video thumb

معرفی ارز دیجیتال Dogecoin دوژکوین

dogecoin نوعی شوخی در ارز دیجیتال بود که به سرعت توانست جامعه کاربری خود را تشکیل دهد و به موفقیت برسد. دوژکوین در سال ۲۰۱۳ در ابتدا در اثر یک شوخی مطرح شد اما کاربرها حمایت زیادی از آن کردند و همین هم باعث شد که دوژکوین در سال ۲۰۱۴ بتواند حدود شصت میلیون دلار سرمایه‌گذاری را درون خود جای دهد و به یکی از ارزهای رده بالا برسد. لوگوی دوژکوین از نژاد نوعی سگ که به آن شیبا می‌گویند الگو گرفته است و زمانی که نام دوژکوین به میدان می‌آید همه کاربرها در ابتدا یاد سگ می‌افتند.

آشنایی با دوژکوین

معمولا ارزهای دیجیتالی دیگر در ابتدا و معرفی شان سعی می‌کنند که تمام توکن‌های خود را به فروش نرسانند اما توکن‌های دوژکوین در سرعت بالایی به فروش رسید. پلتفرم دوژکوین توانسته بود در سال ۲۰۱۵ حدود صد بیلیون از ارز خود را در گردش‌اینترنتی جای دهد و هرساله آن را بیشتر کند. با برنامه‌ای که توسعه‌دهندگان دوژکوین در ۲۰۱۵ مطرح کردند، آنها تصمیم گرفتند که هرسال حدود پنج بیلیون ارز را به گردش خود اضافه کنند.

حال نکته جالب این ارز در تعداد اپلیکیشن‌هایی است که برای دوژکوین ساخته شده‌اند. اپلیکیشن‌های کمی در گردش dogecoin وجود دارند و تمام دوژکوین‌ها در جامعه این اپلیکیشن‌ها درحال گردش است و افزایش روز افزونی دارد. کاربرهای این اپلکیشن‌ها سعی می‌کنند که تعداد بیشتری را به جامعه شان اضافه کنند تا بتوانند در سود آنها شریک شوند و با افزایش جامعه کاربری، ارزش توکن هم بالا می‌رود و این سودی دو طرفه برای کاربر و پلتفرم است.

الگوریتم dogecoin همانند ارزهای لایت‌کوین و بیت‌کوین عمل می‌کند. دوژکوین به کاربر دو نوع کلید رمزنگاری شده می‌دهد که کاربر می‌تواند از آنها استفاده کند. دوژکوین کلید خصوصی و کلید عمومی را برای کاربر ایجاد کرده است و کاربرد این الگوریتم این است که تنها با استفاده از کلید خصوصی می‌توان اطلاعات کلید عمومی را بازگشایی کرد و همین هم دلیلی است که کاربرهای این پلتفرم بتوانند به راحتی کلید عمومی خود را در دسترس مردم قرار دهند بدون اینکه اطلاعات آنها فاش شود.

استخراج دوژکوین

دوژکوین را رقیبی برای لایت‌کوین می‌دانند و آنها را در استخراج مانند هم تشبیه کرده‌اند اما بزرگ‌ترین تفاوت دوژکوین با لایت‌کوین در ایجاد بلاک‌ها است. دوژکوین هر بلاک جدید برای کاربر را در یک دقیقه ایجاد می‌کند درحالی که این زمان برای لایت‌کوین به دو دقیقه و نیم می‌رسد. استخراج در زمان گذشته آسان‌تر بود و و تنها هر چهار ساعت تغییر می‌کرد اما امروزه الگوهای آن تغییر کرده است. هر کاربری که استخراج می‌کند پاداشی رندوم از سوی پلتفرم دریافت می‌کند و پارامترهای بلاک‌ها را بررسی می‌کند. البته محدودیتی برای ارزها در استخراج وجود داشت که باعث شده بود عرضه دوژکوین به صد میلیون برسد اما طی قانون‌هایی که مطرح شد این محدودیت‌ها برای کاربر و پلتفرم از بین رفت و آنها درعرضه توکن‌های خود به اختیار تام رسیدند.

مقدار دوژکوین در جامعه

تفاوت بیت‌کوین و دوژکوین در ضد تورمی بودن آنها است. بیت‌کوین ارزی است که محدودیت استخراج دارد و جزو ارزهای ضد تورم قرار می‌گیرد اما دوژکوین این محدودیت را برای خود از بین برده است به طوری که در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۸ بیلیون ارز منتشر کرد و همین باعث شد که جزو ارزهای تورمی قرار بگیرد.

تورمی که در سال ۲۰۱۵ برای دوژکوین مطرح شد چیزی در حدود پنج درصد بود که طبق آمار و تحلیل‌ها به این نتیجه رسیدند که این تورم کاهش خواهد یافت. دلیل کاهش تورم معرفی ارزهای جدید دیجیتالی بود که مستقیما در رقابت با تمام ارزها قرار می‌گرفتند و تاثیر مهمی بر روی اقتصاد ارزهای دیجیتالی خواهند داشت که دوژکوین هم از این قاعده جدا نبود و تحت تاثیر چنین نموداری قرار گرفته بود.