امروزه دنیای گیمینگ بسیار متفاوت شده و تکنولوژی‌های جدیدی چون بلاک‌چین توانسته‌اند که راه خود را به صنعت بازی‌سازی باز کنند.  در گذشته بازی ها تنها دارای یک بخش آفلاین بودند و بازیکن به طور انفرادی مشغول تجربه بازی می‌شد. آنها اگر قصد داشتند که به صورت دست جمعی بازی کنند، باید در محل‌هایی به نام کلوپ که به طور اختصاصی برای بازی به صورت Lan در نظر گرفته شده بود گرد هم جمع می‌شدند، اما امروزه وجود اینترنت و پیشرفت تکنولوژی سبب شده است تا کاربران از فاصله‌های بسیار دور و در کشورهای مختلف قادر باشند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به بازی با هم بپردازند.

در سال ۲۰۰۹ شکل رایج  ارزهای دیجیتال شکل گرفت و نخستین پول دیجیتال تحت عنوان بیت کوین به وجود آمد و همین عامل باعث شد که دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال شکل بگیرد. ساخت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال؛ مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بود و با استفاده از این شبکه رمزارز های دیگر هم به وجود می آمدند. همین عامل باعث شد تا گیم ها شکل جدیدی به خود بگیرند و استودیوهای خوش شانسی با عرضه بازی های خود بر بستر شبکه بلاک‌چین، به اولین‌ها در این زمینه تبدیل شوند و پای به عرصه رقابت بگذارند.

جذابیت بازی های مبتنی بر بلاک‌چین به قدری بالا بود که مشتریان و مخاطبان استقبال بسیار خیره کننده ای از آن به عمل آورده‌اند و امروزه شرکت های زیادی وجود دارند که افراد خبره و متخصص را استخدام کردند تا طرح ها و ایده های جدید برای ساخت بازی های متعدد بر پایه این شبکه را برای مخاطبان ارائه دهند. در بازی های مبتنی بر بلاک چین، ما شاهد نوعی بیزینس هستیم و این بازی ها بر خلاف دیگر بازی‌ها تنها برای سرگرمی طراحی نشده‌اند.

بازی‌های معمولی نوعی پول مجازی دارند که شما آن را با استفاده از وجوه بانکی خود خریداری می‌کنید و موارد استفاده آن تنها درون بازی می باشد، شما با پول‌های مجازی خود می‌توانید آیتم های موجود در بازی را خریداری کنید و هیچ‌گونه ارزشی به دارایی  واقعی شما افزوده نمی‌شود. اما در بازی های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین، هر آیتمی که درون بازی وجود دارد به یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو و غیره متصل است و ارزش مخصوصی دارد و شما قادر خواهید بود آیتم‌هایی که مالک آن هستید را به فروش برسانید و از این بابت کسب درآمد کنید. این یکی از عواملی است که باعث شده تا حتی افرادی که علاقه‌ای به گیمینگ ندارند، جذب این سبک از بازی ها شوند و به دنبال بازی‌های دیگر هم بروند.

مزایای بازی های مبتنی بر بلاک‌چین

بسیاری از کارشناسان باور دارند؛ بازی‌های بلاک‌چین سبک جدیدی از تغییرات برای نسل‌های بعدی است. با نگاهی بر بازی های رایج متوجه خواهید شد که این نوع بازی‌ها تنها جنبه سرگرمی دارند و هیچگونه منفعت مالی برای بازیکن در پی نخواهند داشت و تنها استودیو سازنده می‌باشد که منافع مالی زیادی به دست خواهد آورد. اما بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین می‌خواهند این رویکرد قدیمی را بشکنند و نوعی جاده دو طرفه ایجاد کنند که هم بازیکن سرگرم شود، و هم از وقتی که گذاشته است درآمدی کسب کند.

شبکه بلاک‌چین فناوری است که باعث خواهد شد، مالکیت هر چیز مشخص شود. از این رو امکان سوء استفاده و یا کلاهبرداری به حداقل ممکن خواهد رسید. تاریخچه و زمان به وجود آمدن دارایی‌های شما در بازی مشخص است و امکان هک شدن به هر روشی به صفر می رسد، همین عامل باعث شده تا بسیاری از کاربران تمایل داشته باشند در بازی‌هایی که در حوزه بلاک‌چین قرار دارد درآمد کسب کنند. در سالیان گذشته اگر شما قصد داشتید کالایی را خریداری کنید و یا  از اصالت خریداری آگاهی پیدا کنید باید زمان زیادی را صرف این قضیه می کردید، اما بلاک‌چین باعث شده تا سابقه هر کاربری به طور واضح و مشخص در دسترس قرار داشته باشد و آسودگی خاطری برای خریدار و فروشنده وجود داشته باشد.

