گزارش های منتشر شده حاکی از افزایش مخالفت ها برای اجرای طرح بحث برانگیز اثبات کار (ProgPoW) در جامعه اتریوم می باشد. ProgPoW یک الگوریتم اثبات کار مقاوم در برابر اسیک است که برای جایگزینی ETHhash ، الگوریتم هشینگ فعلی این پلتفرم در نظر گرفته شده است. این الگوریتم اولین بار، دو سال پیش مطرح شد، ناگهان پس از فراخوان توسعه دهندگان اصلی در ۲۱ فوریه ، به عنوان یک برنامه قطعی تعیین شده برای اواسط سال جاری دوباره سربرآورد.

لازم به ذکر است که سهامداران پیشرو دادخواستی را در ۲۶ فوریه در گیت هاب (Github) پر کردند تا عدم رضایت خود را با این تصمیم ثبت کنند. در این دادخواست که توسط جاستین لروکس (Justin Leroux)، سازمان دهنده ETHBoston مطرح شده است، ادعا شده که این تغییر فاقد پشتیبانی جامعه می باشد. وی در این دادخواست عنوان کرده:

از آنجا که اتریوم یک پلتفرم جهانی با گروه بزرگ و متنوعی از ذینفعان است، بسیار مهم است که تغییرات اساسی در پروتکل، دارای یک هدف مشخص بوده و با پشتیبانی گسترده همراه باشد. EIP-1057 به صراحت فاقد این پشتیبانی است، اما هنوز هم برای فعال سازی آن برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

امضای DARMA Capital و Uniswap

گفتنی است که این دادخواست توسط بیش از ۷۰ نفر از جمله هایدن آدامز (Hayden Adams)، مدیرعامل و بنیانگذار Uniswap ، اندرو کیز (Andrew Keys)، بنیان گذار DARMA Capital و تیم کالتر (Tim Coulter)، مدیرعامل Truffle Suite به امضا رسیده است.

تغییر الگوریتم هشینگ Eth1 در این مرحله از تکامل اتریوم باعث ایجاد تقسیم و جبهه گیری اعضای جامعه می شود و موجب بروز خطرات فنی آن هم در زمانی که تلاش و توجه باید در جای دیگر متمرکز باشد، می شود.

پیشنهاد ProgPoW چیست؟

ProgPoW نسخه ای از الگوریتم اثبات کار (PoW) است که قرار است انتقال شبکه اتریوم به اثبات سهام (PoS) را آسان کند. این پیشنهاد، به منظور از بین بردن شکاف کارآیی بین ماینرهای اتریوم اسیک و واحدهای پردازش گرافیک (GPU) وبهم نظور محافظت از شبکه اتریوم در برابر انحصار تولید کنندگان سخت افزار اسیک طراحی شده است.

حامیان ProgPow معتقدند که این تغییر می تواند به جلوگیری از فورک تحت هدایت ماینرها در ماه های منتهی به اثبات سهام کمک کند. با این حال، مخالفان استدلال می کنند که دقیقا برعکس این امر ممکن است رخ دهد. در این دادخواست آمده است:

هدف اعلام شده برای ProgPoW، جلوگیری از فورک های پر حرف و حدیث در هنگام انتقال به اثبات سهام است، اما اگر فعال سازی ProgPoW، احتمال بروز نتایج ناخواسته را افزایش دهد، هنوز هم با اهداف خود در تضاد است.

لازم به ذکر است که اتریوم قصد دارد تا بعدها با راه اندازی اولین مرحله ETH 2.0 در اواسط سال ۲۰۲۰، از اجماع اثبات کار به اثبات سهام منتقل شود.