video thumb

چگونه ارزهای دیجیتال را با امنیت ذخیره کنیم

اگر می‌خواهید ارزهای دیجیتال را به عنوان سرمایه یا به عنوان یک وسیله جمع آوری پول، نگهداری کنید باید بدانید که چطور از آن محافظت کنید. در اختیار داشتن ارزهای دیجیتال حاوی ریسک‌هایی است که در روش‌های سنتی با آن مواجه نمی‌شوید. هیچ‌گونه برنامه بیمه دولتی برای بازگرداندن پول شما در صورتی که صرافی که آن را نگهداری می‌کند دچار ورشکستگی شود وجود ندارد.

 

ارزجو : در موارد بسیاری از ارزهای دیجیتال گم کردن پسورد غیر قابل جبران است ممکن است برای همیشه دسترسی به حسابتان را از دست بدهید. علاوه بر آن ارزهای دیجیتال در مقابل هک آسیب پذیر هستند. لازم است این را بدانید که سرمایه شما در چه شرایط قرار دارد و هر کدام از این ارزهای دیجیتال تا چه حد دارای امنیت هستند.

 

کیف پول داغ

کیف پول داغ یا کیف پول آنلاین ارزهای ما را در یک منبع اینترنتی نگهداری می‌کند. این منبع اینترنتی می‌تواند یک کیف پول باشد که مبلغی به صورت آنلاین داخل آن قرار دارد و می‌توانید به وسیله آن ارز دیجیتال خرید و فروش کنید. این کیف پول‌های داغ شامل کیف پول‌هایی با نام کوین بیس (CoinBase)، GDAX، بایننس (Binance)، سیرکل ‌اینوست (CircleInvest) و کراکن (Kraken) هستند. همچنین این کیف پول می‌تواند کیف پولی نرم افزاری باشد مانند مای‌سلیوم (Mycelium)، اکسودس (Exodus) یا Jaxx که بر روی کامپیوتر، تبلت یا گوشی هوشمند شما نصب می‌شوند.

ولی اگر وسیله شما هک شود، دزدیده شود یا گم شود یا حتی اگر هارد آن دچار مشکل شود ممکن است ارز دیجیتال خود را برای همیشه از دست بدهید. صرافی شما هم می‌تواند مورد هک قرار بگیرد. بدون وجود قوانین شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) که بر بانک‌ها، اپراتورهای مالی و کارمندان نظارت می‌کند، صاحبان حساب‌ها ممکن است مورد سرقت و کلاهبرداری قرار بگیرند.

این ریسک، فرضی نیست. شرکت صرافی Mt.Gox دارای موجودی ۴۶۰ میلیون دلاری بیت کوین بود که توسط هکران در سال ۲۰۱۴ مورد سرقت قرار گرفت. در ژوئن ۲۰۱۸ شرکت Bithumb قربانی یک سرقت ۳۰ میلیون دلاری شد. دیگر نمونه‌ها با پرونده‌هایی با مبالغ بالا از هک صرافی‌ها شامل شرکت DAO، بینکس (Bitfinex) و نایس هَش (NiceHash) هستند. کیف‌های پول داغ با نگهداری چنین مبالغ بالایی اهداف جذابی برای سارقان هستند.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

به علت این که در محیط‌های ارز دیجیتال قوانین درست حسابی وجود ندارد دولت‌ها نمی‌توانند این مبالغ گمشده را پیگیری کنند. در مجموع استفاده از کیف پول داغ مساوی با نگهداری پولتان در بانکی است که بیمه ندارد.

با اینکه نگهداری ارز دیجیتال تا در کیف پول داغ وجود دارد چرا کسی باید از این روش نگهداری پول استفاده کند؟ استفاده از این کیف پول‌ها آسان است و دسترسی شما را به ارز دیجیتالتان تسهیل می‌کند که آنها را برای انجام تراکنش مناسب ساخته است. همانند پول معمولی می‌توانید هر لحظه که بخواهید از داخل آنها پول بیرون آورده و خریدهایتان انجام دهید. ولی مانند یک کیف پول معمولی ممکن است این کیف‌های پول هم از شما دزدیده شوند.

