شبکه HBO در تازه‌ترین تلاش خود در مستندی سعی بر افشای هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین کرد؛ این شبکه در یکی از برنامه‌های خود با عنوان «پول الکتریکی: راز بیت کوین» هویت خالق بیت کوین را پیتر تاد، برنامه نویس توسعه‌دهنده بیت کوین عنوان کرد.
نکته در این است که تاد در پایان این مستند خیلی راحت ادعا می‌کند که «خب آره، من ساتوشی ناکاموتو هستم.». این در حالی است که طی این 15 سال، تمام تلاش تیم‌های توسعه‌دهنده شبکه‌های بلاکچین مانند ورج «Verge» و حتی نئو «NEO»، مخفی نگه داشتن هویت خود به منظور جلوگیری از هر گونه افشای اصرار همچنین مصون ماندن از فشارهای رسانه‌ای و دولتی بوده است. 

کالن هوباک (Cullen Hobak)، تهیه کننده این مستند بر اساس شواهدی که به زعم خودش مدت‌ها بر آن‌ها وقت گذاشته تا جمع آوری کند، تاد را به عنوان خالق بیت کوین معرفی کرده است. نکته در این است که اگر تاد خالق این رمزارز معروف و اولین ارز دیجیتال معرفی شده به دنیا باشد، در زمان ارائه آن تنها 24 سال داشته است.
از زمان معرفی بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال به بازار همچنین رونمایی از بلاکچین به عنوان شبکه‌ای برای حفظ و نگهداری اطلاعات و داده‌ها بدون اینکه کسی بتواند آن‌ها را ویرایش کند، تقریبا 15 سال می‌گذرد. در این مدت افراد زیادی سعی در افشای نام واقعی خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو داشتند. البته که تقریبا تمام این تلاش‌ها ناکام بود و هنوز هیچ فرد یا گروهی به صورت رسمی اعلام نکرده که ساتوشی است.

داستان یک مستند

شبکه HBO در مستندی جنجالی تلاش کرد تا هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین را فاش کند. این مستند با بررسی شواهد و مصاحبه با افراد مرتبط با بیت کوین، به دنبال یافتن سرنخ‌هایی بود که بتواند به این معما پایان دهد. البته به نظر نمی‌رسد یافته‌های هوباک بتواند راز 15 ساله را فاش کند. در نهایت چیزی که این مستند به مخاطبان نشان داد، پیچیدگی بسیار بالا در یافتن هویت واقعی افراد و یا فرد خلق کننده بیت کوین است. اما آنچه که تقریبا افراد زیادی نسبت به آن اذعان دارند این است که هویت ساتوشی، به عمد و بنا به دلایل مختلفی مخفی نگه داشته شده و تا زمانی که این دلایل پا برجا باشند، امکان فاش کردن هویت آن وجود ندارد. 

خالق بیت کوین مشخص نیست

به نظر می‌رسد ادعای تاد مبنی بر اینکه او ساتوشی است، به نوعی به توسعه‌دهندگی او و سایر توسعه‌دهندگان در بازار ارزهای دیجیتال ارتباط دارد. چرا که او در شبکه‌های اجتماعی خود بارها عنوان کرده که ساتوشی نیست و نکته دیگر در این است که اولین تراکنش بیت کوینی او به اکتبر 2010 و زمانی که قیمت هر بیت کوین حدود 20 سنت بوده ،باز می‌گردد. 

پیش از ساخت مستند HBO برخی فعالان بازار سرمایه و آن‌هایی که به دنبال کشف هویت واقعی ساتوشی بودند، دوریان پرنتیس که یک فیزیک‌دان آمریکایی ژاپنی است را خالق بیت کوین می‌دانستند. اگرچه دوریان این ادعا را رد کرد. اما تلاش‌های رسانه‌ای برای افشا هویت ساتوشی همچنان ادامه دارد و حتی در برهه‌هایی نیز نام چهره‌های مشهوری مانند ایلان ماسک نیز در بین خالقان بیت کوین مطرح بود.

چرا هویت ساتوشی ناکاموتو مهم است؟

چرا هویت ساتوشی ناکاموتو مهم است؟

نمی‌توان از این مهم غافل شد که بیت کوین مهمترین و اولین گام برای ایجاد بازاری است که حتی سیاستمداران و تصمیم‌سازان نیز از تاثیر آن بر مناسبات اقتصادی و سیاسی آگاهی کامل داشته و در برخی موارد به گونه‌ای عمل می‌کنند که این بازار دچار نوسانات زیادی نشود. بنابراین یافتن فرد یا گروه ایجادکننده بیت کوین از این جهت مهم است که توانسته تاثیر قابل توجهی بر بازار ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین داشته باشد.

دانستن هویت این فرد می‌تواند به درک بهتر روندها و فرآیندهای فنی این بازار نیز بیشتر کمک کند. از سوی دیگر افشای هویت ساتوشی می‌تواند به گشایشی در حل اختلافات قانونی مرتبط با بیت‌کوین نیز مفید باشد. 

جمع‌بندی

از زماین که بیت کوین به جهان معرفی شد، تلاش‌های بسیاری برای افشای هویت توسعه‌دهندگانش صورت گرفته است. البته که در نهایت هیچکدام از این تلاش‌ها نتوانست هویت ساتوشی را افشا کند و به نظر می‌رسد این اتفاق نیز به این زودی رخ نخواهد داد. چرا که پروتکل‌های طراحی شده برای بیت کوین به گونه‌ای است که در آن حریم خصوصی کاربران در بالاترین حد خود قرار داشته و ردیابی نام و نشان افراد نیز تقریبا غیرممکن است.

برخی این نظریه را مطرح کرده‌اند که چند «ساتوشی» وجود دارد. بنابراین اگر هویت فرد یا گروهی تحت عنوان ساتوشی، فاش شود، اتفاقاتی برای بیت کوین و تیم توسعه دهنده آن رخ نمی‌دهد. چرا که هر تیم ساتوشی، یک وظیفه جدا از سایر تیم‌ها دارد. با این حال به نظر می‌رسد هویت ساتوشی، در حال حاضر رمزآلودترین رازی است که همچنان دنیای ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده است.