video thumb

راهنمای کامل سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

هنگامی که اولین بار به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شدم فکر کردم که در دریای بی‌کرانی از نکاتی که نمی‌دانم شناور هستند از کجا شروع کنم نکات کلیدی مفید برای آن که در ذهن داشته باشم چیست منابع کمکی در دسترس کدام است؟

 

ارزجو : این راهنمای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به گونه ای نوشته شده است تا در عرض ۲۰ دقیقه اطلاعاتی کامل در مورد آنچه که در سفری که در جریان کار با ارز دیجیتال در پیش دارید به دست بیاورید و بدانید که بهترین راه شروع در این زمینه کدام است و از آن لذت ببرید. ممکن است که به نشاط بخش ترین سفر زندگی شما تبدیل شود.

 

ایجاد ارزهای دیجیتال

همانطور که سواد تکنولوژیک مردم بیشتر می‌شود پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان منبع قانونی ارزشمندی را به دنبال خود داشت که همین باعث شد ارز دیجیتال ایجاد شود. سرمقاله‌هایی با عنوان «قیمت بیت کوین (Bitcoin) به طور سرسام آوری بالا رفته است» و «قیمت اتریوم (Etherum) با سرعت برق در حال افزایش» سرفصل‌های بخش‌های خبری عمومی بودند. مردمی که در اوایل نسبت به بیت کوین و فناوری آن مشکوک بودند آرام آرام در حال درک و علاقه‌مند شدن به ارزهای دیجیتال هستند. در زمان نوشتن این مقاله ارزش بازار ارزهای دیجیتال به ۳۰/۹ میلیارد دلار رسیده است تنها چهار ماه پیش این مقدار ۲۰ میلیارد دلار بود چهار ماه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

آرایش کنونی فضای ارزهای دیجیتال

حتماً در مورد بیت کوین و آلت کوین (ارزهای دیجیتال جایگزین) شنیده‌اید. این نامگذاری به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد که شاخه‌هایی از بیت کوین در بازار به وجود آمدند این شاخه‌ها یا کلونی‌ها هرکدام برای خدمات دهی به بخش خاصی ایجاد شده بودند و برای بهتر بودن از بیت کوین تلاش می‌کردند. از آن وقت ارزهای دیجیتال جدیدی به وجود آمده‌اند و بازار ارز دیجیتال را از انحصار بیت کوین در آورده‌اند این ارزهای جدید در حال به دست گرفتن سهم بازار با سرعت بالایی هستند در زمانی حدود ۶ هفته‌ای رشدی ده برابری یا بیشتر را شاهد بوده‌ایم.

ارز دیجیتال بیت کوین ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال سهام و ارز فیات

ارزهایی که ما می‌شناسیم در جامعه پول دیجیتال با عنوان «ارز فیات» شناخته می‌شوند. ارزهای دیجیتال، با اینکه داخل اسم آنها کلمه ارز وجود دارد، ولی بیشتر شبیه به سهام هستند تا پول. وقتی مقداری ارز دیجیتال خریداری می‌کنید در واقع در حال خریدن سهام فناوری یعنی بخشی از بلاک چین و بخشی از شبکه آن هستید.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

صرافی‌های ارز دیجیتال

معمول‌ترین مکانی که مردم می‌توانند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند صرافی‌های ارز دیجیتال است این صرافی‌ها مکانی هستند که شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را به دیگران فروخته یا آنها را خریداری کنید و برای این کار از ارزهای فیات استفاده می‌کنید. مقیاس‌های مختلفی برای قضاوت قابل اطمینان بودن و کیفیت یک صرافی وجود دارد: مانند قابلیت تبدیل پول، تسویه پذیری، میزان گسترش، دستمزد، شرایط خرید و فروش، محدودیت‌ها، حجم داد و ستد، امنیت، بیمه و رفتار با مشتری. با توجه به این شرایط به نظر من شرکت کوین بیس (Coinbase) به عنوان بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. این شرکت برای کسانی که به تازگی کارشان را شروع کردند بسیار مناسب است و در زمینه ارزهای دیجیتال کاملاً قابل اطمینان است.

پس از آنکه یک حساب بانکی در سایت کوین بیس وارد کردید و اطلاعات دیگر خود را نیز نوشتید تنها پنج قدم ساده با خرید بیت کوین فاصله دارید.

  1. دکمه خرید یا فروش بیت کوین را بزنید
  2. روش‌های پرداخت را از لیست انتخاب کنید
  3. مبلغ مورد نظر را انتخاب کنید
  4. گزینه خرید فوری بیت کوین را انتخاب کنید
  5. اعتبار لازم برای خرید بیت کوین را بر روی صفحه خود مشاهده کنید.

هنگامی که با روش خرید و فروش ارزهای دیجیتال آشنا شدید و خواستید خریدهایتان را با ارز دیجیتال انجام دهید (مثلاً بیت کوین و اتریوم) به راحتی می‌توانید از طریق سایت کوین بیس ارز خود را بدون پرداخت مبلغ خاصی به سایت GDAX منتقل کنید و شروع به داد و ستد نمایید. می‌توانید از کوین بیس به عنوان مکانی برای خرید و نگهداری ارز دیجیتال و به سایت شرکت GDAX به عنوان پلتفرم بازار خرید و فروش نگاه کنید. نقل و انتقال بین این دو سایت کاملاً رایگان و فوری انجام می‌شود. همینطور که آرام آرام با دیگر ارزهای دیجیتال نیز آشنا می‌شوید شاید بخواهید در آنها هم سرمایه گذاری کنید. بیترکس (Bitrex) و پولو (Polo) دو صرافی هستند که تعداد زیادی از این ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند.

وقتی که برای اولین بار در این سایت‌ها ثبت نام می‌کنید به یاد داشته باشید که اطلاعات خود را در همان ابتدا به طور کامل وارد کنید زیرا بعداً موقع انجام معاملات و خرید و فروش ممکن است وارد کردن اطلاعات باعث تلف شدن وقت شما شود. تأیید اطلاعات شما در این سایت‌ها ممکن است چند روز طول بکشد و محدودیت خرید و پرداخت ممکن است در اثر مرور زمان همین طور که به کارهای تجاری خود مشغول هستید افزایش پیدا کند.

نکته مهم دیگری که باید اشاره شود: در صورتی که از ارزی غیر از دلار آمریکا استفاده می‌کنید، میزان سهولت مبادلات مالی و تبدیل ارز را هم مورد بررسی قرار دهید. به دست داشته باشید که صرافی شما مانند آنچه که صرافی بیت فینکس (Bitfinex) به تازگی انجام می‌دهد دچار مشکلات تبدیل ارزهای فیات نباشد.

ارزهای دیجیتال فناوری بلاک چین

کیف‌های پول ارزهای دیجیتال

صرافی‌ها، کیف‌های آنلاین دیجیتالی به وجود آورده‌اند که شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را داخل آن قرار دهید. با این حال با اخباری که در مورد هک شدن سایت صرافی Mt.Gox شنیده‌اند ممکن است علاقه نداشته باشید که پول‌هایتان را در کیف پول صرافی‌ها نگهداری کنید. در صورتی که تمایل ندارید پول‌هایتان را در صرافی‌ها نگهداری کنید می‌توانید از کیف پول‌های کاغذی مانند myethriumwallet.com استفاده کنید یا با پرداخت ۹۹ دلار یک کیف پول سخت افزاری مانند کیپ‌کی (Keepkey) خریداری نمایید. در هر دو صورت ریسک نگهداری پول به صورت آنلاین از بین می‌رود ولی مسئولیت نگهداری ارزهای دیجیتالتان به عهده خودتان خواهد بود.

برای اینکه بتوانید ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌ها به کیف پول سخت افزاری خود وارد نمایید (برای مثال با استفاده از سایت کوین بیس و کیپ‌کی) به آسانی می‌توانید طبق این مراحل پیش بروید.

  • کابل usb کیپ‌کی خود را به کامپیوتر وصل کنید
  • با گوگل کروم به سایت کیپ‌کی و بخش مربوط به رابط کاربری خود بروید
  • آدرس کیف پول خود را در سایت کیپ‌کی پیدا کنید
  • در سایت کوین بیس بر روی دکمه فرستادن/درخواست (send/requst) کلیک کنید و آدرس کیف پول کیپ‌کی خود را وارد کنید
  • مبلغ مورد نظر را وارد کنید و گزینه ارسال مبلغ (Send funds) را کلیک کنید

توجه داشته باشید که در ابتدا مبلغ کوچکی را واریز کنید تا قبل از فرستادن مبالغ بالا ابتدا کیف پول خود را چک کرده باشید تا در هنگام انتقال مبالغ بعدی، سرمایه خود را از دست ندهید ممکن است مبلغ کمی هم به عنوان کارمزد از شما گرفته شود.

من شخصاً یک کیف پول سخت افزاری دارم زیرا ترجیح می‌دهم آن چیزی را که نشان دهنده سرمایه من است بتوانم لمس کنم. همچنین کیف‌های پول سخت افزاری نگهداری تعداد زیادی سکه را آسان ساخته است که مخصوصاً وقتی در آینده مایل به شرکت در نقل و انتقال فروش سکه به صورت عمده باشید به کارتان می‌آیند.

ارزهای دیجیتال ارز دیجیتال بلاک چین

ارزهای دیجیتال درصدی از سرمایه گذاری شما در بخش سهام هستند

این بخش بسیار شخصی خواهد بود. ارزهای دیجیتال پتانسیل ساختن داستان‌هایی در مورد تبدیل فقرا به ثروتمندان را دارد ولی فراریت این ارزها آنها را غیر قابل پیش بینی ساخته است. به عنوان پیش آگاهی باید گفت که اگر در زمینه ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنید باید پولی باشد که با از دست دادن آن مشکلی نداشته باشید نمی‌دانم اهمیت این مسئله را چطور توضیح دهم زیرا ما معمولاً اثرات فراریت را به علت هیجانات احساسی، نادیده می‌گیریم.

ممکن است موفقیت بزرگی به دست آوریم ولی با ریسک‌هایی نیز همراه است و این ریسک‌ها در صورت اتفاق می‌تواند بر شرایط احساسی و روانی ما نیز تأثیر سوء بگذارند.

برای یک سرمایه گذاری محافظه کارانه پیشنهاد می‌کنم که طبق مراحل زیر پیش بروید:

اگر کمتر از ۳۰ سال هستید (حداکثر) ۳۰٪ ارز دیجیتال، ۵۰٪ سرمایه گذاری سنتی

بین ۳۰ تا ۴۰ سال (حداکثر) ۲۰٪ ارز دیجیتال، ۶۰٪ سرمایه گذاری سنتی

بالای ۴۰ سال (حداکثر) ۱۰ درصد ارزهای دیجیتال ۷۰ درصد سرمایه گذاری سنتی

این تقسیم‌بندی تبعیض آمیزی بر اساس سن نیست ولی این واقعیت را در نظر گرفته است که هر چه سن بالاتر می‌رود مسئولیت افراد در قبال مسائل مالی بیشتر می‌شود. بر اساس سهام تعیین شده ارز دیجیتال در کیف پولتان می‌توانید بر حسب ریسک پذیریتان مقدار تمایل خود برای سرمایه‌گذاری با آن را تعیین کنید.

 

پول را به من نشان بده! سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

از اینجا به بعد مبحث جالب‌تر می‌شود.

دقت داشته باشید که ارزهای دیجیتال در حال حاضر بازار آشفته دارد و هر چیزی می‌تواند دچار افزایش قیمت شود. همچنین احتمال اینکه ارزش ارزها حبابی باشد را نیز باید در نظر گرفت با این حال از خودتان قبل از شروع به سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال این سؤال‌ها را بپرسید:

 

– آیا سرمایه گذاری من در این زمینه مطمئن است؟

اولین قانون سرمایه گذاری این است که باید همیشه اصل پول حفظ شود. آیا می‌توانید در هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مطمئن باشید که سرمایه اولیه‌تان حفظ خواهد شد؟ آیا سرمایه‌تان را در اختیار کسانی قرار نداده‌اید که قبلاً دچار مشکلات مالی و تقلب بوده‌اند؟ در صورتی که با این نشانه‌ها مواجه شدید سریعاً منصرف شوید. قیمت سکه ممکن است افزایش پیدا کند ولی ارزش آن را ندارد که سرمایه خود را در معرض ریسک قرار دهید.

ارز دیجیتال استخراج بیت کوین صنعت بلاک چین ارزهای دیجیتال ارزهای دیجیتال

– آیا برای سکه‌های سرمایه گذاری شده من برنامه دراز مدتی وجود دارد؟

اگر نمی‌توانید توضیحات فنی در خصوص راهنمایی متخصصین برای ارزهای مجازی را بخوانید، حداقل کتابچه راهنمای عموم مردم در مورد ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید. گروه دست‌اندرکار چه چیزی را می‌خواهند به دست بیاورند و آیا آنها توانایی رسیدن به هدف خود را دارند یا به آن رسیده‌اند؟ فاصله زمانی و مراحل مهمی که برای رسیدن به آن هدف نیاز است چقدر است؟

 

– آیا سکه‌های من در بازار، سرمایه‌ای است که هیچ پشتوانه‌ای ندارد؟

بسیاری از مراکز ارائه سکه این روزها فقط سایت‌های جذابی دارند تا بتوانند سکه‌های خود را به فروش برساند. ولی مراقب باشید که آیا می‌توانند آنچه را که تعهد کردند انجام دهند؟

 

– چه مدت باید در این تجارت باقی بمانم؟ آیا می‌توانم از آن خارج شوم؟

ممکن است شما برای همیشه نخواهید در زمینه ارز دیجیتال فعالیت کنید و به همین دلیل بهتر است مقداری را خریداری و نگهداری کنید که در مدت محدود تمایل به سرمایه‌گذاری در آن دارید. مطمئن شوید که یک برنامه زمانی برای خودتان تنظیم کرده‌اید یا مبلغ مشخصی را در نظر بگیرید که امکان تصمیم گیری‌های احساسی را در این زمینه سد کند. به برنامه‌ریزی خود وفادار باشید و تحت تأثیر احساسات قرار نگیرید.

