امروزه ارزهای دیجیتال بسیاری در بازار وجود دارند که هرکدام از آن‌ها ممکن است افزایش قیمت خوبی را تجربه کرده و سود کلانی را به دارندگان خود برسانند. یکی از رمزارزها که به تازگی توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است، رمزارز XRP یا همان ریپل است.

برای تصمیم‌گیری جهت سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری روی رمزارز ریپل، لازم است تا فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار بگیرند. اگر شما نیز دید مثبتی به این ارز دیجیتال دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در ادامه ضمن معرفی ریپل، نه‌تنها قیمت آن در گذشته، بلکه پیش‌بینی‌هایی که در مورد قیمت آینده ریپل مطرح شده‌اند را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی رمزارز ریپل

معرفی رمزارز ریپل

ارز دیجیتال XRP توکن بومی بلاک‌چین Ripple Ledger است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون مشغول فعالیت بوده و یکی از خاص‌ترین بلاک‌چین‌ها محسوب می‌شود. هدف از ایجاد این بلاک‌چین، تسریع کردن تراکنش‌های بین‌المللی بوده و برای این‌ کار، مجموعه‌ای از محصولات و خدمات سیستماتیک طراحی شده‌اند.

اغلب بانک‌ها و سیستم‌های مالی فعلی به‌خاطر متمرکز بودن، توانایی انجام سریع فرآیندهای بین سازمانی را ندارند؛ اما ریپل با ایجاد یک سیستم واسطه، این قابلیت را فراهم کرده که سازمان‌ها بتوانند در عین استفاده از بلاک‌چین و مزایای غیرمتمرکز بودن آن، کنترل خوبی نیز روی تراکنش‌ها داشته باشند. در واقع، ریپل مانند یک پل ارتباطی بین بانک‌ها و موسسات مالی مختلف عمل می‌کند.

برای این ‌که درک بهتری نسبت به ریپل و مزایای آن ایجاد شود، بهتر است که با نحوه انجام تراکنشات مالی بین‌المللی آشنا بود. برای جابه‌جا شدن سرمایه بین بانک‌های مختلف در سراسر جهان، لازم است تا ابتدا تراکنش به سمت سرورهای سازمان SWIFT ارسال شده و سپس این سازمان تراکنش را به طرف بانک مقصد بفرستد.

عبور تمامی تراکنشات مالی بین‌المللی از این سازمان، باعث می‌شود که هزینه‌ و زمان مورد نیاز برای نهایی شدن تراکنش افزایش پیدا کند؛ چراکه سیستم‌های SWIFT متمرکز بوده و پردازش همه اطلاعات، برعهده این سازمان است. علاوه‌براین، گاهی اوقات به تبدیل ارزهای کشورهای مختلف به یکدیگر نیاز است که فرآیند را یک پله پیچیده‌تر از قبل می‌کند.

بلاک‌چین ریپل با ایجاد یک پل ارتباطی غیرمتمرکز بین بانک‌ها و موسسات مالی، تراکنش‌های بین‌المللی را با هزینه‌ای بسیار کمتر و سرعتی بالاتر به انجام می‌رساند. این مزیت، بزرگ‌ترین دلیل فراگیری ریپل است. امروزه یکسری از شرکت‌های بزرگ جهان ازجمله American Express از ریپل برای نقل و انتقال بین‌المللی پول استفاده می‌کنند.

تغییرات قیمت ریپل در گذشته

قیمت ریپل از زمان عرضه تاکنون، بیش از ۱۰ هزار درصد رشد را تجربه کرده است. بدین‌معنا که قیمت آن توانسته ۱۰۰ برابر شود. در یک سال گذشته نیز ۱۳ درصد رشد داشته که رقمی به‌نسبت خوب محسوب می‌شود؛ البته نمودار آن نوسانات شدیدی را نشان می‌دهد که برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یک زنگ خطر است.

حجم بازار این ارز دیجیتال به بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد که این مسئله باعث شده شرکت‌های مالی بزرگ نتوانند با تزریق یا خروج سرمایه از بازار آن، قیمت را به نفع خود جابه‌جا کنند. به‌طورکلی در بازار ارزهای دیجیتال، رمزارزهایی که حجم بازار کمی دارند، همواره در معرض چنین تهدیداتی قرار می‌گیرند.

