موسسه حقوقی ژلزنیکوف روسیه از آماده سازی لایحه ای حقوقی علیه شرکت Mt. Gox خبر داد که بر اساس آن، این شرکت ژاپنی ملزم به پرداخت ۲۰۰ هزار بیت کوین به خسارت دیدگان این شرکت شده است.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط بی بی سی، مدیر موسسه حقوقی ژلزنیکوف تاکید کرد که در لایحه خود در دفاع از خسارت دیدگان حمله هکرها به شرکت Mt. Gox که منجر به سرقت بیت کوین های سپرده گذاری شده آنها در این شرکت شده، رقمی حدود ۲ میلیارد دلار را به عنوان وجه غرامت طلب کرده که شرکت ژاپنی ملزم به پرداخت آن خواهد بود.
وکلای موسسه مذکور همچنین اعلام کرده اند که به لطف همکاری نزدیک میان دستگاه های حقوقی دو کشور، امید است تمامی مبلغ ۲۰۰ هزار بیت کوین به سرقت رفته شهروندان روسیه در این شرکت ژاپنی از طریق قانونی به آنها باز گردانده شود. این وکلا همچنین از شناسایی چند تن از سارقین این حمله بزرگ سایبری خبر داده اند.
نماینده موسسه حقوقی ژلزنیکوف در این خصوص گفت: ما می خواهیم این موضوع را روشن کنیم که هنوز هویت همه سارقین را شناسیی نکرده ایم. ما دلایل محکمی در دست داریم که نشان می دهند هویت همه آنها در تحقیقات پلیس روشن خواهد شد و همه اطلاعات را در کنار هم قرار خواهد داد؛ با این حال امیدواریم به محض آغاز روند دادرسی، همه چیز به سرعت پیش رفته و پرداخت غرامت به قربانیان این سرقت انجام شود.
یکی از معضلات پیش روی مربوط به دادرسی حقوقی پرونده های مربوط به سرقت و یا کلاهبرداری در زمینه ارزهای دیجیتال، حق الوکاله های سنگین وضع شده برای شاکیان این نوع از پرونده ها است. چرا که هیچ مقررات خاصی برای تعیین حق الوکاله در این زمینه تدوین نشده است. پرونده مذکور نیز از همین رویه پیروی کرده و وکلای موسسه حقوقی ژلزنیکوف اعلام کرده اند که در صورت کسب موفقیت در این پرونده، ۷۵ درصد از کل مبلغ را به عنوان حق الوکاله از شاکیان دریافت خواهند کرد.