سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال چیست؟

 

مانند سایر دارایی‌های با ارزش در بازارهای معاملاتی، قیمت یک ارز دیجیتال به طور مستقیم با عرضه و تقاضا در بازار مرتبط است. قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی می‌تواند بالا یا پایین شود، آن دلیل می‌تواند افکار عمومی، مطبوعات، رسانه‌های اجتماعی و کلی عامل دیگر باشد که همه به خودی خود می‌توانند سهم بسزایی از تغییر قیمت یک ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشند. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال به اینکه تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال چیست پی‌ می‌برند تا بتوانند پتانسیل کوتاه‌ یا میان‌مدت یک ارز دیجیتال را تحلیل و سپس بر اساس آن برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

در این مقاله‌ خواهید خواند:

  • تحلیل سنتیمنتال چیست؟
  • اهمیت تحلیل سنتیمنتال
  • نحوه تحلیل و درک احساسات بازار
  • شاخص‌های تحلیل سنتیمنتال
  • بررسی اعتماد یا عدم اعتماد به تحلیل سنتیمنتال
  • سؤالات متداول

تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

اصطلاح سنتیمنتال (Sentimental) در بازارهای مالی دیدگاه یا نظری است که در مورد شرایط یک بازار بیان می‌شود. تحلیل سنتیمنتال مانند تحلیل فاندامنتال یکی از روش های تحلیل ارز دیجیتال است که در واقع احساسات بازار ارزهای دیجیتال، نظرات و نگرش‌های احساسی کلی سرمایه‌گذاران نسبت به دارایی یا مجموع بازار را توصیف می‌کند. اساساً، تحلیل سنتیمنتال یا به عبارت دیگر تحلیل احساسات بازار ارزهای دیجیتال یک ارزیابی روان‌شناختی از عواملی است که بر حرکت قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند.

احساسات بازار عموماً مثبت نیست و مواقعی وجود دارد که شرایط احساسی یا به عبارتی سنتیمنتال بازار ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی به گونه‌ای است که دارایی‌ها به جای افزایش قیمت، نزول پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر، از احساسات بازار می‌توان برای پیش‌بینی روند‌های آتی و بالقوه یک دارایی دیجیتال استفاده کرد که این در واقع یکی از مهم‌ترین کاربردهای تحلیل سنتیمنتال است چرا که به سرمایه‌گذار کمک می‌کند با بینش و اطمینان بهتری در ارز دیجیتال مورد نظرش سرمایه‌گذاری کند.

چرا تحلیل احساسات بازار ارزهای دیجیتال مهم است؟

تحلیل سنتیمنتال یا همان تحلیل احساسات بازار مثل هر تحلیل مالی دیگری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در واقع نوعی استراتژی معاملاتی محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای اغلب در کنار استفاده از تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال از تحلیل سنتیمنتال نیز بهره می‌گیرند تا بتوانند با استفاده از ترکیبی از تمام اطلاعات و شاخص‌های موجود بهترین تصمیم را بگیرند. به عنوان مثال، با تحلیل سنتیمنتال سرمایه‌گذار می‌تواند بفهم که آیا ترس همگانی در بازار وجود دارد، یا صرفاً نتیجه حرف‌های بی‌اساس گروه‌های مخرب است. به طور کلی، ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال با تحلیل سنتیمنتال به شما این امکان را می‌دهد تا:

·        بینش بهتری از تغییرات قیمتی کوتاه یا میان‌مدت داشته باشید.

·        توانایی درک احساسات فعلی بازار را پیدا کنید.

·        فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بالقوه سودآور را کشف کنید.

چرا تحلیل احساسات بازار ارزهای دیجیتال مهم است؟

چگونه احساسات بازار را تحلیل کنیم و به درک درستی از آن برسیم؟

برای درک احساسات بازار و تحلیل آن، باید نظرات و پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران در خصوص بازار را جمع‌آوری کنیم و بر اساس آن احساسات فعلی بازار را تجزیه‌وتحلیل کنیم. برای رسیدن به تحلیل سنتیمنتال ابتدایی، ممکن است که با بررسی صفحات و کانال‌های آن دارایی یا بازار در مجموع در رسانه‌های اجتماعی گوناگون به شرایط احساسی فعلی بازار پی ببرید، اما فراموش نکنید که برای اطمینان از شرایط احساسی بازار و درک خوب آن، باید دقیق‌تر و با استفاده از ابزارهای دیگر تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهید.

