کوین مارکت کپ که به تازگی توسط شرکت بایننس خریداری شد، گزارشی از عملکرد بازار ارزهای دیجیتال را در سه ماهه اول سال منتشر کرد. یکی از جزئیات جالب توجه در آن کاهش چشمگیر کاربران از چین است.

همانطور که در این گزارش منتشر شده است، چین از نظر رتبه بندی از رتبه سیزدهم به رتبه بیست و چهارم در رده بندی کشورها قرار گرفت. کاهش کمتر شگرف اما قابل توجه نیز از طرف کاربران کره جنوبی مشاهده شد که با ۳ پله سقوط به رده نوزدهم رسیدند.

علاوه بر این، کوین مارکت کپ خاطر نشان کرد که این کاهش تا حد زیادی در فاصله زمانی بین ۱۴ تا ۲۵ ژانویه رخ داده است ، پس از آن که رتبه بندی آن راکد مانده است.

این گزارش این موضوع را به شیوع بیماری همه گیر کروناویروس و قرنطینه ناشی از آن که در سراسر کشور ارتباط می دهد، در اواخر ماه ژانویه شهر به مرکز بیماری ویروس کرونا تبدیل شد.

در این گزارش پیش بینی شده است که بخشی از دلایل آن ممکن است ناشی از افزایش سانسور از فایروال بزرگ باشد.

آیا معامله گران چینی کمتر فعال بودند؟

توضیح کاهش تعداد کاربران بلافاصله آشکار نیست، زیرا مجبور کردن مردم برای ماندن در خانه طبیعتاً منجر به افزایش استفاده از اینترنت خواهد شد. با این وجود، تأثیر عدم اطمینان اقتصادی از بن بست ها در جهت مخالف عمل می کند و معامله گران را از مشارکت در فعالیت های پرخطر منع می کند.

امی وانگ (Amey Wang)، سردبیر کوین تلگراف چین معتقد است که فرضیه های کوین مارکت کپ معتبر است. وی گفت: “به دلیل وجود کروناویروس، فایروال جدی تر از گذشته است.” بسیاری از خدمات VPN در چین دچار خاموشی شدند زیرا مقامات این کشور به دنبال محدود کردن دسترسی در خارج بودند.

اما وی همچنین عنوان کرد که افراد “به دلیل وجود ویروس کرونا زمان بیشتری به سفته بازی در بازار ارز دیجیتال گذرانده اند.
دسترسی به آمار مربوط به حجم معاملات در چین دشوار است، به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال رسما ممنوع است. صرافی هایی مانند هیوبی و اوی اکس، در حالی که در خارج از چین قرار دارند، با این حال بیشتر توسط معامله گران چینی مورد استفاده قرار می گیرند.

براساس داده های Similarweb ، تعداد کاربران چینی صرافی هیوبی و صرافی اوکی اکس از فوریه تا کاهش یافته است. داده های ماه ژانویه در دسترس نیست، اما آمار کلی ترافیک آنها در واقع در طول ژانویه و فوریه در حال رشد بوده است.

داده های Similarweb از Gate.io که ترافیک زیادی نیز از چین مشاهده می کند، کاهش مشابهی در سهم ترافیک از ماه فوریه را نشان می دهد. یک مشکل عمیق در ترافیک از ماه دسامبر تا ژانویه می تواند بر یافته های کوین مارکت کپ صحه بگذارد، اما این کاهش تا حدودی در صرافی های غربی مانند کوین بیس نیز مشاهده می شود.

منطقی به نظر می رسد که فعالیت معاملات ارز دیجیتال در چین در زمان قرنطینه کند شده است، اما آمار و ارقام کوین مارکت کپ نیز می تواند توضیحی متفاوت داشته باشد.
سایر یافته ها

کوین مارکت کپ از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ به طور متوسط در تعداد کاربران زن رشد چشمگیری داشته است که حدود ۴۸ درصد افزایش را شامل می شود. از نظر سن، دو رده سنی بیشترین رشد را داشتند: سنین بین ۱۸-۲۴ و گروه سنی بالای ۶۵ سال به ترتیب حدود ۴۶ درصد و ۴۱ درصد رشد داشتند.

این گزارش همچنین عملکرد قیمت دارایی های دیجیتال را تحلیل کرده است که یک دوره بسیار بی ثبات را گذراند. دراین گزارش عنوان شده است که برخی از دارایی ها با وجود سقوط ۱۲ مارس در کل دوره موفق به رشد مثبت شدند.

این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که این بیماری همه گیر، نظریه دارایی امن بیت کوین را مورد آزمایش قرار داده و نتیجه گرفته است که “هنوز هم برای پیش بینی نقش و سرنوشت ارزهای دیجیتال خیلی زود است.”