video thumb

اولین سرمایه گذاری پی پال در یک استارت آپ بلاک چین محور!

غول پرداخت آنلاین پی پال (PayPal) اولین سرمایه گذاری خود را در یک شرکت فناوری بلاک چین انجام داد. چند روز پیش اعلام شد که پی پال به گسترش دور تامین مالی سری A در استارت آپ Cambridge Blockchain پیوسته است که این استارت آپ به موسسات مالی و سایر شرکت ها کمک می کند تا داده های حساس را با استفاده از دفتر کل های به اشتراک گذاشته شده مدیریت کنند.

نه پی پال و نه Cambridge Blockchain مقدار این سرمایه گذاری را اعلام نکردند، اما تشکیل پرونده های اخیر با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) نشانگر این موضوع است که Cambridge Blockchain ، در طول ۹ ماه گذشته کلا ۳٫۵ میلیون دلار را از طریق چندین سرمایه گذار جمع آوری کرده است. این مبلغ به دنبال خاتمه ۷ میلیون دلار از سری A آن در ماه می سال ۲۰۱۸ می باشد و کل سرمایه جمع آوری شده را به ۱۰٫۵ میلیون دلار می رساند.

آن ۷ میلیون دلار اولیه متشکل از ۴ میلیون دلار سرمایه جدید به علاوه سه میلیون دلار از طریق تبدیل بدهی ها به سهام تشکیل شده و از جانب چندین سرمایه گذار تامین شده است که از جمله آنها می توان به HCM Capital شاخه سرمایه گذاری مخاطره آمیز Foxconn اشاره کرد که آیفون را برای اپل و همچنین Digital Currency Group را تولید می کند.

۳٫۵ میلیون دلار بعدی از جانب پی پال و Omidyar Network تامین شده است که یک سازمان سرمایه گذاری بشر دوستانه است که توسط بنیان گذار eBay آغاز به کار کرده است؛ اقدام موثری که محصول فرعی سرمایه گذاری مالی Omidyar و سرمایه گذاری و بها دادن به استارت آپ ها بود.
به این ترتیب، سرمایه گذاری پی پال ساده، اما به گونه ای نمادین مهم بود.

با توجه به نقش پی پال در این تامین بودجه، سخنگوی آن از طریق ایمیل به کوین دسک (CoinDesk) چنین گفت:

ما در Cambridge Blockchain سرمایه گذاری کردیم، زیرا بلاک چین را برای هویت دیجیتال به شیوه ای اعمال می کند که به اعتقاد ما می تواند برای شرکت های خدمات مالی مانند پی پال مفید باشد. سرمایه گذاری ما باعث می شود که به بررسی همکاری های احتمالی برای استفاده بهینه کردن از فناوری بلاک چین بپردازیم.

وی تأیید کرد که Cambridge اولین سرمایه گذاری پی پال در یک شرکت بلاک چین است.

متیو کامونز (Matthew Commons)، مدیرعامل Cambridge Blockchain اظهار داشت که پی پال کم و بیش در سال گذشته با استارت هویتی او که در ماساچوست واقع شده است، درگیر بوده است. به عنوان مثال Cambridge یکی از اعضای گروه کوچکی از استارت آپ ها بود که در برنامه سرعت بخشی “Fintech Europe 2018” قرار داشت که این برنامه توسط پی پال مورد حمایت مالی قرار گرفته بود.

سرانجام Cambridge Blockchain اقدام به فعالیت با LuxTrust کرد که توسط حکومت لوکزامبورگ و موسسات مالی منطقه پشتیبانی می شد. پی پال دفتر های اصلی اروپایی خود را به لوکزامبورگ انتقال داد و در آنجا یک مجوز بانکی دریافت کرد. پس در آنجا یک پیوستگی طبیعی شکل گرفت، Commons در ادامه به کوین دسک گفت:

ما نمی توانیم به طور خاص درباره هر کار تجاری که انجام می دهیم، صحبت کنیم زیرا هم اکنون در حال انجام تحقیقات هستیم، اما فکر می کنم این واقعیت که ما در لوکزامبورگ مستقر شده ایم و پی پال هم حضور برجسته ای در آنجا دارد به بهتر شدن اوضاع کمک کرده است.

در واقع در انتهای سال ۲۰۱۸ بود که Cambridge مستقیما با پی پال شروع به همکاری کرد و همین امر نهایتا منجر به سرمایه گذاری شد.

Cambridge Blockchain که در ماساچوست واقع شده است، با استفاده از بلاک چین ها به ذخیره، اشتراک و اعتبار بخشی به داده ها می پردازد و با این ظرفیت می تواند بر بالای هر نوع دفتر کل توزیع شده چه عمومی و یا خصوصی اجرا شود. این استارت آپ در حال حاضر ۱۵ کارمند دارد که در دفترهایی در ایالات متحده، پاریس و و همچنین یک پایگاه تازه تاسیس در پکن مشغول به کار هستند.

منبع درآمد Cambridge Blockchain در زمینه استفاده از اطلاعات شخصی و ارزیابی لازم برای شناخت مشتری است تا این مشتریان بتوانند با بانک ها و سایر ارائه دهندگان خدمات مالی حساب باز کنند، اگرچه این شرکت با داده های زنجیره تامین حساس تجاری با Foxconn نیز کار کرده است. این استارت آپ بخشی از بنیاد هویت غیر متمرکز می باشد که Enterprise Ethereum Alliance، R3، IBM Blockchain و Hyperledger در میان اعضای آن هستند.

این شرکت، تجربه عملی کار با سازمان های سخت گیر اروپایی مانند (GDPR) و PSD2، دومین راهنمای پرداخت های اروپایی را دارد. Cambridge ادعا می کند که با اجازه دادن اشتراک داده سازگار اما کارآمد، می تواند به کاهش کپی برداری های عظیمی که امروزه در زمینه شناخت مشتری صورت می گیرد، کمک کند.

این یک استفاده کاربردی واضح برای پی پال است که دارای صدها میلیون حساب در سراسر جهان به علاوه پلتفرم هایی مانند Venmo، Hyperwallet و Swift Financial می باشد.

Commons عنوان کرد که پی پال قطعا بسیاری از فروشندگان هویت بلاک چین محور را در آنجا آزمایش کرده و مفتخر است که برای سرمایه گذاری انتخاب شده تا به بررسی موارد کاربردی داده های شخصی با سازمان پرداختی ها ادامه دهد. وی در پایان اظهار داشت:

اگر شما به دنبال کمک گرفتن از یک سیستم هویتی توزیع شده هستید، داشتن چنین شریکی عالی است.