video thumb

معرفی ارز دیجیتال Decred

دیکرد یا Decred پلتفرم دیگری است که بر اساس فناوری‌های بلاک‌چین عمل می‌کند و غیرمتمرکز است. دیکرد در تصمیم‌گیری‌هایی که در بلاک‌چین رخ می‌دهد فعالیت می‌کند و هدف توسعه دهنده‌های این پلفترم این است که بتوانند ارزی را ارائه دهند که با پیشرفت و تغییر استخراج‌ کننده‌ها و سرمایه‌گذارها، روند صعودی برای خود داشته باشد. دیکرد فعالیت خود را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرد تا بتواند پیشنهادات و نظرات کاربرها و فعالان ارزهای دیجیتال را به خوبی بررسی کند و تغییرات لازم را درون پلتفرم خود ایجاد کند. دیکرد حاصل تغییرهای اساسی پروتکل‌های بیت‌کوین است. دلیل این تغییرها این است که آنها سعی کرده‌اند یک پلفترم غیرمتمرکز را برای جامعه ایجاد کنند.

برخی از افراد دیکرد را نوعی پیشرفت اساسی و ادامه‌دهنده بیت‌کوین حساب می‌کنند زیرا آنها دیکرد را ارزی می‌دانند که از ابتدا بیت‌کوین باید شبیه آن می‌بود. زیرا تمام درخواست‌ها و فعالیت‌ها در دیکرد با سرعت بالا و به طور غیرمتمرکز انجام می‌شود که این توجه کاربرهای بیت‌کوین را به دیکرد جلب می‌کند. البته نظر دیگری هم وجود دارد و آنهم این است که برخی کاربرها هدف اصلی دیکرد را نمی‌دانند زیرا ارزهای بسیاری وجود دارد که مانند دیکرد کار می‌کند و حتی ممکن است معتبرتر از دیکرد هم باشد.

توسعه دهنده‌های دیکرد در جواب چنین افرادی اعلام کرده اند که دیکرد در حقیقت برای فعالیت‌ها و نظرسنجی‌های بلاک‌چین ساخته شده است و می‌تواند تا مدت زیادی یک ارز بهینه برای کاربرها باشد که به مرور زمان در میان افرادی که ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنند، نفوذ خواهد کرد. البته از شروع آزمایشی این پلتفرم دو سال گذشته است و حال دیکرد در میان سی ارز اول جهان قرار دارد و سرمایه آن چیزی در حدود ۳۵۴ میلیون دلار است.

کاربرد دیکرد

افرادی که از Decred استفاده می‌کنند همان افرادی هستند که به بیت‌کوین علاقه داشتند اما دانسته بودند که بیت‌کوین نمی‌تواند عملکرد مناسبی را داشته باشد. شرکت‌های بزرگی بر روی استخراج بیت‌کوین فعالیت می‌کنند که همین باعث می‌شود تمرکز و نوسانات اقتصادی بیت‌کوین تحت تاثیر چنین شرکت‌هایی باشد و همین هم بیت‌کوین را به سمت متمرکز بودن می‌کشاند که کاربرهای دیکرد چنین چیزی را متوجه شده‌اند و به سوی دیکرد آمده‌اند.

یکی دیگر از دلایلی که کاربرها بیت‌کوین را رها کرده‌اند و به سمت دیکرد آمده‌اند این است که بیت‌کوین توسط سافت‌فورک‌ها اجرا می‌شود اما تمام فعالیت‌هایی که در بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد توسط‌ هاردفورک‌ها انجام می‌شود که دیکرد سعی دارد در پلتفرم خود از هیچ‌ هاردفورکی استفاده نکند. البته جدیدا دیکرد اولین‌هاردفورک خود را که توسط کاربرها ایجاد شده است را نمایان کرده است. کار این‌هاردفورک این است که به کاربرها اجازه می‌دهد قبل از نظرسنجی‌های بلاک‌چین بتوانند تغییراتی ایجاد کنند و آنرا به صورت زنده مشاهده کنند.

اثبات کار و اثبات سهام

دیکرد سیستم رای‌گیری خود را جوری توسعه داده است که اثبات سهم و اثبات کار نیز باهمدیگر ترکیب شوند و این پروتکل باعث شده است که نقض‌های هر دو کمتر شده باشد. حال روند این پروتکل به گونه‌ای است که هر بلاکی که ایجاد می‌شود باید توسط سه نفر تایید شود تا در دست استخراج کننده‌ها قرار گیرد. افرادی که بلاک را به وجود می‌آورند خود یک پاداش بزرگ و تایید کننده‌ها پاداش کوچکی از سوی پلتفرم دریافت می‌کنند. همچنین افرادی که توکن دیکرد را خریده‌اند می‌توانند از اثبات سهم استفاده کنند و بلیط‌های مشارکت را خریداری کنند.

از آنجا که برای تهیه هر بلیط باید بلاک استخراج شود و هر بلاک هم معادل بیست بلیط است، ممکن است در همان ابتدا به شما بلیطی نرسد و در صف بمانید. به همین دلیل گاهی اوقات باید بلیط خود را رزرو کنید. زمانی هم که بلیط شما به وجود می‌آید آن را نابالغ می‌گویند زیرا باید حداقل بیست ساعت از زمان تولید آن بلیط بگذرد. این روشی است که باعث می‌شود شما در پلتفرم سرمایه‌گذاری کنید زیرا مبلغ شما حداقل چند هفته در چرخش دیکرد قرار دارد. شما زمانی که بلیط خود را در استخرها قرار می‌دهید نیازی نیست سیستم تان را روشن نگه دارید. این مزیت دیگری از سوی دیکرد است زیرا سیستم‌های اثبات سهم دیگر نیازمند روشن گذاشتن سیستم هستند. در ضمن اگر بلیط شما در استخر انتخاب شود سود زیادی به شما خواهد رسید.

Decred

شبکه سریع

ارزهای دیگری مانند بیت‌کوین از شبکه سریع یا Lightning Network استفاده می‌کنند که باعث می‌شود برخی از تراکنش‌ها در خارج از بلاک‌چین انجام شوند و سرعت بالاتری نسبت به درون بلاک‌چین داشته باشند. Decred هم سعی کرده است که از چنین شبکه‌ای برای پلتفرم خود استفاده کند. در این کار نیاز به دو کاربر است که یک حساب به عنوان جعبه برای خود تهیه کنند و زمانی که می‌خواهند ارزی را انتقال دهند تنها نیاز است که یک قرارداد برای دیگری ارسال کنند و مبلغ آن جعبه را تغییر دهند. به همین نحو سرعت تراکنش‌ها بالاتر می‌رود و کاربرها می‌توانند مقیاس پذیری بالاتری را برای خودشان داشته باشند.

چالش‌ها

قدرتی که در دیکرد وجود دارد، جامعه و توسعه‌دهنده‌های آن است. تمامی افرادی که بر روی توسعه Decred فعالیت می‌کنند افرادی هستند که در پروژه‌های بزرگ ارزهای دیجیتال نقش داشته‌اند و به خوبی با الگوریتم‌ها آشنایی دارند. آنها برای دیکرد از زبان Go استفاده کرده‌اند و روز به روز پلفترم را توسعه می‌دهند. در کنار تمامی اینها حتی اگر این افراد به خوبی عمل نکنند هم خود دیکرد می‌تواند پیشرفت کند و به ارزهای برتر دیجیتال برسد.