بر اساس گزارش های منتشر شده، همانطور که بانک های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره را به صفر می رسانند و به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا اقدامات مهمی علیه رکود اقتصادی انجام می دهند، بانک مرکزی چین نیز در حال سرعت بخشیدن به برنامه ارز دیجیتال

براساس گزارش منتشر شده توسط گلوبال تایمز، چین یک قدم به صدور CBDC نزدیک تر شده است. بانک مرکزی چین اقدامات خود را در زمینه  صدور ارز دیجیتال رسمی تکمیل کرده است و اکنون در حال تهیه قوانینی است که به اجرای آن کمک خواهد کرد.

گلوبال تایمز همچنین به شماری از شرکت های خصوصی مستقر در شنژن از جمله علی بابا، Tencent ، هواوی و بانک Merchants  چین اشاره کرد که در توسعه این ارز دیجیتال شرکت کرده اند.

کائو یان (Cao Yan)، مدیرعامل بنیاد رنسانس دیجیتال (Digital Renaissance) به این خبرگزاری گفت که این شرکت های خصوصی بر اساس تجربیات غنی ای که از بلاک چین و پرداخت های شخص ثالث دارند، انتخاب شده اند.

چین از شرکت‌های پیشرفته پرداخت‌های موبایلی خود بهره برداری کرده است

علی ‌پی (Alipay) متعلق به علی ‌بابا و وی ‌چت‌ پی (WeChat Pay) متلعق به Tencent، جمعا بیش از ۱٫۷ میلیارد حساب کاربری فعال در سرتاسر چین دارند که ۳۰۰ میلیون بیشتر از جمعیت این کشور می باشد. آنها رسانه های اجتماعی، تجارت الکترونیکی و پرداخت ها را به منظور ایجاد زیرساخت های پیشرفته تجاری آنلاین ایجاد کرده اند.

طبق گزارش ها، علی ‌پی بین ۲۱ ژانویه تا ۱۷ مارس پنج اختراع مربوط به ارز دیجیتال رسمی چین را ثبت کرده است. رسانه های صنعت گزارش داده اند که این اختراعات، چندین حوزه ارز دیجیتال شامل صدور، ثبت تراکنش ها، کیف پول دیجیتال، پشتیبانی معاملاتی ناشناس و کمک به نظارت و برخورد با حساب های غیرقانونی را در بر می گیرد.

هدف بلند مدت چین، پیشروی از بازی توسعه اقتصادی بین المللی است

کائو معتقد است که سرعت بخشیدن به برنامه ارز دیجیتال بانک مرکزی می تواند بحران به وجود آمده را به یک فرصت تبدیل کند، زیرا ارزهای دیجیتال به عنوان مناسب ترین ابزار برای اعمال سیاست نرخ بهره صفر و یا منفی بانک مرکزی به بانک های تجاری تلقی می شود. وی در ادامه افزود:

“اگر فرصتی وجود داشته باشد که چین در نظر دارد از آن به عنوان گزینه نهایی کاهش نرخ بهره بانکی خود به صفر یا منفی استفاده کند و چنین سیاستی را به سمت وام های تجاری هدایت کند، یک ارز دیجیتال در گردش به جای M0 قادر به دستیابی به آن خواهد بود.”

پیش از این کوین تلگراف از برنامه چین برای پیاده سازی یوان دیجیتال در بین کشورهایی که در ابتکار عمل کمربند و جاده شرکت داشتند، خبر داده است. چین ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را به عنوان یک استراتژی مهم برای دستیابی رنمینبی (RMB) چین به برتری در توسعه اقتصادی بین المللی می داند.