امروز، ۳۱ اکتبر و تولد ۱۱ سالگی بیت کوین است. ۱۱ سال پیش در چنین روزی شخص یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتا اقدام به انتشار وایت پیپر بیت کوین کردند.

یک متن انقلابی

بیت کوین: یک سیستم پول نقد الکترونیک همتا به همتاست که در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ منتشر شد. بیت کوین یک پروتکل همتا به همتای غیر متمرکز را ارائه می دهد که می تواند تراکنش های دیجیتالی را ردیابی و تأیید کرده و از هزینه های مضاعف جلوگیری کند و تحت نظر هیچ شخص یا نهادی کنترل نمی شود.

این پروتکل یک سیستم امن رمزنگاری را ارائه می دهد که بر اساس یک الگوریتم اثبات کار فعالیت می کند که در آن بیت کوین ها توسط نودهای فردی و به منظور دریافت پاداش استخراج می شوند و سپس توسط سایر نودها در یک شبکه غیرمتمرکز تأیید می شوند.

بیت کوین هیچ پشتوانه ای ندارد و توسط هیچ نهاد و دولتی کنترل نمی شود، بیت کوین نمود واقعی و قابل لمس ندارد و تماما به صورت دیجیتالی و کدهای کامپیوتری است. همچنین برای انجام دادن تراکنش ها نیز نیازی به حضور واسطه ها مانند بانک ها و موسسات مالی را ندارد.

یازده سال پس از پیدایش بیت کوین، این ارز دیجیتال به طور مداوم رکورد جدیدی را برای نرخ هش شبکه خود ثبت می کند – نرخ هش (HashRate) یا هش پاور (Hash Power) معیاری برای اندازه‌گیری عملکرد یک دستگاه ماینر است. به عبارت دیگر هش ریت، میزان سرعتی که یک ماینر موفق به حل هش‌ می‌شود تا پاداش دریافت کند را نشان می‌دهد.

قدرت و مشارکت بیشتر باعث ایجاد امنیت بیشتر در شبکه می شود و مدرکی دال بر شناخت گسترده پتانسیل سودآوری استخراج  بیت کوین است.
از اواسط این ماه، داده های شبکه نشان می داد که از زمان ایجاد اولین بلاک در بلاک چین بیت کوین (که به طور تخصصی جنسیس بلاک (genesis block) نامیده می شود)  در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ تا کنون ماینرها چیزی حدود ۱۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده اند.

این مقدار هم شامل پاداش های بلاک است که به ماینرها در ازای اعتبار سنجی تراکنش های یک بلاک پرداخت می شود و هم کارمزد تراکنش ها که در هفته‌ی جاری از یک میلیارد دلار فراتر رفت.

همچنین لازم به ذکر است که اولین تراکنش های ثبت شده بیت کوین در تاریخ ۱۷ مارس سال ۲۰۱۰ در پلتفرم معاملاتی bitcoinmarket.com و با ارزش ۰٫۰۰۳ دلار صورت گرفته است.

طی یک سال پر از فراز و نشیب، قیمت این ارز دیجیتال برتر به ۳٫۱۰۰ دلار رسید و سپس وارد بازار صعودی جدید و اصلاح قیمت مهمی شد. در حال حاضر قیمت بیتکوین ۹٫۱۲۰ دلار می‌باشد که بدون شک برای ارز دیجیتالی که پنج سال قبل افراد بسیار کمی انتظار موفقیت از آن داشتند، شگفت انگیز و تاثیرگذار است.

گفتنی است که از ماه آگوست سال جاری تا کنون حدود ۸۵ درصد از کل بیت کوین در گردش استخراج شده است و فقط حدود ۳٫۱۵ میلیون کوین دیگر برای استخراج در زمان های آتی باقی مانده است.

با وجود تلاش های بسایری که برای آشکار کردن هویت ساتوشی ناکاموتا صورت گرفته است، اما با وجود گذشت یازده سال پس از پیدایش بیت کوین، همچنان هویت رازآلود نویسنده‌ی وایت پیپر بیت کوین این ارز دیجیتال فاش نشده است.