video thumb

روش های کلاه برداران و هک در جهان ارزهای دیجیتال و نکات مهم ایمنی

هک در جهان ارزهای دیجیتال به معنی اقدام برای استفاده از کد یک کامپیوتر و ورود به سیستم های آنلاین آن برای مقاصد خرابکارانه از جمله دزدیدن سرمایه شما است اما روش دیگری هم وجود دارد و آن کلاه برداری است. در این روش با فریب دادن فرد یا گروهی از افراد و جلب اعتماد آنها اقدام به دزدیدن ارزهای دیجیتالشان می کنند که البته این روش آسان تر از روش هک کردن است.

روش هکر ها این است که به جاهایی دستبرد بزنند که بیشترین مقدار پول را نگه می دارند مانند صرافی های دیجیتالی و کیف پول‌ها، البته هک جدی نیازمند مهارت هایی برجسته و درگیری و صرف وقت زیادی است. اما کلاهبردارها تلاششان برای فریب دادن فرد یا گروهی از افراد بعد از جلب اعتماد آنها است

در جهان ارزهای دیجیتال، افراد، به طور کامل ناشناس هستند، برای همین روش های مختلفی برای کلاه برداری استفاده می شود که از جمله این روش ها کلاهبرداری های رسانه های اجتماعی، تقلب های فیشینگ، کلاهبرداری با استفاده از ICO ، انتقال تلفن، جعل کردن هویت یک سایت یا سرویس، ارسال ایمیل جعلی به منظور کسب اطلاعات است. جالب ماجرا این است که محیطی ایده آل برای کلاه برداران و هکر ها است چون هیچ قانونی در آن حکم فرما نیست. و افراد کلاهبردار با روش های پیچیده هک و کلاهبرداری سعی در بردن پول شما دارند.

اما زیاد نگران نباشید اگر که شما زیاد در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت نداشته و در این زمینه کم تجربه هستید، چون، خبر خوب این است که با وجود ترسناک بودن این فضا، مانند رفتن به یک تونل وحشت که نمی دانید هر لحظه چه چیزی منتظر شماست، تنها با کمی تلاش می توانید هویت آنلاین خود را ایمن کنید و برای آن روش هایی وجود دارد که می توانید بیاموزید.

تعریفی که از بلاک چین می توان داد این است که بلاک چین یک دفتر کل غیر‌متمرکز است که همه تراکنش‌هایی که در یک شبکه روی می دهند را تایید و ثبت می کند. شناخت عملکرد و فناوری زیربنایی بلاک چین به درک علل کلاهبرداری و سرقت های اینترنتی که تخمین زده شده حداقل رقمی ۲.۳ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۱۸ باشد، بسیار راه گشا خواهد بود.

با ورود یک تراکنش به بلاک چین، ابتدا این تراکنش توسط شبکه تایید می شود. این تراکنش قابل برگشت نیست، پس اگر مشکلی پیش آید، نمی‌توانیم تعیین کنیم که این مشکل برای چه کسی پیش آمده است. همچنین این تراکنش غیر قابل برگشت است و امکان ندارد بتوان آن را تغییر داد.

جهان ارزهای دیجیتالی با وجود همه هیجان و استرس و سود و زیانی که دارد لبریز از کلاهبرداری، هک و دزدی شده است. به طور مثال اگر شما بیت کوین داشته باشید و با آن تراکنش هایی را انجام دهید ضمن اینکه این تراکنش ها در دفتر کل بیت کوین تایید می شود و البته باید قابل رویت باشد اما کاربران آن برای حفظ حریم خصوصی کاملا ناشناس می مانند. پس بیت کوین هایی که شما ارسال یا دریافت کرده اید ارزش تراکنش و همچنین آدرس کیف پول شما ثبت و در معرض دید شبکه قرار می گیرد. اما اطلاعات شخصی شما بر روی بلاک چین موجود نخواهد بود. با وجود چنین ویژگی باید بدانید که از چند نوع کلاهبرداری‌ آگاه باشید و بدانید چگونه می توان سرمایه خود را از آنها در امان نگاه داشت.

مشکل بعدی شما این است که اگر فردی به کیف پول شما دسترسی پیدا کند و کل کوین های شما را به آدرس دیگری منتقل کند، به دلیل ماهیت غیر متمرکز بلاک چین، هیچ فردی نیست که به او مراجعه کنید و از او بخواهید که مشکل را حل کند. چون هیچ مقام یا پایگاه متمرکزی وجود ندارد تا بر تراکنش ها نظارت کند و اختلافات را میانجی گری کند. این هم از دلایلی است که باعث شده سرقت و کلاه برداری در جهان ارزهای دیجیتال موفق و غیر قابل بازگشت باشد.