شرط عقل آن است که مبالغ کمی را در کیف پول داغ خود نگهداری نکنید. فقط مبلغی را در کیف پول در خود نگه دارید که بتوانید آن را در عرض یک هفته مصرف کنید.

ارز دیجیتال بیت کوین ارزهای دیجیتال

کیف پول سرد

کیف پول سرد به معنای نگهداری ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین است این گزینه‌ای که بازرگانان ترجیح می‌دهند به خاطر امنیت بیشتر آن از آن استفاده کند. انواع مختلف کیف پول سرد شامل درایوهای usb، کیف‌های پول سخت افزاری (که شبیه نوع خاصی از درایو usb هستند) کیف‌های پول کاغذی. کیف‌های سخت افزاری نسبت فرم‌های دیگر امنیت بیشتری دارند زیرا دارای کلیدهای اختصاصی داخل خود هستند که حتی کاربر هم نمی‌تواند آنها را ببیند. شما فقط می‌توانید از طریق پورت usb آنها را به کامپیوتر خود متصل کنید تا ارز دیجیتال خود را منتقل نمایید.

معروف‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری ترزور (Trezor)، لجرنانو (ledgernano) و کیپ‌کی (Keepkey) هستند. گرچه این کیف پول‌ها به مقدار زیادی امنیت دارد، اشکالاتی هم دارند. یکی از اشکالات این است که هیچ کیفی وجود ندارد که با تمام ارزهای دیجیتال و اوراق بهادار همخوانی داشته باشد. اشکال دیگر این است که این کیف پول‌ها حدود ۱۰۰ دلار خرید و فروش شوند و شما بیش از یک عدد کیف نیاز دارید. داشتن چند کیف پول سخت افزاری ریسک از دست دادن ارز دیجیتالتان را در صورت فراموش کردن پسورد کاهش می‌دهد. و همچنین باعث می‌شود که اطلاعات محرمانه شما حفظ شود. اگر همیشه از یک کیف پول استفاده کنید برای دیگران بسیار آسان خواهد بود که به تراکنش‌های شما دسترسی پیدا کنند.

پین یا رمز عبور شما، تنها راه دسترسی به ارز دیجیتالی است که به کیف پول سخت افزاری خود منتقل کرده‌اید اگر پسورد خود را فراموش کنید دستیابی به پول‌های داخل کیف به شدت دشوار خواهد شد البته حتی ممکن است دستیابی به آن غیرممکن باشد

 

کیف پول‌های کاغذی

کیف پول‌های کاغذی فقط قطعات کاغذ هستند که شامل کلیدهای عمومی و خصوصی برای ارز دیجیتال شما هستند که بر روی آنها پرینت شده و دارای کدهای QR هم هستند. این کیف پول‌ها ممکن است گم شود دزدیده شود و به وسیله آب آتش حیوانات خانگی یا حتی فرزندان شما خراب شوند.

کیف‌های پول کاغذی را می‌توانید از سرویس‌های آزاد اینترنتی مانند bitcoinpaperwallet.com خریداری کنید که شامل بیت کوین لایت کوین (Litecoin) و دوج ‌کوین (dogecoin) می‌شود و کیف پول MyetherWallet برای کیف پول‌های اتر (Ether) به کار می‌رود. همچنین می‌توانید کیف پول کاغذی خودتان را با کامپیوتری که تا به حال به اینترنت متصل نشده است یا با یک کامپیوتر قدیمی که اطلاعات آن پاک شده و هیچ وقت به اینترنت متصل نشده است تولید کنید.

