به تازگی اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد سونی به دنبال دریافت حق امتیاز سیستمی است که مدیریت حق مالکیت عناوین موجود بر روی شبکه‌ی PSN را بر عهده دارد و احتمالا تراکنش‌های این شبکه را از طریق بلاک‌چین مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهد.

ورود سونی به دنیای بلاک چین

سونی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های بین‌المللی است که در زمینه‌ی‌های گسترده‌ای از جمله سرگرمی فعالیت می‌کند، به تازگی خبر‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که حاکی از آن است کمپانی Sony چندی قبل درخواست حق ثبت اختراعی را ارائه کرده است که طی آن می‌خواهد تکنولوژی بلاک‌چین را با شبکه‌ی پلی‌استیشن(Playstation Network) ادغام کرده و در نتیجه از ظرفیت‌های این تکنولوژی در کنسول پلی‌استیشن ۴ برای خرید‌ بازی‌های آنلاین استفاده کند.

 

می‌توان گفت که کمپانی Sony مسئول بیشتر جهش‌های مربوط به تکنولوژی در عصر حاضر بوده است، بجز ساخت و تولید کنسول‌های پلی‌استیشن، این کمپانی پرچمدارانی در صنعت تلفن‌های همراه هوشمند با نام Xperia و همچنین توسعه دهنده‌ی اولین واک‌من(Walkman) نیز می‌باشد؛ به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که سونی همیشه به عنوان یک کمپانی پیشرو در تکنولوژی عمل کرده است. با این حال، اینکه ببینیم شایعاتی وجود دارد که کمپانی سونی برای اولین بار به دنبال ورود و استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین است، موضوعی تعجب آور محسوب می‌شود.

این درخواست حق ثبت اختراع که از سوی شرکت سونی ارائه شده در اصل یک سیستم مدیریت حقوق دیجیتالی است که از طریق بلاک‌چین عملیات تصویب و مراحل دیگر را انجام خواهد داد. ماهیت کلی این موضوع بسیار پیچیده است اما برای هرچه ساده‌تر شدن موضوع، شرکت سونی اینگونه در مورد آن توضیح داده است:

پلی‌استیشن ۴ و شبکه‌ی پلی‌استیشن به کاربران اجازه می‌دهد که به صورت آنلاین مبادرت به خرید بازی‌های مختلف بکنند و برای انجام این بازی‌ها نیاز است که کاربران مالک یک نسخه از آن‌ها باشند. یک سیستم مدیریت حقوق دیجیتال در بلاک‌چین می‌تواند به پلی‌استیشن اجازه دهد تا تراکنش‌های مرتبط به خرید‌ بازی را که نوعی حق مالکیت کاربر محسوب می‌شود را از طریق بلاک‌چین تایید کند، از این رو به سادگی به سونی اجازه می‌دهد که مطمئن باشد بازی‌هایی که روی این شبکه قرار دارند همگی نسخه‌های رسمی و قانونی هستند و به کاربران که عملیات خرید را انجام داده‌اند تعلق دارند. این روند اجازه می‌دهد که در نهایت دزدی‌های مختلف مرتبط با این شبکه از بین برود.

البته این موضوع هنوز در مرحله‌ی انتظار برای ثبت اختراع به سر می‌برد، با این حال می‌تواند یک جنبش و حرکت جدید در صنعت گیمینگ آنلاین محسوب شود که به واسطه‌ی بلاک‌چین باعث خواهد شد مدریت بر روی حقوق ناشرین و قراداد‌های مختلف در این زمینه از امنیت‌ بالاتری برخودار باشند.

استفاده از رمزارزها در PSN

با صرف نظر از موضوع حرکت سونی به سمت بلاک‌چین، آیا این پیشنهاد ارائه شده از سمت سونی نشان دهنده‌ی این موضوع است که رمزارزها هدف بعدی این شرکت خواهند بود؟ با توجه به گستردگی طیف محصولات شرکت سونی از کنسول بازی پلی‌استیشن تا گوشی‌های هوشمند Xperia، آیا می‌توان انتظار داشت که این محصولات از مزایای یکپارچگی رمزارزها استفاده کنند؟ استفاده از یک رمزارز تولید شده توسط سونی ممکن خواهد بود؟ جواب این سوالات کاملا مثبت است.

شاید سونی به دنبال تسهیل پرداخت‌‌ها به وسیله‌ی استفاده از رمزارزها در شبکه‌ی خود باشد، علاوه بر این شاید در آینده آن‌ها به دنبال استفاده از پتانسیل‌های پلی‌استیشن و دیگر سخت‌افزار‌ها در صنعت ماینینگ باشند.

این سوالات و حرف‌ها تنها گمانه زنی محسوب می‌شود اما به راحتی می‌توان گفت که مزایای انجام چنین کاری برای شرکت سونی بی‌نهایت زیاد است.

در حال حاضر گوشی‌های Xperia دارای کیف‌پول‌های مخصوص به خودشان نیستند و شبکه‌ی PSN کنسول شما هم رمزارزهایی همچون ریپل را به عنوان یک روش پرداخت قبول نمی‌کند، اما با در نظر گرفتن این موضوع که کمپانی سونی به دنبال استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین