video thumb

بهترین روش برای محاسبه ارزش واقعی بیت کوین و ارزهای دیجیتال چیست؟

با اینکه برای محاسبه قیمت بیت کوین روش‌های مختلفی وجود دارد، تجزیه و تحلیل بنیادی شاید بهترین روش به دست آوردن قیمت این ارز دیجیتال است. آنالیز بنیادی روش محاسباتی در اقتصاد متغیرهای مالی و دیگر متغیرهاست که برای مشخص کردن ارزش واقعی ارز به کار می‌رود. این روش از روش آنالیز تکنیکی (نقطه مقابل آنالیز بنیادی) متفاوت است، در آنالیز بنیادی بیشتر بر روی تغییرات قیمت ارز برای گرفتن بهترین تصمیمات تمرکز می‌شود.

 

ارزجو : در هنگام محاسبه قیمت بیت کوین سرمایه گذاران باید جنبه‌های کلیدی ارزش گذاری را بر اساس فناوری ارز دیجیتال مورد بررسی قرار دهند برای مثال، اینکه چطور چالش مقیاس گذاری‌ها ممکن است بر قیمت ارز دیجیتال تأثیر بگذارد. گذشته از اینها اگر تراکنش‌های ارز دیجیتال به خاطر سایز بلوک‌هایی که از آنها استفاده می‌شود وقت‌گیر و پرهزینه باشد، ممکن است باعث کاهش تقاضا شود و همین مسئله باعث کاهش قیمت نیز خواهد شد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

پایه گذاری

در حالی که سرمایه‌گذاران از آنالیز بنیادی برای ارزش قیمت انواع مختلف سرمایه‌ها از جمله دارایی‌ها و ارزهای ثابت استفاده می‌کنند، برخی تحلیلگران معتقدند که استفاده از این رویکرد برای ارزش گذاری بیت کوین پیچیده‌تر است. برای مثال سرمایه گذاران می‌توانند سهام یک کمپانی را با نگاه کردن به آیتم‌های خاصی بر روی ترازنامه آن کمپانی مورد محاسبه قرار دهند ولی بیت کوین روش درامد یا اعداد مشخص و خاصی در این رابطه ندارد.

جیکوب الیوسوف (Jacob Eliosof) مدیر مالی، در مورد این وضعیت به CoinDesk می‌گوید: «پیش بینی کردن قیمت دقیق بیت کوین و افزایش قیمت آن در آینده به صورت دقیق بسیار سخت است.» و به آن روشی نمی‌توان پیش رفت که برای سهام دیگر مانند سهام جنرال موتورز (General Motors) پیش می‌رویم. به گفته چارلز هیتر (Charles Hayter) مؤسس و مدیرعامل شرکت کریپتو کامپر (CryptoCompare) در نتیجه تاجرانی که علاقه‌مند به آنالیز پایه‌ای بیت کوین هستند معیارهای جدید را برای خود در نظر گرفته‌اند.

تیم انکینگ (Tim Eneking) رئیس شرکت کریپتو اَسِت منجمنت (crypto Asset Management) در این باره معتقد است که با اینکه بیت کوین به عنوان یک دارایی جدید معرفی شده است ولی همان قوانینی که در مورد ارزهای ثابت وجود دارد در مورد ارزهای دیجیتال نیز به کار می‌رود. به گفته او: «تمام قوانین اقتصادی به طور کامل در مورد ارزهای دیجیتال نیز مصداق دارد.»

ارزهای دیجیتال بیت کوین

نقش اصلی تقاضا

متغیرهای مختلفی بر روی تقاضای بیت کوین تأثیر می‌گذارند که شامل خواسته کاربران، فعالیت‌های تراکنشی و معامله است. بسیاری از تحلیلگران اشاره کرده‌اند که خواست کاربران آن چیزی است که باعث ادامه حیات طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال می‌شود. آن چیزی که باعث استفاده کاربران از این ارزها می‌شود، به گفته تحلیلگران بسیار متفاوت است. در سطح پایه‌ای پول منبع ارزشی است که به وسیله آن می‌توان داد و ستد انجام داد. به گفته انکینگ، BitCoin هیچ گاه واقعاً به عنوان واحدی برای داد و ستد به کار برده نشده است.

ولی بیت کوین توانسته جذابیت خاصی به عنوان وسیله‌ای برای معامله در ذهن مردم ایجاد کند. صدها کمپانی از جمله ‌ای‌بی (ebay) و پی‌پال (Paypal) توافق کرده‌اند که از زمان اختراع ارزهای دیجیتال از این نوع ارز، در انجام معاملاتشان استفاده کنند.

علاوه بر این بر اساس اطلاعات بلاک چین، تعداد تراکنش‌های تأیید شده‌ای که هر روز به طور عمده با استفاده از ارز دیجیتال انجام می‌شود هر روز رو به افزایش است. این تراکنش‌ها از سال ۲۰۱۲ شروع به آغاز کردند و از هر تراکنش در روز، در آوریل ۲۰۱۲ تا بیش از ۳۰۰ هزار تراکنش در حال حاضر رسیده‌اند.

با وجود این گزارش‌ها الیوسوف اعلام کرد که این نمی‌تواند به عنوان شاخصی مناسب در نظر گرفته شود زیرا بسیاری از تراکنش‌های بلاک چین به وسیله سیستم‌های اتوماتیک انجام می‌شوند و به عنوان فعالیت اقتصادی محسوب نمی‌شوند، مخصوصاً زنجیره‌هایی از پرداخت‌هایی با مبالغ پایین.

