video thumb

جی‌پی‌مورگان پروژه‌ی بلاک چین خود را گسترش می دهد !

جی‌ پی‌ مورگان چیس (JPMorgan Chase)، غول صنعت بانکداری و خدمات مالی، در حال برنامه ‌ریزی برای گسترش یک پروژه بلاک چین موجود است تا ویژگی‌ های پرداختی‌ را که در نظر دارد را شامل شود و مانع پیشتازی سرویس‌ های پرداخت جدیدی مانند ترنسفروایز (TransferWise) و ریپل شود.

شبکه اطلاعاتی بین بانکی (IIN) مبتنی بر بلاک چین که در سال ۲۰۱۷ با مشارکت بانک ANZ استرالیا و بانک سلطنتی کانادا راه‌اندازی شد، در حال حاضر به بیش از ۲۲۰ عضو بانکی خود اجازه می دهد تا پرداخت‌ هایی که شامل خطا هستند و یا به دلایل مشکلات انطباقی به تاخیر افتاده‌ اند را به سرعت انجام دهند.

خبرگزاری فایننشال تایمز (Financial Times) گزارش داد که جان هانتر (John Hunter)، رئیس نقل و انتقالات جهانی جی‌ پی‌ مورگان اعلام کرده است که IIN به سرعت در حال توسعه است و این بانک به دنبال کسب توانایی برای انجام کارهای بیشتر در زمینه پرداخت‌ هاست.

وی عنوان کرد که جی‌ پی‌ مورگان در حال حاضر از ویژگی‌ برخوردار است که امکان تائید در لحظه (Real-time) مبنی بر اینکه تراکنش به یک حساب معتبر ارسال شده است را فراهم می‌ آورد. گفتنی است که در حال حاضر یک اشتباه در شماره حساب گیرنده، کد مرتب‌ سازی و یا سایر جزئیات، می تواند منجر به رد شدن پرداخت چند روز پس از ارسال آن ‌شود.

به گفته‌ی هانتر، در این مورد، فرآیند پرداخت بانک‌ ها هنوز در سیستم اواسط دهه ۸۰ تا اواسط دهه ۹۰ میلادی باقی مانده است. وی افزود: ۵ تا ۲۰ درصد از پرداخت‌ ها که به علت خطا یا مشکلات انطباقی رد می‌ شوند، در جایی اتفاق می افتد که ما در تلاشیم تا برخی از این مشکلات را از بین ببریم.

فایننشال تایمز عنوان کرد که این سیستم پرداخت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ راه‌ اندازی خواهد شد و هم پرداخت های داخلی و هم پرداخت های بین‌المللی امکان استفاده از آن را دارند.

شبکه اطلاع ‌رسانی بین بانکی بر روی کواروم (Quorum) ساخته شده است که یک شبکه بلاک چین مبتنی بر اتریوم می باشد که در سال ۲۰۱۶ توسط این بانک معرفی شد. این پلتفرم همچنین فناوری زیرساختی جی‌ پی‌ ام کوین (JPM Coin)، ارز دیجیتال جی پی مورگان است که جرئیات آن در ماه فوریه‌ی سال جاری منتشر شد.

فایننشال تایمز همچنین بیان کرده که جی ‌پی‌ مورگان در حال راه ‌اندازی یک جعبه شنی (Sandbox) آزمایشی است که گفته می‌شود در سه ماهه سوم امسال آغاز به کار خواهد کرد. این جعبه شنی به استارت آپ‌های فین تک امکان استفاده از IIN را می ‌دهد تا در نهایت بتوانند برنامه‌ های کاربردی مبنی بر ویژگی‌ های آن را توسعه داده و راه ‌اندازی کنند.