video thumb

محققان بلاک چین به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در رده‌بندی صرافی ‌های ارزهای دیجیتال

«حجم گزارش شده» عامل اصلی است که مردم هنگام برآورد جداول رتبه‌بندی صرافی ‌های ارزهای دیجیتال ، به آن توجه می‌ کنند.

 

ارزجو: حجم «گزارش شده» و «تعیین شده» در سایت هایی مانند کوین مارکت کپ (Coinmarketcap.com) کاملاً با هم متفاوت هستند. برای مثال اگر به شکل زیر نگاه کنید متوجه می شوید که تفاوت بسیار زیادی در میزان حجم گزارش شده و تعیین شده در مدت محدود دیده می ‌شود.

رتبه‌بندی صرافی ‌ها، ورای «حجم» ارزهای دیجیتال

به تفاوت بین حجم گزارش شده و حجم تعیین شده در سایت CoinMarketCap.com توجه کنید.

ویو بیس (ViewBase) که یک پلتفرم جامعه محاسباتی و آماری در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می ‌شود، به تازگی گزارشی را منتشر کرده که در آن راه های دیگری که از طریق آن می‌توانیم صرافی ‌ها را دسته بندی کنیم، نشان می دهد. دسته بندی ها را می توان بر اساس واقعیات ملموس به انجام رساند. مانند اینکه این شرکت ها چه میزان ارز دیجیتال در اختیار دارند یا میزان کل ارزش توکن ‌های آنها در مجموع چقدر است.

این پلتفرم جابجایی های بزرگ انواع و اقسام سکه ها از جمله استیل کوین‌ها (stablecoin) را زیر نظر می ‌گیرد و به خریداران و فروشندگان این امکان را می دهد تا بتوانند این تغییرات را مورد بررسی قرار دهند. روش کار آن تقریباً شبیه به تریدینگ‌ویو (TradingView) ولی با مرکزیت ارزهای دیجیتال می باشد.

دسته بندی صرافی ‌ها کاملاً از روی حجم – چه حجم گزارش شده باشد یا هر نوع دیگر- ممکن است به زودی با اشتباه، همراه زیرا اگر میزان اولیه مبادلات بیشتر شود، باعث استخراج برای انجام تراکنش‌ ها نیز می ‌گردد. تراکنش برای استخراج همان مرحله‌ای است که کاربران توکن های خود را برای انجام معاملات به دست می‌آورند. این مسئله ممکن است حجم را بالا ببرد ولی آیا به این معناست که آن صرافی با اعتبارتر می باشد؟

 

سه راه جدید برای درجه بندی بی‌ طرفانه بنگاه های مالی

پلتفرم ویوبیس به سه روش جدید اقدام به درجه بندی بنگاه‌های مالی کرده است.

اولین راه توسط توازن اتریوم می ‌باشد.

کراکن (Kraken) بالاترین میزان اتریوم را در اختیار دارد. منبع: ویوبیس

 

کراکن با تقریباً سه میلیون اتر (Ether) بزرگ ‌ترین حجم این ارز دیجیتال را در اختیار دارد. حجم کراکن در حال حاضر با شماره ۹۸ شناخته می ‌شود و یک درصد از حجم اتریوم روزانه یا ۷/۴ میلیارد دلار را در بر می‌ گیرد.

کراکن ممکن است بیشترین اتریوم را داشته باشد ولی بیشترین میزان خرید و فروش را انجام نمی ‌دهند. منبع: CoinMarketCap.com

بایننس (Binance) با متد خاص خودش در مقام دوم قرار می ‌گیرد. بازار اتریوم ETH/USDT از لحاظ حجم در مقام سی و دوم قرار گرفته و حدود یک درصد از حجم خرید و فروش روزانه اتریوم را در اختیار دارد.

 

بایننس با کمک بایننس‌ کوین (BNB) به پیش می ‌رود

عامل بعدی تعیین کننده که ویوبیس از آن استفاده می ‌کند، مجموع ارزش تمام توکن ‌های ERC-20 است که باعث می شود که کراکن در این لیست پایین ‌تر برود، زیرا کراکن از ابتدا بر روی بازار ارز فیات متمرکز شده است.

بایننس به راه‌ های دیگری نیز منتهی می شود منبع: ویو بیس

بایننس، به خاطر تمام توکن هایی که در اختیار دارد می ‌تواند صعود قابل توجهی پیدا کند. هوبی (Houbi) دقیقا پشت سر آن قرار گرفته است. ویوبیس می ‌نویسد:

بخش عمده‌ای از توکن ‌های عرضه اولیه سکه (ICO) بر روی بلاک چین اتریوم انجام می‌شوند و از پروژه‌های از پیش تعیین شده مانند اومیسگو (Omisego) تا توکن ‌های جدیدتر عرضه اولیه صرافی مانند فچ. ای‌آی (Fetch.AI) و کلر (Celer) را در بر می‌ گیرد. بنابراین منطقی است که انتظار داشته باشیم ارزش توکن ‌های ERC20 در یک صرافی، به طور کاملاً منطقی به میزان حجم معادلات گزارش شده، رسیده باشد.

آخرین عامل تعیین کننده، ارزش تمام اتریوم ها و تمام توکن ها در کنار یکدیگر می ‌باشد.

وقتی اتریوم و توکن ‌های بایننس را با هم در نظر می‌ گیرید، باعث پیشرفت ناگهانی بایننس می ‌شود. بزرگ ترین بخش این مسئله آن است که بایننس ‌کوین (Binance Coin) BNB که همیشه در بین ۲۰ ارز دیجیتال بالای جدول قرار گرفته به دلایل مشخص در این صرافی به میزان زیادی ذخیره شده است. منبع: ویوبیس

این جدول به صورت جالبی کراکن را به میان پنج ارز دیجیتال برتر می کشاند ولی بایننس باز هم در بالاترین قسمت جدول قرار می ‌گیرد.

اگر ما چیزی از میان حجم ‌های غیرواقعی در سال گذشته یاد گرفته باشیم، آن است که حجم، لزوما بهترین راه قضاوت یک صرافی نیست. البته می تواند عامل مهمی باشد مخصوصاً برای تجاری که به پول در گردش زیاد احتیاج دارند و باید بر روی صرافی ‌ها دقت بیشتری داشته باشند تا بر روی توکن هایی که دست به دست می شوند.

شاید میزان حجم ارزهای دیجیتال صرافی ‌ها شاید مهم‌ ترین مسئله در این میان باشد. از سوی دیگر، وضعیت هنگامی ترسناک می ‌شود که تعداد محدودی از مکان ها، این تعداد زیاد از ارزهای دیجیتال را کنترل می‌ کنند و این عبارت را به یاد ما می آورند که در صورتی که کلیدی در کار نباشد، خبری از ارزهای دیجیتال شما نیز نخواهد بود. از سوی دیگر، سؤال اینجاست که به چند نفر از افرادی که در این کمپانی ها مشغول به کار هستند، می توان اعتماد کرد.