پیش‌بینی قیمت ریپل در آینده

پیش‌بینی قیمت ریپل در آینده

باتوجه به این‌ که رمزارز ریپل، ارزی کاربردی بوده و هدف به‌خصوصی دارد، احتمال رشد آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر است. طبق پیش‌بینی‌های وبسایت Changelly قیمت ارز ریپل در آینده بدین‌صورت پیش خواهد رفت که بین سال‌های 2024 تا 2050، قیمت‌ها در هر سال به طور پیوسته افزایش پیدا می‌کنند. در سال 2024، قیمت‌ها از حداقل $0.685 شروع شده و میانگین قیمت $0.706 و حداکثر $0.792 است. تا سال 2033، قیمت‌ها به حداقل $19.69 و حداکثر $23.48 می‌رسند. در افق بلندمدت‌تر، یعنی در سال 2050، قیمت‌ها به طور چشمگیری رشد کرده و حداقل $450.54، میانگین $475.41 و حداکثر $525.55 را نشان می‌دهند.

باتوجه به این قیمت‌ها این‌ که ارزش رمزارز XRP به ۵۰۰ دلار برسد بعید نیست؛ اما این اتفاق، در بلندمدت (سال ۲۰۵۰) رخ می‌دهد. بسته به این‌ که استراتژی فرد به چه صورت باشد، می‌تواند جهت سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری روی این رمزارز تصمیم‌گیری کند. به‌طورکلی ارز دیجیتال XRP برای افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت هستند، گزینه خوبی نیست.

مسئله‌ای که باید درنظر داشت، این است که تحلیل وبسایت Changelly فقط یکی از صدها تحلیلی است که در مورد XRP ارائه شده‌اند. وبسایت WeStarter این رمزارز‌ را بسیار متفاوت‌تر از Changelly تحلیل کرده و با یک مقایسه ساده بین نتایج این دو وبسایت، می‌توان متوجه شد که اختلاف فاحشی بین آن‌ها وجود دارد. بدین نحو که WeStarter ماکسیموم قیمت ارز XRP در سال ۲۰۵۰ را فقط ۷.۸ دلار پیش‌بینی می‌کند؛ اما Changelly تا ۵۰۰ دلار پیش می‌رود.

اختلاف نظرها در مورد قیمت آینده‌ ارز دیجیتال XRP هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسند. وبسایت CoinMarketCap  در مقاله‌ای، ماکسیموم قیمت ۴۵ دلار را برای ریپل درنظر گرفته که نسبت به Changelly  و WeStarter تفاوت زیادی دارد.

نکته‌ای که باید درنظر داشت این است که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی داشته و معمولا پیش‌بینی آن در بازه‌های بلندمدت، امکان‌پذیر نیست. برای این‌ که بتوان سرمایه‌گذاری خوبی را در این بازار تجربه کرد، باید همواره تمامی تغییرات را زیر نظر داشت. ممکن است چند اتفاق زنجیره‌ای، باعث شوند که قیمت ریپل رشدی ناگهانی کرده یا این ‌که به‌شدت افت پیدا کند. باتوجه به این موضوع، بهتر است که در کنار مطالعه منابع و نظرات تحلیلی مختلف، با استفاده از دانش شخصی نیز تمامی زوایای موجود را قبل از خرید یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار داد.

چه عواملی روی قیمت ریپل تاثیر دارند؟

از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند باعث افزایش قیمت ریپل شوند عبارت‌اند از:

موفقیت در فراگیر شدن

ریپل برای این‌ که بتواند به اهداف خود دست یابد، لازم است تا مورد پذیرش بانک‌ها و موسسات مالی قرار بگیرد. هنگامی که تعداد قابل توجهی سازمان مالی از خدمات ریپل استفاده کنند، طبیعتا قیمت توکن آن نیز به میزان خوبی افزایش خواهد یافت.

استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز

استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و بهبود سرعت و عملکرد شبکه، باعث می‌شود که ارزش توکن ریپل افزایش پیدا کند. تکنیک‌های مختلف زیادی همواره در بلاک‌چین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که توسعه‌دهندگان، باید بهترین آن‌ها را روی شبکه خود پیاده‌سازی کنند. طبیعی است که استفاده از تکنولوژی‌های نوین و افزایش سرعت، امنیت و دقت شبکه، تاثیر به‌سزایی روی قیمت توکن بومی آن داشته باشد.