باید از پروتکل‌های امنیتی خاصی برای تولید کیف پول کاغذی و نگهداری از آن و ارز دیجیتال خود پیروی کنید کیف پول‌های کاغذی بیش از آنچه که به نظر می‌رسد دارای امنیت و فناوری بالا هستند برای مثال آنها را می‌توان پرینت گرفت و از دید دیگران پنهان کرد، و می‌توانید استیکرهای هولوگرام دار به آنها اضافه کنید. بهتر است این را بدانید که وقتی که کیف پول کاغذی تولید می‌کنید مسئول نگهداری پسورد و کلیدهای خصوصی خودتان هستید. نرم افزار که به شما کمک می‌کند که پول کاغذی خود را بسازید هیچ کپی از اطلاعات شما نگه نمی‌دارد. زیرا اگر این اطلاعات را نگه دارد دیگر کیف‌های پول کاغذی جزو کیف پول‌های سرد محسوب نمی‌شود و امنیت آنها از بین می‌رود.

به طور خلاصه کیف پول سرد یا کیف پول کاغذی جایی است که می‌توانید مبالغ ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید کیف‌های سرد یا کیف‌های کاغذی مانند حساب سپرده است که هیچگونه موارد احتیاطی در آنها رعایت نشده است. هیچ کس نمی‌تواند دسترسی شما را مجدداً به کیف پولتان بازگرداند اگر پین یا رمز عبورتان را گم کنید.

ارز دیجیتال بیت کوین

بهترین روش‌های امنیتی برای ارزهای دیجیتال

برای این که بتوانید ارزهای دیجیتال خود را در امنیت نگه دارید هیچ گاه نباید به هیچ کس کلیدهای اختصاصی خود را بگویید برخی می‌گویند که پیروی کردن از این روش به آن معناست که ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول آنلاین مانند Binance نگهداری کنید زیرا که کیف پول‌های آنلاین کلیدهای اختصاصی کاربران را نگهداری می‌کند و کیف پول‌های آنلاین، همیشه تأییدهای دو مرحله‌ای را فعال می‌کنند.

هیچگاه عکس دیجیتال کیف پول کاغذی خود را در گوشی یا کامپیوتر خود نگهداری نکنید اگر این کار را بکنید دیگر از مزیت‌های کیف پول سرد برخوردار نیستید، و در واقع یک کیف پول داغ دارید.

مراقب باشید وقتی که ارزهای دیجیتال خود را برای دیگران می‌فرستید زیرا تراکنش‌ها قابل پیگیری از سرور هستند و می‌توان آدرس آن‌ها را کپی کرد. بهتر است ابتدا یک تراکنش آزمایشی با مبلغی کوچک بفرستید و سپس مبلغ بزرگ‌تر را منتقل کنید.

همیشه سایت موسسه مالی را که از آن استفاده می‌کنید را بوک مارک کنید، تا مطمئن باشید که به سایت درست وارد شده‌اید. کپی‌های مختلف از سایت‌های مؤسسات مالی در حملات فیشینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اطلاعات ورود به حساب شما را جمع آوری کند. نباید بر روی لینک‌هایی که در دیگر سایت‌ها یا در ایمیل خود می‌بینید که به نظر می‌رسد از طرف موسسه مالی شما فرستاده شده‌اند کلیک کنید تا قربانی حملات فیشینگ نشوید. در مورد ارزهای دیجیتال توجه کردن به این راهنمایی‌ها بسیار مهم هستند زیرا هیچ راهی برای برگرداندن پول از دست رفته‌تان نخواهید داشت.

یک نسخه پشتیبان از پسورد خودتان در جایی غیر آنلاین که با آن به اینترنت متصل نمی‌شوید نگهداری کنید. شاید بهتر است یک کپی از آن را در یکی از صندوق‌های بانک‌ها نگهداری کنید. رمز عبور شما گروهی از ۱۲، ۱۸ یا ۲۴ کلمه تصادفی است که وارد کردنشان به شما اجازه می‌دهد حتی اگر کیف پول سخت افزاریتان دزدیده شد، گم شد یا آسیب دید یا حتی اگر پین خود را فراموش کرده‌اید بتوانید وارد کیف پولتان شوید. در آخر یک پسورد قدرتمند برای کیف پول حاوی ارز دیجیتال خود استفاده کنید و از نشانهای امنیتی چندگانه برای نگهداری سکه‌های خود استفاده کنید.