در توییتر کلاه برداران با استفاده از بات‌ها برای لایک کردن و کامنت گذاشتن در برخی از پست های کاربرانی که ارزهای دیجیتال دارند، استفاده می کنند و با این روش رتبه آنها را در الگوریتم تویتر بالا می برند. تا جایی که باعث جذب افراد بیشتری می شوند. افراد بسیاری چنین مواردی را سریعا شناسایی کرده و برخی نیز فریب می خورند. طرح های هرمی یا پانزی نیز یک روش رایج دیگر کلاه برداری است. طرح های هرمی یا پانزی متکی بر افرادی است که از سرمایه گذاری افراد جدید پول کسب می کنند در واقع یک مدل کسب و کار بدون فروش هیچ محصول یا سرویس واقعی است و هرچه بیشتر رشد کنند از دوام آنها کاسته می شود. در طرح های هرمی بودند افراد زیادی که ارزهای دیجیتال خود را بعد از باور کردن دروغ تضمین بازگشت روزانه و هفتگی سرمایه به آسانی از دست دادند.

ارزهای دیجیتال

انتقال تلفن به عنوان یکی از رایج ترین روش های کلاهبرداری البته بیشتر در مورد افراد مشهور است. روش کار کلاه برداران به این شکل است که مهاجم به تلفن فرد مورد هدفش زنگ می زند و با شیوه خاص خود اطلاعاتی چون آدرس اکانت سوژه را از او می‌گیرد سپس شماره تلفن قربانی را به سیم کارتی که در کنترل خودشان است، انتقال می دهند با این کار آنها قادر به کنترل شماره تلفن فرد هدف خود خواهند بود.

یک نوع کلاهبرداری رایج دیگر که به تازگی رایج شده روش ICO است. کلاه برداران از این تبلیغات اغراق آمیز بسیار سوء استفاده کرده اند و با کمک ICO هایی کلاه بردارانه وب سایت و وایت پیپر موفق به خالی کردن جیب سرمایه گذاران شده اند. بعضی از این کلاهبرداری ها بسیار موفقیت آمیز بوده است.

برخی گروه ها در فیس بوک مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند که اگر شما به آنها ملحق شوید سعی می کنند که شما را متقاعد کنند تا در یک طرح هرمی شرکت کنید و گاهی نیز سعی می کنند که کامپیوتر شما را با بدافزار آلوده کنند. و برخی هم تلاش می کنند که شما را متقاعد کنند تا مستقیما برایشان پول بفرستید. و این گونه افرادر در دام کلاه برداری های خود گرفتار می کنند. در این روش سود جویان با ترویج طرح های هرمی، بدافزار یا ICO اقدام به دزدی و کلاهبرداری می کنند.

با تقلب های فیشینگ کلاه برداران با کپی کردن هویت یک سایت یا سرویس جعلی شما را به یک وب سایت می برد که با سایت اصلی شباهت کاملی دارد و اغلب URL آن بسیار شبیه سایت اصلی است. سپس این سایت جعلی اطلاعات ورود مانند یوزر یا پسورد و تعدادی اطلاعات شخصی دیگر را از شما به دست می آورد و اینجاست که کلاه برداران با استفاده از این اطلاعات جیب شما را خالی می کنند. همین روش را با کمک یک ایمیل جعلی مثلا از جانب یک فرد مهم را به کار می برند و افراد دیگری را به دام کلاه برداری خود می‌اندازند. با همین روش همچنین در رسانه های اجتماعی دست به سو استفاده از دیگران می زنند.

با وجود چنین شگردهای کلاه برداری، شما هرگز نباید در صفحات مجازی یا رسانه های اجتماعی مانند توییتر از میزان ارزهای دیجیتال خود اطلاعاتی بدهید. همچنین نباید اطلاعات شخصی مانند نام کامل، شماره موبایل و تاریخ تولد خود را در اینترنت به نمایش بگذارید. توصیه می شود برای اکانت ارزهای دیجیتالی خود ایمیل های جداگانه با رمز عبور های طولانی داشته باشید و آن را در اختیار کسی قرار ندهید .

تا می توانید از یک مدیریت رمز عبور مانند LastPass یا ۱password استفاده کنید و به فراهم کننده سرویس تلفن خود زنگ بزنید و یک PIN و یا عبارت گذر را برای اکانت خود تنظیم کنید همچنین برای کامپیوتر و تلفن خود رمز عبور بگذارید تا اگر مجبور به گذاشتن آن در فضای عمومی شدید یا گمش کردید کسی نتواند وارد اکانت های شما شود و پول شما را بدزدد. از اینکه وارد سایت های اصلی می شوید اظمینان حاصل کنید به این صورت که به URL نگاه کنید تا مطمئن شوید که املای سایت مورد نظر صحیح است همچنین بر روی لینک ها در ایمل های افرادی که به آنها اعتماد ندارید، کلیک نکنید.