video thumb

چه خبر از کیف پول ارز دیجیتال سامسونگ گلکسی S10

عرضه تلفن هوشمند جدید سامسونگ، گلکسی اس ۱۰ (‏Samsung Galaxy S10‌‏)‌‎ ‎در سال جاری ‏همانطور که انتظار میرفت یکی از برجسته‌ترین‌های تلفن همراه بود.‏

ارزجو: ارائه این تلفن همراه، نشانه دهمین سال تولید سری گلکسی اس سامسونگ است که به عنوان یک معیار، در دنیای اندروید محسوب می شود. قابلیت های جدیدی برای جدیدترین مدل این تلفن همراه ارائه شده است، با این حال یکی از قابلیت هایی که در جامعه ارز دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کیف پول بلاک چین (blockchain) سامسونگ می باشد، که برای بسیاری از کاربران اس ۱۰ قابل استفاده نیست و اگر هم این قابلیت موجود باشد، نمی توان در آن بیت کوین (Bitcoin) ذخیره کرد.

 

گل سرسبد تلفن ‌های هوشمند که کلیدهای خصوصی را نگهداری می کند

تقریباً یک سال از زمانی که کمپانی بزرگ الکترونیک کره ای مقاله ای در مورد پلتفرم خود منتشر کرد و توضیح داد که چرا تلفن ‌های هوشمند از بهترین میزان امنیت برای بلاک چین و ارز دیجیتال برخوردار هستند می‌ گذرد. در این پست وبلاگی جوئل اسنایدر (Joel Snyder) مشاور آی تی و متخصص امنیت توضیح می دهد که کیف پول ارز های دیجیتال که بر روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می شوند، بهتر از کامپیوترها می‌توانند از ارزهای دیجیتال محافظت نمایند. به این خاطر است که تلفن های هوشمند دارای محیط کاربری قابل اطمینان یا تی ای ای TEE می ‌باشند. این محیط کاربری دارای حافظه جداگانه و محل ذخیره مقاوم می ‌باشد که به طور کل از بقیه دستگاه جداست. سیستم عاملی مانند اندروید نمی‌توانند به این محیط کاربری دسترسی داشته باشند، حتی هنگامی که در معرض خطر باشد.

تنها راه دسترسی به TEE یک رابط برنامه کاربردی (API) است که می‌تواند به اپلیکیشن های کوچکی که در TEE فعالیت دارند دسترسی پیدا کند.

اسنایدر تاکید می ‌کند که با یک کیف پول که به درستی برنامه ریزی شده باشد و از برنامه‌های کاربردی، برای مدیریت کلیدها استفاده می کنند و امنیت مقادیر پول داخل کیف پول به‌خوبی تأمین می شود. در صورتی که کیف پول بر روی هارد دیسک کامپیوتر ذخیره شده باشد یا اگر ارائه دهنده کیف پول تصمیم بگیرد کلیدهای خصوصی را بر روی حافظه خارجی تلفن ذخیره نماید، امنیت کمتری در مقابل بدافزارها وجود خواهد داشت. با این حال اگر کلیدها در TEE باشند، و تنها از راه برنامه های کاربردی، دسترسی به آنها امکان پذیر باشد، بد افزار ها قادر نخواهند بود مستقیماً به آن دسترسی پیدا کنند. پلتفرم امنیتی کی ناکس (Knox) سامسونگ، لایه محافظ دیگری نیز به همه این‌ ها خواهد افزود.

شایعاتی در مورد اینکه گلکسی اس ۱۰ جدید، امکان امنیتی تازه ای برای کلید ذخیره ارزهای دیجیتال ارائه داده، مدت ها قبل از ارائه این تلفن به بازار منتشر شده بود. این شایعات با لو رفتن عکس های این تلفن همراه در ژانویه پخش شد که نشان می‌داد اپلیکیشنی به نام کی‌استور بلاک چین سامسونگ در گلکسی اس ۱۰ وجود دارد که در توضیحات آن نوشته شده که به شما اجازه می دهد به امنیت و مدیریت کلید های خصوصی بلاک چین خود بپردازید. در ماه فوریه هنگامی که این تلفن به بازار عرضه شد، سامسونگ اعلام کرد که این تلفن ها دارای حافظه امنیتی هستند که به وسیله سخت افزار پشتیبانی می شود و می تواند کلید های خصوصی بلاک چین شمارا در خود ذخیره نمایند.