با این حال، لازم به ذکر است که بررسی صفحات رسانه‌های اجتماعی اولین قدم در تحلیل سنتیمنتال است و روش‌های زیادی برای به دست آوردن یک دیدگاه کلی از احساسات بازار وجود دارد. علاوه بر بررسی و نظارت بر صفحات گوناگون در شبکه‌های اجتماعی چون اکس (توییتر سابق) که منبع اخبار مهم در خصوص ارزهای دیجیتال است، می‌توانید از موارد زیر نیز برای تحلیل سنتیمنتال استفاده کنید:

·        صحبت‌ها و نظریه‌های گوناگون در خصوص آن دارایی مورد نظر را در از طریق ابزار و نرم‌افزارهایی همچون گوگل ترندز (Google Trends) و اکس (توییتر سابق) بررسی کنید.

·        از طریق وب‌سایت‌های خبری و وبلاگ‌های مختلف از آخرین اخبار بازار ارزهای دیجیتال مطلع باشید.

·        با عضویت در کانال‌های تلگرامی یا وب‌سایت‌های مختلف که وظیفه ردیابی حرکت نهنگ‌های بازار را بر عهده دارند، از حرکات نهنگ‌ها به طور منظم با خبر باشید و در صورت تمایل حرکات نهنگ‌های موردنظرتان که آن دارایی مورد نظر شما را به میزان بالایی در اختیار دارند را به خصوص در نظر بگیرید.

·        شاخص‌های احساسات بازار و سیگنال‌های قیمت‌گذاری را در وب‌سایت‌هایی چون کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) بررسی کنید. این شاخص‌ها طیفی از منابع مختلف را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و خلاصه‌ای روان و ساده از احساسات فعلی بازار ارائه می‌دهند.

·        سطح تبلیغات و بازاریابی پیرامون یک ارز دیجیتال را با ابزار گوگل ترندز تحلیل کنید. به عنوان مثال، حجم زیاد جستجوی کاربران اینترنت برای «چگونه ارز دیجیتال بفروشیم» می‌تواند نشان‌دهنده‌ی احساسات منفی در بازار ارزهای دیجیتال باشد.

با چه شاخص‌هایی می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال تحلیل سنتیمنتال انجام داد؟

تجزیه‌وتحلیل احساسات بازار یکی از شاخص‌های اساسی برای ارزیابی دقیق رشد یا کاهش ارزش یک دارایی دیجیتال محسوب می‌شود که این امر با استفاده از شاخص‌های گوناگونی ممکن است. مهم‌ترین شاخص برای تحلیل سنتیمنتال و به دست آوردن احساسات بازار، شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index) است. از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال به ترتیب برای پیش‌بینی قیمتی یک ارز دیجیتال و تعیین ارزش ذاتی برای آن استفاده می‌شود که هر دو به خودی خود توانایی درک احساسات بازار را ندارند، ازاین‌رو شاخص ترس و طمع به میان می‌آید.

با چه شاخص‌هایی می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال تحلیل سنتیمنتال انجام داد؟

شاخص ترس و طمع صرفاً مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست و برای تمامی بازارهای مالی وجود دارد. این شاخص احساسات عموم سرمایه‌گذاران بازار را در یک مقدار عددی بین 0 تا 100 نشان می‌دهد که 0 نشان‌دهنده‌ی هراس شدید و 100 نشان‌دهنده‌ی طمع شدید سرمایه‌گذاران است. این مقدار بر اساس وضعیت بازار حرکت می‌کند و متغیر است و مسلماً هر چه به ۰ نزدیک‌تر باشد فروش بیشتر و هر چه به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد طمع سرمایه‌گذاران برای خرید بیشتر است. این شاخص خود بر اساس نوسانات موجود، حرکت بازار، شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی‌ها، تسلط بیت‌کوین (BTC) و گوگل ترندز مقدار ترس یا طمع سرمایه‌گذاران را مشخص می‌کند.

از دیگر عواملی که بر تحلیل سنتیمنتال تاثیر می‌گذارند و می‌توان بر اساس آن‌ها احساسات بازار را تجزیه‌وتحلیل کرد، شاخص‌های خرسی و گاوی (Bull & Bear Index)، ارزش کل قفل شده در دیفای (DeFi TVL) و افزایش و کاهش آلت‌کوین‌ها است. از شاخص خرسی و گاوی می‌توان برای تشخیص حرکت بازار و از ارزش کل قفل شده در دیفای می‌توان برای حداکثر عرضه و ارزش فعلی یک ارز دیجیتال استفاده کرد. آلت‌کوین‌ها اگرچه به طور کلی همگام با افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین پیش می‌روند، اما مواقعی است که فارغ از حرکت بیت‌کوین پیش می‌روند. به همین دلیل است که بررسی آلت‌کوین‌ها بازار نیز برای تحلیل سنتیمنتال می‌تواند مهم باشد.

