پیام رسان محبوب، تلگرام، اکنون به کاربران خود اجازه می‌دهد تا تون کوین (Toncoin)، ارز دیجیتال درون برنامه‌ای تلگرام که توسط تیمی از توسعه‌دهندگان هدایت می‌شود را مستقیماً از طریق چت‌ تلگرام معامله کنند. تون کوین اخیراً اعلام کرده است که تلگرام اکنون بدون هیچ کارمزدی از تراکنش‌های تون کوین پشتیبانی می‌کند.

تیم تون کوین ویدیو کوتاهی منتشر کرد که نشان می‌دهد تراکنش‌ها در تلگرام چگونه کار می‌کنند. برای ارسال تون کوین در تلگرام، ابتدا باید ربات کیف پول تلگرام را به منوی پیوست خود اضافه کنید که به شما اجازه می‌‌دهد رمزارز را با کارت بانکی خریداری کنید، معامله کنید و به کیف پول‌های دیگر منتقل کنید. در بخش چت تلگرام، مقدار تون کوین ارسالی را مشخص و تمام جزئیات مرتبط به آن را تأیید می‌کنید. بعد از آن گزینه ارسال را می‌زنید و گیرنده تون‌ کوین‌ها از طریق چت در خود تلگرام مطلع خواهد شد و آن‌ها را دریافت خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۰، تلگرام پس از اینکه با فشار کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) مواجه شد، پروژه‌ مرتبط به ارزهای دیجیتال خود را تعطیل کرد. این پروژه که در ابتدا با نام شبکه بلاک‌چین تلگرام (TON) شناخته می‌شد، توسط پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام و برادرش نیکولای در سال ۲۰۱۸ رسماً روند توسعه خودش را آغاز کرده بود.

یک سال بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار به تلگرام دستور داد تا فروش توکن مرتبط به بلاک‌چین تون که گرام (Gram) نام داشت را متوقف کند و به طور کلی پروژه ارز دیجیتال خود را کنار بگذارد. پس از کنار گذاشته شدن پروژه بلاک‌چین تون توسط تلگرام، گروهی از توسعه دهندگان تصمیم گرفتند که آن را حفظ کنند و پروژه را ادامه دهند. این پروژه به یک پروژه منبع باز تغییر کرد و توکن بومی آن از گرام به تون‌ کوین تغییر نام داد.

مدیرعامل تلگرام، دوروف حمایت خود از این پروژه را در دسامبر گذشته ابراز کرد و گفت که افتخار می‌کند که این پروژه همچنان زنده و در حال تکامل است. در اوایل ماه جاری بنیاد تون کوین موفق شد یک میلیارد دلار کمک مالی جمع آوری کند.