دریافت تاییدیه‌های حقوقی

باتوجه به این‌ که ریپل قصد دارد به‌صورت بین‌المللی فعالیت کرده و رابطی بین بانک‌های کشورهای مختلف باشد، باید مجوزهای متعددی را اخذ کند. دریافت این مجوزهای حقوقی باعث می‌شوند که سرعت فراگیری شبکه ریپل چندین برابر شده و بتواند دامنه فعالیت‌های خود را به میزان زیادی گسترده‌تر کند.

جدا از این مسئله، باتوجه به تلاش‌های ریپل برای ورود به سیستم بانک‌های جهانی، حساسیت‌ زیادی روی آن وجود دارد. برای مثال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال ۲۰۲۰ یک شکایت وسیع را علیه ریپل مطرح کرد که به ‌نتیجه‌ رسیدن دادگاه آن، بیش از ۱ سال طول کشید. با این ‌که در نهایت هر دو طرف توانستند پیروزی‌هایی را در این دادگاه به‌دست آورند و در واقع، بازنده‌ای وجود نداشت، اما این مسئله به‌خوبی میزان سخت‌گیری‌هایی که نسبت به ریپل وجود دارند را نمایان کرد.

میزان تقاضا برای خرید ریپل

یکی از اصلی‌ترین عواملی که نه‌تنها روی افزایش و کاهش قیمت ریپل، بلکه روی نوسان قیمت تمامی رمزارزها تاثیر می‌گذارد، میزان تقاضا برای خرید است. هرچقدر که تقاضاهای بیشتری برای خرید ریپل وجود داشته باشند، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت؛ در نقطه مقابل، اگر میزان تقاضاها کاهش پیدا کند، قیمت ریپل نیز کاهش می‌یابد. توانایی پیش‌بینی تمایل سرمایه‌گذاران به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال، یکی از عوامل موفقیت در بازار رمزارزها است.

وضعیت کلی بازار رمزارزها

نه‌تنها بازار ارزهای دیجیتال، بلکه اغلب بازارهای مالی، در برهه‌های زمانی مختلفی دچار صعود و نزول‌های هماهنگ می‌شوند؛ بدین‌معنا که قیمت تمامی دارایی‌ها به‌صورت شانه‌به‌شانه، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. طبیعی است که توکن ریپل نیز از این مسئله تاثیر بپذیرد و همگام با نوسانات کلی بازار، پیش برود.

نحوه خرید ارز دیجیتال‌ ریپل

نحوه خرید ارز دیجیتال‌ ریپل

ارز دیجیتال ریپل معمولاً در اغلب صرافی‌های معتبر و بین‌المللی موجود بوده و می‌توان به راحتی آن را تهیه کرد. صرافی‌های ایرانی نیز قابلیت خرید این رمزارز را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و می‌توان با مراجعه به هرکدام از آن‌ها، هرمقدار XRP را خرید. یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی برای خرید ریپل، صرافی سرمایکس است.

صرافی سرمایکس دارای یک محیط کاربرپسند بوده و تمامی عملیات‌های خرید و فروش این صرافی، با چند کلیک ساده و به راحت‌ترین شیوه ممکن به انجام می‌رسند. تنوع و امنیت بالای سرمایکس، از دلایل محبوبیت آن است. اگر شما نیز قصد خرید ریپل را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان سرمایکس را از دست ندهید.

جمع‌بندی

در این مطلب ضمن معرفی ارز دیجیتال ریپل، قیمت آن در گذشته را نیز مورد بررسی قرار دادیم و چند مورد از پیش‌بینی‌هایی که برای آینده این رمزارز مطرح شده بودند را هم تحلیل کردیم. باتوجه به عملکرد خوبی که ریپل تاکنون از خود نشان داده است، قطعا در آینده‌ رشد خوبی را تجربه خواهد کرد؛ اما این رشد در طولانی‌مدت رخ داده و نمی‌توان انتظار چند برابر شدن قیمت ریپل در مدت‌زمانی کوتاه را داشت.

علاوه‌براین، تحلیل‌هایی که برای هرکدام از رمزارزها ارائه می‌شوند، معمولا جبهه‌گیری‌های به‌خصوصی داشته و نمی‌توان به‌طور کامل به آن‌ها اتکا کرد. تصمیم‌گیری به‌صورت مستقل و بررسی دقیق تمامی عوامل تاثیرگذار بر قیمت یک رمزارز، عاملی مهم جهت موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال است.