video thumb

چگونه می‌توان به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای بلاک چین تبدیل شد؟

از ردگیری منشأ جواهرات گرفته تا مدیریت یک سیستم حمل ‌و نقل جهانی، شرکت‌هایی نظیر آی‌بی‌ام (‌IBM‌)، سامسونگ، و حتی شرکت‌های تولید خودرو، فناوری بلاک چین را به کار می‌گیرند تا در شکل دادن به موج بعدی نوآوری‌ها در حوزه فناوری پیشگام شوند. با توجه به این مسئله، جای تعجب نیست که تقاضا برای برنامه نویسان متبحر بلاک چین افزایش یافته است. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ پلتفرم کاریابی آپ ورک (‌Upwork‌)، بلاک چین در میان بیش از ۵۰۰۰ مهارت موجود بر روی پلتفرم آنها از سریع‌ترین رشد برخوردار است و این رشد طی سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ بیش از ۶ هزار درصد افزایش یافته است. ‌

 

ارزجو : تا قبل از سال جاری، فعالیت به عنوان برنامه‌نویس بلاک چین در آینده شاید در برنامه‌تان وجود نداشت، اما این حیطه به قدری قابل دسترس و جدید است که حتی تازه‌کارها نیز می‌توانند بخت خود را در آن بیازمایند. اما قبل از هر چیز باید بدانید بلاک چین دقیقاً چیست و با یکی از جدیدترین فناوری‌های مبتنی بر آن، یعنی اتریوم، آشنا شوید.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

بلاک چین چیست؟

بلاک چین در ساده‌ترین شکل آن یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز است که می‌تواند معاملات را ثبت کند. با اینکه ثبت ارزهای دیجیتال یکی از کاربردهای معمول‌تر آن به شمار می‌رود، اما بلاک چین قادر است عملاً هرگونه معامله را از اطلاعات مربوط به حمل‌ونقل گرفته تا داده‌های پزشکی ثبت کند.

دفتر کل بلاک چین تنها ضمیمه پذیر است، یعنی اینکه تنها اطلاعات جدید را می‌توان به آن افزود و اینکه اطلاعات پیشین بر روی «بلوک‌های» آن ذخیره شده‌اند و نمی‌توان در ادامه آنها را تغییر داد. این امر از طریق رمزنگاری انجام می‌گیرد که در قالب آن بلوک‌های جدید به بلوک‌های قدیمی متصل می‌شوند و بلاک چین معروف را شکل می‌دهند. هرگونه تلاش جهت دستکاری داده‌های قبلی به داده‌های جدید که در ادامه افزوده شده‌اند خدشه وارد می‌کند.

زبان فنی مربوط به این حیطه می‌تواند در بدو امر گیج‌کننده باشد. خوشبختانه برخی کارشناسان نظیر ویلیام موگایار (William Mougayar) مؤلف کتاب «بلاک چین کسب‌وکار» تلاش کرده‌اند در قالب مقایسه‌های امروزی این فناوری را توضیح دهند. موگویار بلاک چین را معادل یک گوگل داکس (Google Doc) عظیم معرفی کرده است.

ارزهای دیجیتال بلاک چین

قبل از آنکه استفاده از گوگل داکس همگانی شود، همکاری با دیگران مستلزم مبادله اسناد در قالب وَرد (Word) بود و کاربر باید منتظر می‌ماند تا طرف دیگر تغییرات لازم را در سند اعمال کرده و آن را باز پس بفرستد. به کمک گوگل داکس، چندین کاربر می‌توانند به صورت همزمان یک سند را مشاهده نموده و ویرایش کنند، زیرا همه نسخه‌های سند به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند. بلاک چین نیز اساساً به همین شکل عمل می‌کند و در نتیجه جهت راستی آزمایی و تائید معاملات بانکی، تغییرات در قرارداد‌ها، و دیگر محتوای مبتنی بر همکاری بسیار مفید و سودمند است.

یک موضوع مهم که باید به خاطر داشت این است که بلاک چین‌ها اجماع‌محور هستند، یعنی اینکه برای افزودن داده به دفتر کل، تغییرات باید توسط بقیه شبکه نیز تائید شوند که این امر معمولاً از طریق اثبات ریاضیاتی و اجرای راهکار مربوطه توسط بقیه شبکه انجام می‌گیرد. این امر موجب می‌شود دفاتر کل بلاک چین غیرمتمرکز شوند و نفوذ به آنها بسیار سخت و دشوار شود. معاملات ثبت شده بر روی آنها را نیز می‌توان منتشر نمود و علنی ساخت.

 

اتریوم چیست؟

اکثر ماها بلاک چین را به واسطه ارتباط آن با بیت کوین می‌شناسیم، اما اینکه بگوییم بلاک چین تنها به درد ثبت معاملات کریپتو بر روی بلاک چین می‌خورد درست مثل آن است که بگوییم آیفون فقط به درد بازی می‌خورد.

