هفته گذشته، اولین دور از مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ برگزار شد. اگرچه موضوع و تمرکز این مناظره بر مسائل سیاسی و دیپلماسی بود و به ارزهای دیجیتال پرداخته نشد، اما فعالان صنعت رمزارز امیدوارند در مناظره‌های آتی، رویکرد شفاف‌تری از دو نامزد در خصوص آینده این صنعت ببینند.
اگرچه پیشتر بایدن به این موضوع اشاره کرده بود که قرار است با کنگره آمریکا بر سر قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال صحبت‌هایی داشته باشد، اما تاکنون نتوانسته اقبال عمومی فعالان و سرمایه‌گذاران این صنعت را به خود جلب کند.
تحلیلگران بر این باورند سکوت دو نامزد ریاست جمهوری در خصوص ارزهای دیجیتال آن هم در مناظره نخست، نگران‌کننده نیست چرا که عمده دغدغه رای دهندگان اقتصاد، تورم و مهاجرت است و مابقی مسائل را می‌توان در مناظره‌های آتی پیگیری کرد. نظری که البته با سقوط میم‌کوین‌های سیاسی کمی بعید به نظر می‌رسد.

سقوط میم کوین‌های سیاسی

تاثیر منفی این مناظره بر بازار رمزارز، بر میم‌کوین‌های بایدن و ترامپ نیز بی‌تاثیر نبود. با وجود اینکه ترامپ اخیرا قول داده بود که به «جنگ علیه کریپتو» که اصطلاح بایدن است، پایان دهد و در ماه جاری میلادی (ژوئن) با استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دیدار کند چرا که می‎‌خواهد «ارز دیجیتال در آمریکا ساخته شود»، اما پس از مناظره نخست، نتوانست نظر فعالان این بازار را به خود جذب کند.
در طی مناظره میم‎‌کوین‎‌های با مضامین سیاسی، نوسانات قیمتی را تجربه کردند به گونه‌ای که بازار 1.3 میلیارد دلاری این توکن‌‎ها حدود 7.5 درصد کاهش یافته بود.
با وجود اینکه نظرسنجی‌‎ها نشان می‌‎دهند ترامپ عملکرد بهتری در این مناظره داشته، اما میم‌کوین او، MAGA حدود 13 درصد و میم کوین بایدن با نام BIDEN نیز 70 درصد تنزل ارزش داشت.

فرصتی برای میم‌کوین‌های سیاسی؟

مکس جونز، بنیانگذار Memepad بر این باور است که میم‌کوین‌های سیاسی به خصوص آن‌هایی که با محوریت نامزدهای انتخاباتی، ایجاد شده‌اند، با تشدید مبارزات انتخاباتی نوسانات قیمتی خواهد داشت. از این رو انتظار می‌رود عملکرد بهتری در طی مناظره‌های انتخاباتی در هفته‌های آتی داشته باشند.
البته که تنها هیاهوی سیاسی بر قیمت آن‌‎ها تاثیرگذار نیست و روندهای کلی‌تر بازار مانند رویکرد نامزدها نیز بر قیمت ارز دیجیتال و به صورت کلی هر رمزارزی تاثیر می‎‌‎گذارد.

چه کسی به رمزارزها فرصت می‌‎دهد؟

با وجود اینکه در نخستین مناظره صحبتی از بازار ارزهای دیجیتال به میان نیامد، اما تجربه ریاست جمهوری ترامپ و بایدن در کاخ سفید نشان می‌‎دهد که ترامپ، اهمیت و فضای بیشتری به این صنعت داده و خواهد داد. این در حالی است که برخی از فعالان این صنعت معتقدند اقدامات کابینه بایدن برای صنعت رمزارز مفید و مثمرثمر نبوده که این امر می‌‎تواند شانس مجدد او را برای 4 سال آتی ریاست جمهوری به یک چالش تبدیل کند.
پیشتر ترامپ از رویکرد بایدن در قبال بیت‌کوین (BTC) انتقاد و از استخراج داخلی بیت‌کوین حمایت کرده بود. تحلیلگران ترامپ را دوستدار ارزهای دیجیتال می‌دانند، در حالی که موضع بایدن اخیراً نسبت به ارزهای دیجیتال مطلوب‌‎تر شده است.
The Block گزارش داد که تحلیلگران Bitfinex برآورد کرده‌اند پیروزی ترامپ می‌تواند منجر به محیط نظارتی حمایت‌کننده‌تر برای ارزهای دیجیتال شود. چرا که بایدن ثابت کرده نامزدی کمتر دوستدار ارزهای دیجیتال است. او در اوایل این ماه، اقدام مجلس نمایندگان را که به دنبال لغو بولتن حسابداری کارکنان کمیسیون اوراق بهادار (SEC) 121 (SAB 121) بودند، وتو کرد.
حرکت مورد بحث یک تلاش دو حزبی بود که باعث شد ده‌ها دموکرات با اکثریت جمهوری‌خواهان برای حمایت از قطعنامه همسو شدند و به راحتی از اکثریت ساده لازم برای تصویب پیشی گرفتند. SAB 121 که در سال 2022 صادر شد، شرکت‌های دارای ارزهای رمزنگاری شده، مشتریان خود را ملزم می‌کند تا ارزها را در ترازنامه خود ثبت کنند، که به طور بالقوه دارای پیامدهای سرمایه قابل توجهی برای بانک‌هایی است که با مشتریان کریپتو کار می‌کنند.
با وجود این «وتو»نباید از این موضوع نیز غافل شد که کمپین‌های تبلیغاتی بایدن تعاملاتی را با فعالان رمزارز آغاز کرده است؛ اوایل ماه ژوئن اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تیم کمپین بایدن در حال مذاکره با بازیگران کلیدی صنعت ارزهای دیجیتال برای پذیرش بالقوه کمک‌های ارزهای دیجیتال از طریق Coinbase Commerce است.