video thumb

کاربرد بلاک‌چین در مالیات

طبق یک ضرب المثل قدیمی، تنها دو چیز در این دنیا قطعی هستند، مرگ و مالیات.

موضوع این جاست که مرگ عموماً غیرمنتظره رخ می‌دهد در حالی که مالیات به صورت مستمر و همیشگی اخذ می‌شود؛ حداقل تا این اواخر که روال این بوده است. اخیراً یک شرکت، فرصت مناسبی برای ارایه‌ی خدمات در قالب پیاده‌سازی سامانه‌ای برای ردیابی و اخذ مالیات فوری با استفاده از فناوری بلاک‌چین شناسایی کرده است.

کاربرد بلاک‌چین در مالیات

کاربرد بلاک‌چین در مالیات

شرکت Sage Communications در راستای استفاده از پتانسیل فناوری بلاک‌چین با هدف کمک به دولت‌ها در راستای افزایش کارآمدی و شفافیت فرایندهای مالیاتی پیشنهادی ارایه داده است.

در حال حاضر مالیات‌ها در جریان فعالیت فعالین اقتصادی انباشته می‌شود و سپس به صورت یکپارچه در اختیار دولت‌های محلی یا ایالتی قرار داده می‌شود. تمامی معاملات و تراکنش‌ها توسط دولت ارزیابی و رسیدگی می‌شود و در آخر با هم تطبیق داده می‌شوند. هر گونه عدم تطابق و اختلافی مورد حسابرسی واقع می‌شود که این سیستم حسابرسی نیاز به منابع انسانی و مالی قابل توجهی دارد و در آخر هم امکان دارد نتیجه‌ی مناسبی در بر نداشته باشد.

شرکت Sage Communications در پی آن است که با ساخت سیستمی مبتنی بر بلاک‌چین بتواند مالیات را در لحظه‌ی وقوع شناسایی نموده، در لحظه از فعال اقتصادی اخذ و به حساب دولت واریز گردد و تقریباً نیاز به حسابرسی مالیاتی را از ببن ببرد.

کاربرد بلاک‌چین در مالیات

کاربرد بلاک‌چین در مالیات

این که این گونه راه‌حل‌ها برای استفاده‌ی دولت‌ها قابلیت عملی شدن داشته باشد چیزی است که باید صبر کرد و دید. و البته ترسی که نهادها و سازمان‌ها از بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده دارند تا حدودی اجرای این موارد را با چالش مواجهه می‌کند. به هر حال این راه‌حل ظاهراً ظرفیت تطبیق با موانع و چالش‌های حقوقی برای اجرایی شدن را  دارد.