اتریوم یک شبکه بلاک چین عمومی توزیع شده دیگر است، اما از فناوری بلاک چین به نحو متفاوتی در مقایسه با مثلاً شبکه بیت کوین بهره می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر، بیت کوین به گونه‌ای طراحی شد که صرفاً ارز دیجیتال باشد و به همین خاطر از بلاک چین تنها در راستای ثبت معاملات بیت کوین استفاده می‌کند. در ضمن، اتریوم در راستای کمک به برنامه‌نویسان جهت ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (معروف به dapps) طراحی شد و از بلاک چین جهت اجرای کد برنامه‌نویسی بلاک چین استفاده می‌کند.

این امر به کمک اتر (Ether) میسر شده است. اتر یک ارز دیجیتال است که از اتریوم پشتیبانی می‌کند. به همان نحو که استخراج‌گران بیت کوین در ازای اعتبارسنجی معاملات بیت کوین از سکه‌های بیت کوین بهره‌مند می‌شوند، شبکه اتریوم نیز توسط استخراج‌گران اداره می‌شود که در ازای آن اتر دریافت می‌کنند. با اینکه بیت کوین و اتر هر دو جزو ارزهای دیجیتال هستند، اما مردم می‌توانند از توکن‌های اتر جهت ایجاد و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و همچنین قرارداد‌های هوشمند بر مبنای اتریوم استفاده کنند.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال بلاک چین صدای ارزجو

قراردادهای هوشمند در ساده‌ترین حالت اسکریپت‌های خودکاری هستند که تحت شرایط مشخصی اجرایی می‌شوند، به ویژه هنگامی که پرداخت پول در ازای خدمات صورت می‌گیرد. مزیت قراردادهای هوشمند بر شیوه‌های پرداخت سنتی در این است که قراردادهای هوشمند به شکل خودکار و بی‌طرف انجام می‌گیرند. قراردادهای هوشمند را می‌توان به محض تحقق شرایط از قبل برنامه‌ریزی شده به اجرا گذاشت و نیازی نیست که یک دفتر ثبت دیجیتال بر معامله مهر تائید بگذارد.

اتر و قراردادهای هوشمند در نهایت به شکل‌گیری اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از طریق اتریوم می‌انجامند. از محاسبات ابری و ذخیره‌سازی فایل گرفته تا بازارهای پیش‌بینی و بانکداری، به طرق بیشماری می‌توان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را بکار گرفت، اما صرف‌نظر از اینکه چه چیزی شکل می‌دهید می‌توانید از مزایای یکسان بلاک چین بهره‌مند شوید. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در مقایسه با همتایان متمرکز خود به شکل منبع باز، خودمختار، ایمن، و بسیار اتکاپذیرتر هستند. این مزایای مختص بلاک‌چین از جمله دلایل عمده‌ای هستند که موجب شده‌اند تقاضای بالایی برای برنامه‌نویسان بلاک چین وجود داشته باشد.

 

برنامه‌نویسان بلاک چین را به چه نحو باید تعلیم داد؟

این همه بحث و گفتگو درباره بلاک چین، اتر، و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شاید شما را گیج و سردرگم سازند، اما همانگونه که قبلاَ گفته شد این حیطه هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد و هنوز وقت زیادی دارید برای آنکه با لازمه‌های تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بلاک چین آشنا شوید.

همانگونه که حدس زدید، توسعه بلاک چین تا حد زیادی به علوم کامپیوتر وابسته است و در این راستا باید با برخی زبان‌های متفاوت برنامه‌نویسی نظیر پایتون (Python) و سی‌پلاس‌پلاس (C++) آشنا شوید. برخی بلاک چین‌ها در حال بسط و گسترش محدوده شمول خود جهت پشتیبانی از زبان‌های بیشتری هستند، اما صرف ‌نظر از آنکه چه زبانی انتخاب می‌کنید، اگر می‌خواهید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای شرکت‌ها طراحی کنید باید به مهارت‌های خود اعتماد داشته باشید.

برخورداری از پیشینه فعالیت در زمینه طراحی وب نیز می‌تواند مفید و سودمند باشد، زیرا لازم است که با برخی ضروریات این صنعت نظیر اچ‌تی‌ام‌ال (HTML)، سی‌اس‌اس (CSS)، نودجی‌اس (NodeJS)، و مانگودی‌بی (MongoDB) آشنا باشید. نهایتاً اینکه، برخورداری از پیشینه فعالیت در زمینه شبکه‌سازی و امنیت نیز می‌تواند ایده آل باشد، زیرا احتمالاً طی فرآیند برنامه‌نویسی با حرفه‌ای‌های این حوزه همکار خواهید شد.