله نامناسب برای مدت زمان طولانی جلوگیری کنید. به علاوه، قادر خواهید بود از نوسانات بالا یا پایین که در جهت توقف ضرر استفاده کنید.

نگاهی به چگونگی معامله در نمودار قیمت می‌اندازیم.

با نگرش اول، شما فروش کوتاه تسلا را در ۲ آگوست به ازای هر سهم ۳۵۰ دلار خواهید داشت و جنرال موتور را به قیمت ۳۷ دلار به ازای هر سهم می‌خرید.

با یک نگرش محافظه کار‌تر، اگر منتظر بمانید که نسبت به داخل شاخص BB برگردد، در آن موقع فروش کوتاه تسلا در ۱۶ آگوست با قیمت ۳۳۵ هزار ۴۵ دلار دارید و جنرال موتور را به قیمت ۳۶٫۲۹ دلار می‌خرید.

تفاوت بین این دو نگرش در این است که دومین استراتژی ورودی تمام سود شما را می‌بلعد اما در عوض یک موقعیت امن‌تر برای پنهان کردن SL به شما می‌دهد. هنگامی که اختلاف قیمت بین دو سهام از بین می‌رود، این یعنی نسبت به حد طبیعی خود برگشته است.

از این مبحث می‌توان نتیجه گرفت که استراتژی تجارت جفت، معامله گران را قادر می‌سازد تقریبا از هر شرایط بازار یعنی روندهای صعودی، روندهای نزولی و حتی رنج بازار تجاری سود ببرند. بخش اصلی و ضروری برای موفقیت در تجارت جفت عملکرد نسبی است. برای داشتن خیالی راحت، معامله گران حرفه‌ای عملکرد نسبی اولین معامله‌شان را در مقایسه با عملکرد معامله تطبیق شده‌اش مورد هدف قرار می‌دهند.

مهم‌ترین قسمت هر تجارت جفت، نحوه شناسایی بهترین جفت فارکس برای معامله کردن است که اگر به درستی اجرا شود، بازار استراتژی تجارت جفت بی طرف می‌تواند تحریکات خارج از بازار را دور کند.

مزایای استفاده از بهترین سهام‌های تجارت جفت در این است که شما انعطاف پذیری زیادی دارید، همچنین دیگر مجبور نیستید مسیر بازار عمومی را حدس بزنید.