تحلیل سنتیمنتال و در کل احساسات بازار چقدر قابل‌اعتماد است؟

تحلیل سنتیمنتال می‌تواند شاخصی بسیار مفید برای دقیق‌تر کردن تصمیمات سرمایه‌گذاری شما باشد. با این حال، ماهیت نامشخص افکار عمومی، نگرش‌ها، روحیات و چشم‌انداز‌ها به این معنی است که هیچ مدل کاملاً صحیح و دقیقی برای مشخص کردن احساسات بازار وجود ندارد و سرمایه‌گذار باید از طریق شاخص‌های گوناگونی سعی کند که درصد خطایش را پایین بیاورد.

برای پایین آوردن درصد خطا در تحلیل سنتیمنتال و بالا بردن دقت آن می‌توان از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال بهره برد. همان‌طور که گفته شد، این دو تحلیل نمی‌توانند به خودی خود احساسات بازار را تشخیص دهند، اما در ترکیب با تحلیل سنتیمنتال بسیار عالی عمل می‌کنند و به شما در دقیق‌ تحلیل کردن احساسات بازار کمک شایانی می‌رسانند.

تحلیل سنتیمنتال و در کل احساسات بازار چقدر قابل‌اعتماد است؟

جمع‌بندی

تحلیل سنتیمنتال ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذار خوب قدرت می‌دهد تا بینش گسترده‌ای از بازار داشته باشد و بتواند سرمایه‌گذاری سودمندتری را تجربه کند؛ مانند سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی دیگری، در بازار ارزهای دیجیتال نیز دانش و درک بیشتر به معنای شانس بیشتری برای سودآوری و ترسیم دقیق‌تر استراتژی‌های تجاری موفق است. تجزیه‌وتحلیل احساسات بازار با تمرین و تجربه بیشتر نتایج بهتری را به سرمایه‌گذار می‌دهد، اما پیش از آن لازم است که خیلی خوب به اینکه تحلیل سنتیمنتال ارز دیجیتال چیست پی ببرید و بدانید که باید مقدار مشخصی که می‌توانید از دست بدهید را ریسک کنید.

سوالات متداول

تحلیل سنتیمنتال به طور خلاصه چیست؟

به تجزیه‌وتحلیل احساسات بازار ارزهای دیجیتال تحلیل سنتیمنتال گفته می‌شود که نگرش، احساسات، حالات و عواطف پیرامون یک دارایی مالی دیجیتال را ارزیابی می‌کند.

چه تفاوتی میان تحلیل سنتیمنتال و تکنیکال وجود دارد؟

تحلیل تکنیکال اغلب با نمودار و قیمت یک دارایی و رفتار گذشته آن کار دارد؛ اما در تحلیل توجهی به خود قیمت نمی‌شود و بیشتر احساسات و عواطف و دیدگاه سرمایه‌گذاران بازار اهمیت دارد.

بهترین سایت‌ها برای تحلیل سنتیمنتال کدام‌اند؟

رسانه‌های اجتماعی مانند اکس و تلگرام، وبلاگ‌های خبری به‌روز و سایر منابع بهترین مکان‌ها برای تحلیل سنتیمنتال و تعیین احساسات بازار است.

آیا می‌توان به تحلیل سنتیمنتال اعتماد کرد؟

تحلیل سنتیمنتال می‌تواند به سرمایه‌گذار در تصمیم‌گیری‌های مالی‌اش کمک شایانی برساند، اما لازم به ذکر است که تحلیل سنتیمنتال به طور 100 درصدی دقیق نیست و باید برای دستیابی به یک تشخیص دقیق، از شاخص‌ها و عوامل مختلفی بهره بگیرید.

آیا تحلیل سنتیمنتال واقعاً مهم است؟

بله. تجزیه‌وتحلیل احساسات بازار می‌تواند وفاداری مشتریان به آن دارایی را نشان دهد. این می‌تواند به سرمایه‌گذار در زمینه زمان فروش یا خرید کمک کند.

ثبت نظر یا تحلیل جدید
برای ارسال نظر خود ابتدا وارد سایت شوید
نظرات یا تحلیل‌های دیگران
هیچ پیامی ثبت نشده است
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version