 

در کیف پول سامسونگ بیت کوین ذخیره نمی ‌شود

اعلامیه رسمی در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۹ منتشر شد و کشورهای کره انگلستان و آمریکا در آن تگ شده بودند، جزئیات دیگری در مورد کیف پول ارز دیجیتال که قرار بود داخل این تلفن های جدید تعبیه شده باشد، وجود نداشت. با وجود این تبلیغات کیف پول ارز دیجیتال سامسونگ در انگلستان در دسامبر ۲۰۱۸ انجام شده بود. در عین حال گفته می‌شد کیف پول سامسونگ ارزهای دیجیتال مهم مانند بیت کوین، بیت کوین کش (BCH) اتریوم (ETHEREUM) و ERC20 را پشتیبانی می کند، فقط پیشفرض بودند.

در نتیجه مقداری سردرگمی در میان طرفداران سامسونگ و ارزهای دیجیتال در بازار های مختلف به وجود آمد. بنا بر تجزیه و تحلیل ها، گفتگو در انجمن های اینترنتی و برخی از مصاحبه های مطبوعاتی خود سامسونگ، این امکان فقط در تلفن هایی که در آمریکا کانادا و کره جنوبی عرضه می شوند وجود دارد. نیوز بیت کوین (News.Bitcoin.com) تایید کرده است که تلفن هایی که در آمریکا به فروش می روند این امکان را در اختیار دارند ولی یک ویدیو از ماه مارس نشان می دهد که حتی ممکن است این قابلیت در تمام تلفن هایی که در آمریکا عرضه می‌شوند نیز قابل استفاده نباشد. به طور کلی قابلیت کی استور را می توان از طریق بخش تنظیمات Setting سپس بایو متریکس Biometrics و امنیت Security گوشی فعال کرد. باید گزینه کیف پول ارز دیجیتال نیز فعال شده باشد.

یک تجزیه و تحلیل ویدیویی نشان می دهد که یک کیف پول انچین (Enjin) بر روی ورژن کره ای گلکسی اس ۱۰ نصب شده است. برای فعال کردن آن باید اپلیکیشن را راه اندازی کنید، بر روی کیف پول سامسونگ کلیک کنید و بخش شرایط و ضوابط را بپذیرید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید به کی استور بلاک چین سامسونگ، دسترسی پیدا کنید و پس از آن با پذیرفتن شرایط و کلیک بر روی دکمه استارت می توانید از کیف پول استفاده کنید. سپس دو گزینه پیش رو دارید: یا کیف پول ارز دیجیتال قدیمی خود را به این دستگاه موبایل منتقل می کنید یا کیف پول جدیدی برای خودتان بسازید.

کیف پول انجین سامسونگ از اتریوم، انجین، کایبر (KNC) و بانکور (BNT)، توکن بایننس (BNB)، توکن ERC20 که با پشتیبانی اتریوم به نام «رپد بیت کوین» (WBTC) به بازار ارائه شده و چند استیبل کوین مانند دلار دیجیتالی (TUSD) و یو اس ‌دی ‌کوین (USD coin) پشتیبانی می کند. همچنین قابلیت استفاده از مبادله عمده نیز وجود دارد که در آن صورت مقدار بیشتری سکه و توکن در دسترس می باشد. متاسفانه بیت کوین کش و بیت کوین کور (BTC) در میان این ارزهای دیجیتال وجود ندارند.

طرفداران ارزهای دیجیتال در اروپا در این مرحله امکان استفاده از کیف پول سامسونگ را ندارند. تلفن ‌های گلکسی اس ۱۰ که در سوئد به فروش رفته اند کی‌استور بلاک چین کیف پول سامسونگ را داخل خود ندارند. در کانال پشتیبانی اتحادیه اروپای سامسونگ گفته شده که کیف پول بلاک چین سامسونگ در انگلستان نیز بر روی این تلفن ها ارائه نشده و در گلکسی استور نیز نمی توان آن را دانلود کرد. یکی از مدیران با نام مستعار تریسی ‌آر (TracyR) توضیح می دهد که کی استور بلاک چین سامسونگ فقط در آمریکا کانادا و کره قابل دسترسی است و اضافه می کند خبر جدید دیگری، در مورد اینکه این کیف پول آیا در انگلستان نیز ارائه می‌شود یا خیر فعلا در دسترس نمی ‌باشد.

