ری دالیو (Ray Dalio)، مدیر صندوق سرمایه گذاری سعی کرده است با انتشار یک مقاله کوتاه تحت عنوان “آنچه واقعاً درباره بیت کوین فکر می کنم” سعی کرده تا نظرات خود را در مورد معروف ترین دارایی دیجیتال جهان روشن کند.

نظرات دالیو در مورد بیت کوین (BTC) که به گفته وی برای جلوگیری از سوء تعبیر رسانه ها باید مستقیماً خوانده شود هم امیدوار کننده و هم احتیاط آمیز است. در وهله اول، دالیو بیت کوین را از نظر فنی موفقیت آمیز دانست و توانایی آن را برای بیش از یک دهه گذشته تحسین کرد و اظهار داشت:

“بیت کوین ابتکار نوع جدیدی از پول از طریق سیستمی است که در رایانه برنامه ریزی شده است و حدود ۱۰ سال کار کرده و به سرعت به عنوان یک نوع پول و یک دارایی ذخیره محبوبیت پیدا می کند، این یک موفقیت شگفت انگیز است.”

علاوه بر این، دالیو معتقد است که بیت کوین در حال حاضر “یک دارایی جایگزین مانند طلا” است و در آینده به دلیل کاهش ارزش پول فیات به واسطه چاپ بیش از حد پول و بدهی، اهمیت بیشتری خواهد یافت. وی در این خصوص عنوان کرد:

“کسانی که آن را ساخته اند و از رویای واقعی سازی این نوع پول جدید حمایت می کنند، کار خارق العاده ای برای حفظ این رویا و انتقال بیت کوین (که منظور من آن و رقبای مشابه آن است) به عنوان یک دارایی جایگزین مانند طلا انجام داده اند. در این زمان که نیاز به آنها افزایش می یابد، دارایی های جایگزین مشابه طلا وجود ندارد (به دلیل ایجاد بدهی و پول که در جریان است و در آینده اتفاق خواهد افتاد).”

دالیو فکر می کند بیت کوین از “یک ایده سفته بازی” به چیزی که “احتمالاً” در آینده ارزش دارد، عبور کرده است. وی در این خصوص عنوان کرد:

“به نظر من می رسد که بیت کوین موفق شده است از یک ایده بسیار سفته بازانه که می تواند در کوتاه مدت وجود نداشته باشد و احتمالاً در آینده ارزش داشته باشد، عبور کند.”

با این حال، همه افکار دالیو در مورد اولین ارز دیجیتال جهان مثبت نیست. این مدیر صندوق پوشش ریسک فکر می کند که میزان حریم خصوصی بیت کوین کاملاً به میزان خصوصی بودن دولت برای این امر بستگی دارد. وی در این باره اظهار داشت:

 “برای اینکه بیت کوین عنوان توسعه دیجیتال باشد، سوالاتی در رابطه با اینکه چقدر خصوصی است و آیا دولت به این امر اجازه می دهد یا اجازه نمی دهد، بستگی دارد. در مورد حفظ حریم خصوصی بیت کوین باید عنوان کرد که به نظر می رسد بیت کوین تا آن اندازه که برخی از افراد تصور می کنند، خصوصی نخواهد بود. به هر حال این یک دفتر کل عمومی است”

چرا دولت ها می خواهند در استفاده از بیت کوین اخلال ایجاد کنند؟ همانطور که دالیو اشاره کرد، اصول موجود در حال حاضر دقیقاً همان اصول موجود در سال ۱۶۹۴ است، زمانی که بانک تازه تأسیس انگلیس تلاش کرد موقعیت خود را به عنوان تنها صادر کننده بدهی و پول در مرزهای خود تحکیم کند.

رهبران هر صنعتی به طور طبیعی سعی در مخالفت کردن دارند و همین امر ممکن است در مورد بیت کوین نیز اتفاق بیفتد، به خصوص همانطور که دالیو اشاره کرد، اگر در نهایت این ارز دیجیتال بتواند محبوبیت بیشتری پیدا کند. وی در این باره عنوان کرد:

“به جای اینکه دور از ذهن باشد که دولت به حریم خصوصی حمله کند و یا از استفاده از بیت کوین (و رقبای آن) جلوگیری کند، به نظر من هرچه موفق تر باشد احتمال وقوع این احتمال بیشتر است.”

دالیو فکر نمی کند آژانس های دولتی اجازه بدهند بیت کوین به عنوان جایگزینی برای پول چاپی شکوفا شود. دالیو در این باره عنوان کرد:

“تصور اینکه دولت ها اجازه دهند بیت کوین (یا طلا) انتخابی بهتر از پول و اعتباراتی باشد است که آنها تولید می کنند برای من دشوار است. من گمان می کنم که بزرگ ترین خطر، موفقیت بیت کوین است، زیرا در صورت موفقیت آن، دولت سعی در از بین بردن آن دارد و آنها قدرت زیادی برای موفقیت دارند. “

این ادعا که تقاضای بیت کوین به دلیل کاهش عرضه آن است، نیز توسط دالیو مورد تردید قرار گرفت، وی اظهار داشت که ظهور دارایی هایی مانند بیت کوین (سایر آلت کوین ها) با ارائه یک سرویس جایگزین اما مشابه، عرضه بیت کوین را به طور گسترده ای افزایش می دهد.

دالیو با طرح افکار و نظریه ها به یک طرف، از کارمندان خود در Bridgewater Associated خواست که کارایی بیت کوین را به عنوان یک دارایی متنوع در رابطه با طلا در حین سقوط بازار محاسبه کنند.

محققان به این نتیجه رسیدند که هنوز خیلی زود است که قضاوت کنیم آیا بیت کوین در آینده همان درجه تنوع را ارائه می دهد یا خیر.