 

– آیا ارزهای مجازی در دنیای واقعی ارزشی دارد؟

ارزش برخی سکه‌ها روز به روز بالاتر می‌رود، زیرا دارای فاکتورهای عرضه و تقاضای زیادی هستند. این سکه‌ها ممکن است قابل اعتماد نباشند. زیرا برای اینکه یک سکه ارزشی طولانی مدت داشته باشد باید در دنیای واقعی هم بتوان از آن استفاده کرد. مراقب سکه‌هایی باشید که به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت می‌خواهند شما را به سود سرشاری برساند.

فناوری بلاک چین ارز دیجیتال

تجارت کوتاه مدت با رعایت حاشیه امن

وقتی که با ارزهای دیجیتال آشنایی پیدا کرده‌اید ممکن است بخواهید برای افزایش موجودی خود به داد و ستد بپردازید. برای تاجران کهنه‌کار این کار، حرکت جدیدی نیست ولی برای کسانی که به تازگی در زمینه ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اند بهتر است اطلاعاتی در مورد تجارت با ارزهای دیجیتال به دست آورید.

مزیت تجارت کوتاه مدت آن است که می‌توانید بر پایه اخبار جدید، سریعاً مقداری پول به دست آورید. اگر اخبار خوبی در مورد انتشار سکه جدیدی شنیدید، بهتر است آن را زیر نظر بگیرید و ببینید که چطور پیش می‌رود. به یاد داشته باشید تجارتتان را بر پایه شایعات قرار ندهید بلکه اخبار موثق را زیر نظر بگیرید سریع عمل کنید و جرئت داشته باشید تا بتوانید در زمینه تجارت کوتاه‌مدت به موفقیت دست پیدا کنید.

 

ماین کردن

برای کسانی که علاقه‌مند به دست آوردن مبالغ قابل پیش بینی هستند ماین کردن بهترین راه است. ماین کردن تنها به وسایلی مانند سی پی یو یا جی پی یو و مقداری الکتریسیته احتیاج دارد. ماین کردن فقط در مورد ارزهای دیجیتالی قابل انجام است که از پروتکل کار پیروی می‌کنند.

 

استاک کردن

استاک کردن مشابه روش ماین کردن ولی به روش اثبات استاک است. می‌توانید با این روش استاک خود را افزایش دهید. نرخ درآمد و روش استاک ممکن است بر اساس اثبات سهام متفاوت باشد ولی به طور کلی تلاش کمتری نسبت به ماین کردن برای جمع آوری ارز دیجیتال به کار خواهد رفت.

 

سهام بازی

اگر در چند صرافی مختلف حسابهای داشته باشید شاید بخواهید از یکی مبالغی سکه را خریداری کنید و در دیگری و به مبلغ بالاتر آن را بفروشید و این روش به سهام بازی معروف است. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید به دو نکته توجه داشته باشید به یاد داشته باشید که صورت حساب‌ها را فاکتور کنید و اینکه ممکن است قیمت در هنگامی که شما در حال نقل و انتقال سکه‌های خود بین دو صرافی هستید تغییر کند مخصوصاً در زمان نوسانات شدید ارز. دلار آمریکا معمولاً ارزی ثابت است بنابراین معمولاً چنین اتفاقی برایش نمی‌افتد ولی دیگر ارزها مانند دلار کانادا و دلار سنگاپور ممکن است دچار نوسانات قیمت شدید شوند.

 

منابع مفید

برای آگاهی از قیمت سکه‌های مختلف می‌توانید از سایت‌هایی مانند coinmarket cap دیدن کنید. برای مشاهده تفاوت قیمت‌ها در صرافی‌های مختلف می‌توانید به سایت cryptowat بروید. برای اخبار در مورد بازار ارزهای مجازی می‌توانید به خبرگزاری‌های مخصوص این ارزهای دیجیتال مراجعه کنید. و در پایان می‌توانید برای محاسبه تعداد سکه‌هایی که برای خرید لامبورگینی به آن احتیاج دارید به سایت hhypercoaster بروید. این همه چیزهایی بود که من تا به حال در مورد سرمایه گذاری هوشمندانه و مهم‌تر از آن سرگرم شدن با آن آموخته‌ام.