راهنمای کاربران برای گلکسی اس ۱۰، اس ۱۰ ای (S10e) و اس ۱۰+ برای دیگر کشورهای اروپایی و نقاط دیگر جهان نیز آماده شده که چیزی در مورد چگونگی فعال سازی قابلیت کیف پول ارز دیجیتال در آن دیده نمی‌شود. در صورتی که این کیف پول از قبل نصب شده باشد، می توانید از آن استفاده کنید و اگر نصب نشده باشد، باید بتوانید آن را از گلکسی استور دانلود کنید. در مورد اپلیکیشن کیف پول بلاک چین سامسونگ نیز همین اتفاق رخ داده است. در صورتی که آن را از ابتدا داخل تلفن شما نصب کرده باشند، هنگام ساختن یک کیف پول جدید از شما سؤال می شود که باید یک PIN قبل از اینکه سامسونگ ریکاوری ۱۲ حرفی را برای شما فراهم کند، ارائه کنید. ممکن است این قابلیت، به نظر منحصر به فرد بیاید ولی کاملا مانند کیف پول ارز دیجیتال هر موبایل دیگری که در گوگل پلی استور قابل دسترس می باشد، است.

بر اساس اطلاعات، کیف پول سامسونگ از اتریوم و توکن‌ های آن پشتیبانی می کند. این گزینه به شما اجازه می دهد کیف پولی که از قبل داشته اید را به موبایل خود منتقل نمایید. این قابلیت در کیف پول اتریوم هم وجود دارد. مشخص نیست که چه هنگام دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین کش و بیت کوین کور به این کیف پول اضافه می شوند. با وجود این، در اوایل امسال هنگام معرفی قابلیت های بلاک چین سامسونگ اس ۱۰ به طور واضح لوگوی بیت کوین نشان داده شد. نیوز بیت کوین از طریق تماس با بخش اخبار سامسونگ قصد داشت در مورد در دسترس بودن قابلیت های ارز دیجیتال در بازارهای مختلف اطلاعاتی کسب کند و لیست کاملی از سکه های مورد پشتیبانی این تلفن همراه را به دست آورد. ولی تا به حال هیچ پاسخی به درخواست ما داده نشده است.

سخنان بیشتر در مورد بلاک چین گلکسی، سکه ها در سامسونگ پی

اخبار این ماه نشان می دهد که سامسونگ تصمیم دارد سرمایه گذاری بیشتری در زمینه بلاک چین انجام دهد. با وجود محدودیت دسترسی به کی استور و عدم وجود بیت کوین، ممکن است این شرکت کره ای بعد از این کیف پول ارز دیجیتال خود را به دستگاه های گلکسی بیشتری وارد کند. چائه وون چئوا (Chae Won Cheol) مدیر اجرایی استراتژی تولید محصول در بخش تجارت وایرلس سامسونگ، در مقاله‌ای که در بخش خبری سامسونگ منتشر شده است گفت که این کمپانی الکترونیک تصمیم دارد موانع برای انجام تجربیات جدید را حذف کند و تلفن های بیشتری با قابلیت های بلاک چین را در کشورهای متعددی ارائه نماید و این خدمات را برای آن ها قابل دسترس کند. این کمپانی بدون ارائه جزئیات ادامه داد که سامسونگ تصمیم دارد با ارائه دهندگان سرویس ‌های مخابرات به همکاری بپردازد تا دیگر تکنولوژی ها مانند تایید هویت بر اساس بلاک چین و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال محلی را نیز امکان‌پذیر نماید.

هفته گذشته پورتال خبری بیزنس کره (Business Korea) گزارش کرده که سامسونگ تصمیم دارد نیروی کاری بلاک چین خود را از بخش بازرگانی موبایل که پشتیبان توسعه کی استور بلاک چین و کیف پول سامسونگ است به بخش خدمات بازرگانی منتقل کند. بخش خدمات بازرگانی، مسئول پیاده‌سازی قابلیت های کلیدی و پیشرفت اپلیکیشن های اساسی در تلفن های هوشمند گلکسی از جمله کیف پول موبایل و خدمات پرداخت سامسونگ پی (Samsung Pay) می باشد. یکی از نتایج احتمالی این تغییرات داخلی ادغام ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز در سامسونگ پی می باشد که بر اساس گفته ها، حساب‌ هایی برای ۸۰ درصد از بازار پرداخت کره جنوبی در نظر گرفته شده است. یک بار دیگر باید بپرسیم که چه چیز، کجا و چه وقت، این‌ ها همگی جزو سوالاتی هستند که سامسونگ پاسخ آنها را به ما بدهکار است.