در نیمه دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ تولید ناخالص داخلی تا میزان ۱.۸ درصد رشد داشته است و این در حالی است که رییس جمهور آمریکا اعلام می‌کند که وضعیت اقتصادی بسیار مطلوب است.

در یک شرایط چندگانه دونالد ترامپ اذعان می‌کند، اقتصاد آمریکا به شکل پدیده‌ای خوب عمل می‌کند. یا این که از عبارت«عظیم ترین اقتصاد تاریخ آمریکا» یا «یا بهترین تاریخ کشور» استفاده می‌کند. ترامپ در توئیتی عنوان کرد که «روند بزرگی طراحی شده‌است. آمریکا احترام خود را مجددا به دست می‌آورد.» «عظمت را دوباره به آمریکا بر می‌گردانیم»

تولید ناخالص داخلی آمریکا سال گذشته رشد داشت و در امسال نیز این رشد ادامه پیدا کرد. در دو سال ابتدایی ریاست جمهوری وی تولید ناخالص داخلی ۳.۱ رشد داشت و در دو سال بعدی به رقم ۲.۱رسید.

وضعیت شغل در آمریکا

به غیر از چند ماه، وضعیت اشتغال در آمریکا بسیار خوب بوده است. بیکاری به پائین ترین سطح تاریخی خود رسیده است. ترقی بالای اقتصاد آمریکا به نحوی بوده که بانک مرکزی در سال گذشته ۴ بار نرخ بهره را بالا برده است. این که بانک مرکزی ماه گذشته، نرخ بهره را پایین آورد به دلیل کند شدن روند اقتصاد جهانی و عدم ثبات تجارت بوده است. وقتی که نرخ بهره پایین کشیده شد، فدرال رزرو اعلام کرد که اقتصاد آمریکا ارتجاعی شده است و ترامپ افزایش نرخ فدرال رزرو را برای کندی اقتصاد آمریکا مقصر دانست.

تاثیر صندوق بین المللی پول در اقتصاد ایالات متحده

بیان این که اقتصاد آمریکا عقلاً به خوبی در حال پیشرفت است عادلانه است. صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را از رشد اقتصادی جهانی پایین می داند و این درحالی است که این پیش بینی برای آمریکا معکوس است. صندوق بین المللی پول جنگ اقتصادی بویژه آن قسمتی که چین در گیر ماجرای جنگ شده را، مقصر کندی در روند رشد اقتصاد جهانی می داند. امسال بازار بورس چین ضعیف شده است. سال گذشته، بازارهای سهام چین نیز بازارهای جهانی را تحت الشعاع قرار داد. صندوق آیشرس چاینا لارج کپ ETF (FXI)، به طور کلی حداقل ۹۰٪ از دارایی های خود را در اوراق بهادار از شاخص زیرین و در رسیدهای سپرده گذاری به نمایندگی از اوراق بهادار شاخص زیربنایی سرمایه گذاری می کند و صندوقی غیر متنوع است، ۱٫۱ درصد در سال جاری رکود داشته است.

دیدگاه هایی در خصوص اقتصاد آمریکا

برخی مشاهده‌گران از دیدگاه های اقتصادی دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. مدیر عامل شرکت بلک راک، لری فینک، اقدامات مالی ترامپ مانند اصلاح مالیات و مقررات زدایی به نفع رشد اخیر اقتصاد آمریکا را اعتبار بخشی به اقتصاد می داند. به هر ترتیب این اعتقاد نیز وجود دارد که جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین هم به اقتصاد جهانی و هم به اقتصاد هر دو کشور آسیب می رساند.

بخش های مختلف چگونه کار می‌کنند؟

مخارج مصرف کنننده، که بزرگترین بخش ایالات متحده را تشکیل می دهد عملکرد خوبی داشته است. مصرف کنندگان آمریکایی با وجود پیش بینی رکود اقتصادی، خریدهای خود را عقب نمی اندازند. با این حال، برخی از بخش ها به اندازه لازم سالم نبوده اند. بخش تولید در حال تخریب است و سرمایه گذاری های شرکت کم بوده است. موسسه ی مدیریت پروژه PMI عنوان کرده که میزان تولیدات آمریکا اخیراً از پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ نیز پائین تر آمده است. بخش مسکن ایالات متحده آمریکا به رغم پایین آمدن نرخ بهره وام ضعیف به نظر می رسد . در بخش فروش خودروهای آمریکایی نیز شاهد ریزش خریدار بوده ایم. به هرترتیب به نظر کارشناسان این ضعف یک ضعف جهانی است. به نظر برخی، این کاهش های خرید خودرو ممکن است ناشی از برنامه های استراک گذاری سفر مانند اُبر و لیفت باشد. وجود راننده و خودروی مناسب نیاز برای مالکیت خودرو را پایین می آورد. علیرغم کاهش فروش خودرو، سهام شرکت های فورد جنرال موتور در سال اخیر رشد داشته اند.

جنگ اقتصادی و تاثیر بر اقتصاد آمریکا

جنگ اقتصادی به ویژه بر روی سرمایه گذاری در بازار کسب و کار تأثیر داشته است. پیش بینی می شد که این کاهش مالیات باعث کاهش هزینه های شرکت های آمریکایی شود و انتظار می رود تعرفه ها باعث افزایش فعالیت تولید ایالات متحده شود. با این حال، هر دو بخش ضعیف به نظر می رسند. در همین حال، کاهش مالیات و جنگ تجاری برای اقتصاد ایالات متحده هزینه داشته است که منجر به هزینه های بالاتر برای برخی از شرکت ها شده است. کسری مالی ایالات متحده به عنوان درصد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته به ۳٫۸ درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود که این کسری امسال بیشتر شود.

رکود اقتصادی؟

ما در وضعیتی که بسیاری می گویند رکود درآمد، قرار داریم. شاخص درآمد S&P 500 ،در سه ماهه اول سال، نسبت به سال گذشته افت کرد و انتظار می رود که دوباره در سه ماهه دوم سقوط کند. این کاهش ممکن است به دلیل کاهش مالیات سال گذشته باشد. ما باید شاخص درآمد S&P 500 سال به سال را در سال آینده بهتر نگاه کنیم.

اقتصاد ایالات متحده علیرغم سرپیچی های جهانی مقاومت کرده است اما در حال کند شدن است. در حالی که فدرال رزرو با کاهش نرخ کار خود را انجام می دهد، ممکن است راه حل در سیاست مالی باشد.