به جای این کار، تاجران باید تشخیص دهند که کدام تراکنش‌ها از جانب یک شخص واقعی است که مبلغی را به شخصی دیگر پرداخت کرده یا از او دریافت می‌کند.

انکینگ ادامه می‌دهد: «همانطور که استفاده از بیت کوین در حال گسترش است ولی فروشندگان افزایش فروش با استفاده از بیت کوین را شاهد نیستند، اما تمرکز بر روی ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله‌ای برای داد و ستد بیشتر شده است و به منبع با ارزشی تبدیل شده‌اند.»

آرتور هایز (Arthur Hyes) مؤسس و مدیرعامل شرکت پلتفرم خرید و فروش BitCoin به نام بیتمکس (BitMEX) در گزارش CoinDesk به همین مطلب اشاره می‌کند که نگاه به بیت کوین به عنوان منبع با ارزش نکته اصلی در قیمت گذاری این ارز دیجیتال است.

Digix DAO بیت کوین

عامل اصلی تأمین

همانطور که درخواست برای بیت کوین می‌تواند مطالعه‌ای پیچیده باشد تأمین آن مبحثی ساده‌تر است. محدودیت‌های پروتکل BitCoin شامل تعداد ۲۱ میلیون سکه است که در حال حاضر شانزده ممیز سه میلیون بیت کوین از آن تولید شده است. علاوه بر این نرخ تأمین سکه‌های جدید به وسیله پروتکل بیت کوین مشخص شده است. این مسئله با سیستم پولی سنتی که در آن بانک‌های مرکزی توانایی پرینت پول، را هر موقع که بخواهند دارند، شدیداً در تضاد است. با این حال شرایطی وجود دارد که عرضه بیت کوین را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

در ابتدا ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، ابداع کننده بیت کوین حدوداً ۱/۱ میلیون بیت کوین را در اختیار داشت که از زمانی که ماین شده‌اند مورد نقل و انتقال قرار نگرفتند. و بسیاری از افرادی که در زمینه بیت کوین فعال هستند اعتقاد دارند که این تعداد بیت کوین هیچ وقت جا به جا نخواهد شد و به این بیت کوین‌ها عنوان «بیت کوین مرده» داده شده است. گذشته از آن به گفته انکینگ، دانستن اینکه چه مقدار بیت کوین مرده در حال حاضر وجود دارد امکان‌پذیر نیست.

این به آن خاطر است که در سال‌های اولیه تولید بیت کوین واحدهای این ارز دیجیتال دارای ارزش پولی زیادی نبودند. وقتی که قیمت شروع به افزایش کرد، داستان‌هایی نیز در مورد افرادی مطرح شد که هارد درایوهای خود را که بیت کوین در آنها وجود داشت به دور انداخته‌اند در همه جا شنیده می‌شد.

 

وقایع مهم

تحلیلگران همچنین اشاره کردند که نقش اصلی که وقایع مهم در زمینه محاسبه قیمت بیت کوین بازی می‌کنند قابل توجه است. این وقایع گاهی به طور مستقیم به بیت کوین مربوط هستند مانند هک یک حساب بزرگ یا مواجه شدن با معضل اقتباس پذیری.

با این حال انکینگ در گزارش سیندسک CinDesk می‌گوید:«بقایای که بر روی قیمت بیت کوین تأثیر گذاشته‌اند بیشتر وقایعی بودند که ربطی به بیت کوین نداشته‌اند مانده قبرس و یونان.»

هایز مدیر بیتمکس نیز در مورد اهمیت وقایع اقتصاد کلان می‌گوید که، این وقایع معمولاً بر روی قیمت ارزهای مانند بیت کوین نیز تأثیر می‌گذارند. کریس برنیسکی (Chris Burniske) مدیر شرکت آرک اینوست ARK Invest نیز با این حرف موافق است. در زمان بحران‌های اقتصادی، ارزهای دیجیتال می‌تواند به عنوان مانعی بر سر راه این بحرانها عمل کند.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال

ملاحظات اصلی

تجارتگران بیت کوین با انجام آنالیزهای بنیادی می‌توانند دید بهتری از ارزش واقعی ارزهای دیجیتال به دست آورند و دیدگاه بهتری از این موضوع داشته باشند که بهترین موقعیت برای خرید یا فروش چه زمانی است.

با این حال بعضی از تحلیل گران آنالیز بنیادی را مورد انتقاد قرار می‌دهند زیرا به عقیده آنها این روش قیمت ارزهای دیجیتال را چیزی بیش از آنچه واقعاً می‌ارزند جلوه می‌دهد. تکیه بیش از حد بر روی آنالیز پایه‌ای بدون استفاده از آنالیز تکنیکی می‌تواند باعث شود که تاجران، به درستی نتوانند زمان مناسب برای خرید و فروش را محاسبه کنند.

سوداگران بیت کوین برای مدیریت این ریسک می‌توانند از آنالیز بنیادی در کنار آنالیز تکنیکی استفاده کنند. برای مثال کسی که به آنالیز بنیادی می‌پردازد ممکن است بر روی قیاس‌های مختلفی از تقاضا تمرکز کند و نتیجه بگیرد که فروش بیت کوین پایین آمده است و با آنالیز تکنیکال با مطالعه جداول متوجه شود که بهترین زمان برای فروش چه زمانی است.

نهایتاً یک تاجر باید از آنالیز تکنیکی برای محاسبه بهترین زمان برای خرید و فروش استفاده کند و از آنالیز پایه‌ای برای تأیید این دیدگاه به وسیله بررسی میزان تقاضا، بهره ببرد.