video thumb

کاهش ۹۹ درصدی قیمت بیت کوین ممکن است کار یک هکر باهوش ارز دیجیتال باشد

هفته گذشته در حالی که بیشتر خریداران و فروشندگان ارز دیجیتال شاهد بازار بیت کوین در حوالی ۸ هزار دلار بودند، در کراکن (Kraken) صرافی ارز دیجیتال ناگهان بیت کوین ۹۹ درصد ارزش خود را چند ثانیه از دست داد ولی دوباره به قیمت اصلی برگشت.

ارزجو: ترکیبی از نقدینگی پایین، سفارش‌ های کم و اشتباهات تایپی در انجام سفارش‌ های بازار، غالباً علت این افت ناگهانی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال هستند. ولی در این مورد خاص، عوامل بیشتری دست داشته اند. برخی از افراد معتقدند که این کار به دست یک هکر باهوش که از حسابی جداگانه برای قرار دادن مقادیری که با قیمت پایین خریداری کرده، استفاده می ‌کرد و توانسته قیمت بیت کوین را تا این حد کاهش دهد تا بیت کوین ها را بدون مشکل به کیف پول خود منتقل کند که این مسئله البته هیچ ربطی به هک خود صرافی نداشته است.

 

آیا افت قیمت صرافی کراکن کار یک هکر ارز دیجیتال بوده است؟

آن چیزی که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به تکنولوژی پیشگام تبدیل کرده است، به خاطر تکنولوژی بلاک چین این است که بر اساس آن به فعالیت می پردازند. تکنولوژی لجر غیرقابل تغییری که سابقه هرگونه تراکنشی که انجام شده است را در بلاک چین خود نگهداری می ‌کند و به این وسیله شفافیت و قابل پیگیری بودن تمام این تراکنش ها را به ارمغان می آورد.

برای هکرها این به آن معناست که تمام ارزهای دیجیتال به سرقت رفته بر روی تراکنشی بر بلاک چین پیگیری می شود و پولشویی ارز دیجیتال در این زمینه بسیار دشوار تر خواهد شد. بیت کوین هایی که به صورت غیر قانونی به دست آمده باشد، در صورتی که صاحبان آن حساب ها ارتباطی با موارد غیر قانونی که این ارزهای دیجیتال از طریق آنها به دست آمده است داشته باشند، می توانند باعث از کار افتادن حساب های آنها شود.

از آنجایی که هکرها ممکن است در خطر از دست دادن مبالغی که آنها را به سرقت برده اند یا از کار افتادن حساب‌ های خود باشد معمولاً پرش از چندین و چند مرحله، تا ردپای ارزهای دیجیتال به سرقت رفته را قبل از آنکه آن را به پول نقد تبدیل کنند، پاک نمایند.

جامعه ارزهای دیجیتال اعتقاد دارد که افت ناگهانی قیمت بیت کوین در کراکن در هفته گذشته به همین علت اتفاق افتاده است و باعث شده قیمت بیت کوین ۹۹ درصد کاهش پیدا کرده و به ۱۰۰ دلار برسد و این همان فرصتی بود که هکر بی‌ صبرانه منتظر آن بوده است.

یکی از کاربران توییتر با نام بیت کوین مارکو (Bitcoin Marco) می نویسد:

هکر کراکن یک نابغه بوده است!

۱- او به یک حساب با ۱۲۰۰ بیت کوین دسترسی پیدا می کند که نمی توانسته آنها را خارج کند

۲- به علت آنکه نمی توانسته بیت کوین ها را خارج کند قیمت بیت کوین را به ۱۰۰ دلار

۳- ۱۱۵۵ بیت کوین را با قیمت ۱۰۰ دلار وارد کیف پول خود می ‌کند

طبق حدسیات این خلافکار اینترنتی توانست به حسابی با ۱۲۰۰ بیت کوین دسترسی پیدا کند و بدون اینکه ریسک از کار افتادن حساب را متحمل شود، دست به این کار زده است. بنابراین یک اکانت جداگانه، ایجاد کرده است و سپس قیمت ها را به ۱۰۰ دلار رسانده.

این هکر سپس از حساب همان فرد، شروع به فروش ۱۲۰۰ بیت کوین با قیمت ۱۰۰ دلار کرده که باعث رسیدن قیمت بیت کوین برای چند لحظه به صد دلار شده است. هکر توانست با این کار خود ۱۱۵۵ بیت کوین را با ۱۰۰ دلار یعنی ۹۹ درصد تخفیف به حساب خود منتقل کند ولی در راه انتقال ۴۵ بیت کوین را از دست داد. البته از دست دادن ۴۵ بیت کوین ضرر زیادی برای او محسوب نمی‌شود زیرا توانسته ۱۱۵۵ بیت کوین را با قیمت ۱۰۰ دلار به حساب خودش منتقل کند.

قیمت بیت کوین در حال حاضر ۸۵۰۰ دلار می باشد که در واقع این هکر ۸۴۰۰ دلار برای هر بیت کوین سود کرده و روی هم رفته ۹/۷ میلیون دلار در جریان این هک به دست آورده است.

به نظر می رسد که کراکن هک نشده است و فقط همین یک اکانت ۱۲۰۰ بیت کوین از دست داده است.