video thumb

ویتالیک بوترین: قیمت بالای اتریوم موجب امنیت و توسعه اکوسیستم آن می‌شود

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم (ETH) عنوان می کند که قیمت های بالای اتر بالا برای امنیت شبکه و توسعه گسترده تر اکوسیستم دارای اهمیت می باشد. بوترین این سخنان را در گفتگو با لارا شین در برنامه‌ ای با محوریت ارزهای دیجیتال به نام آن ‌چیند (Unchained) بیان کرد که به میزبانی دانشکده روزنامه‌ نگاری دانشگاه کلمبیا و به صورت پخش زنده انجام شد.

بوترین در پاسخ به سوال شین که آیا طراحان پروتکل و رهبران پروژه باید بر روی قیمت ارزهای دیجیتال تمرکز داشته باشند یا خیر، به سخنرانی اخیرش درباره پروژه اتریوم اشاره کرد که در آن به طور صریح به اهمیت نقش ارزش دارایی‌ ها پرداخته بود و گفت:

بخشی از آن سیگنال معکوسی بود تا اتریوم را از دیگر پروژه‌ های ارزهای دیجیتال که به دنبال پامپ و رویای دادن لامبورگینی بودند، جدا سازیم. اما بخشی از آن نیز برای کاهش خطرات قانونی بود تا اساساً پروژه را از دید قانون‌ گذاران حوزه مالی دور نگه داریم.

وی ادامه داد: امروزه، قانون گذاران با فضای ارزهای دیجیتال و پروژه های بلاک چین آشنایی بیشتری دارند و بنابراین حتی اگر مردم هم ادعا کنند که قیمت برای آنها اهمیت چندانی ندارد، آنها [تنظیم کننده ها] به دنبال بررسی این ادعا خواهند بود. بوترین در مورد دیدگاه های خود، به دو مورد را برای ارزش دارایی‌ های مستحکم اشاره کرد:

می‌توانم به شما بگویم که چرا بالا بودن قیمت نسبت به پایین بودن آن یک امر خوشایند است. یکی از آنها قطعا امنیت است. اگر قیمت‌ باشد، شبکه نیز نمی‌تواند امنیت خود را حفظ کند. این مسئله، هم در اثبات کار و هم اثبات سهام صادق است.

دلیل دوم بوترین به این واقعیت اشاره داشت که سازندگان و شرکت‌کنندگان در پروژه‌های اکوسیستم ارزهای دیجیتال تمایل دارند تا سهمی از توکن داشته باشند و با شناخته شدن به عنوان سهامداری که دید مثبتی از جهت تامین مالی در آینده دارد، بر روی توسعه فعالیت‌هایش تمرکز خواهد کرد؛ البته اگر قیمت‌ یک دارایی بالا باقی بماند.

پس از اظهارات بوترین، از مخاطبان برنامه پرسیده شد که «آیا توسعه ‌دهندگان اتریوم به اندازه کافی بر روی قیمت اتریومم تمرکز بوده اند؟» ۳۸ درصد در پاسخ به این سوال گزینه “اهمیتی ندارد”، ۲۳ درصد گزینه “نمی‌دانم”، ۲۱ درصد گزینه “بله” و ۱۹ درصد گزینه “خیر” را انتخاب کردند.

با وجود نظراتی که مخاطبان در پاسخ به این سوال ابراز داشتند، بوترین در پاسخ به این سوال عنوان کرد که آنها وظیفه دارند تا توسعه ‌دهندگان را از کارهای احمقانه‌ ای که باعث به صفر رسیدن قیمت می شود، باز دارند که غرق کردن بازار در ارزهای دیجیتال جدید ایجاد شده یک نمونه از آن اقدامات احمقانه محسوب می‌شود.

بوترین در سخنرانی اخیر خود در کنفرانس توکن ۲۰۴۹ در هنگ ‌کنگ، درباره اینکه برنامه‌های بلاک چین خارج از حوزه مالی، راه سختی برای مطرح شدن دارند، بحث کرد. وی در این باره عنوان کرد که حوزه مالی به طور واقع ‌بینانه ‌ای اولین کاربرد بلاک چین است که پذیرش گسترده‌ای را به دست خواهد آورد.