یکی دیگر از مزیت هایی که بلاک‌چین را منحصر به فرد کرده است شکست هکرها در این زمینه می باشد. با نگاهی به بازی‌های معمولی متوجه خواهید شد که خیلی از آن ها به راحتی قابل هک شدن هستند و افراد سودجو با کرک کردن و یا ساخت چیت برای بازی به استودیو سازنده و تجربه بازیکنان لطمه وارد می‌کند،‌ اما در بازی های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین چنین اتفاقی به تاریخ پیوسته و همین امر باعث شده عموم مردم به آن روی خوشی نشان دهند.

بازی Gods Unchained

بازی Gods Unchained، یکی از محبوبترین بازی‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که بر بستر اتریوم ساخته شده است. این بازی کارتی به گونه‌ای طراحی شده است که علاقه‌مندان این سبک را مات و مبهوت خود خواهد کرد. کارت‌های موجود در بازی همگی منحصر به فرد هستند و به صورت توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) قابل خرید و فروش هستند و مبادلات هم در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود. تمام کارت‌ها و دیگر دارایی‌های درون بازی متعلق به شما است و در طول بازی هم کارت‌های با ارزش بیشتری به دست خواهید آورد.

این بازی الهام گرفته شده از بازی کارتی محبوب Hearthstone است و فعالیت آن  زمانی آغاز شد که شرکت بلیزارد (Blizzard) حساب کاربرانی که از اعتراضات هنگ‌کنگ طرفداری کرده بودند را مسدود کرد و باعث خشم بسیاری از بازیکنان شد. سازندگان Gods Unchained تصمیم به حمایت از گیمرهای مسدود شده این Hearthstone گرفتند و بازی جدیدی مشابه همین بازی بر پایه شبکه بلاک‌چین طراحی کردند. در بازی Gods Unchained شما با حریفان مختلفی رو به رو خواهید شد؛ در هر نوبت بازی به شما کارت‌هایی ارائه می‌دهد که درون این کارت‌ها قدرت‌هایی نهفته شده است و با استفاده از هوش خود و قدرتی که بازی به شما می دهد، قادر خواهید بود تا حریف خود را شکست دهید.

بخشی از این کارت‌ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد، اما اگر به قدرت بیشتر و تجربه هیجان انگیزتری از بازی نیاز داشته باشید، باید با استفاده از رمزارز اتریوم (Ethereum) کارت های ویژه مخصوص بازی را خریداری کنید که هر کدام قیمت مخصوص به خود را دارا هستند. به عنوان مثال یکی از این کارت‌های کمیاب که دارای  قدرت ویژه‌ای بوده، چیزی در حدوده ۱ میلیار تومان قیمت گذاری شده و توسط یک بازیکن هم خریداری شده است! این بازی در حال حاضر در مرحله بتا قرار دارد و هنوز نسخه نهایی و کامل آن منتشر نشده است. سازندگان این بازی بنا دارند تا در آینده نه چندان دور لیگ قهرمانان این بازی را آغاز کند و به برندگان و بازیکنان برتر جوایز مالی اعطا کند. این بازی تاکنون به خوبی پیشرفت کرده و امیدواریم که بتواند در میان بازی‌های کارتی نامی دست و پا کند.

بازی CryptoKitties

بازی CryptoKitties یکی از اولین بازی‌های مبتنی بر شبکه بلاک‌چین است که با سبک اعتیاد آوری که دارد، توانسته مورد توجه بسیاری از گیمر‌ها قرار بگیرد. شما در این بازی با چند گربه بسیار زیبا و انیمیشنی روبه‌رو هستید که باید آن ها را بزرگ کنید و سپس شاهد تولید مثل این گربه‌های زیبا باشید. تولید مثل آنها باعث افزایش گربه‌های تحت مالکیت شما می‌شود. در این بازی مانند دیگر بازی‌های بلاک‌چین، شما می‌توانید دارایی‌های خود را برای فروش قرار دهید، چرا که افراد بسیاری وجود دارند که مایل هستند تا گربه‌های شما را خریداری کنند. خرید و فروش در این بازی بر پایه رمزارز اتریوم (Ethereum) است.

اگر بازی را به درستی پیش ببرید، می‌توانید درآمد خوبی از طریق آن کسب کنید، اما همواره باید جنبه احتیاطی را رعایت کنید. استودیوی سازنده بازی را طوری طراحی کرده که ابتدا جیب شما را خالی می‌کند و بعد به شما سود می‌رساند! به این صورت که، برای شروع بازی باید اولین گربه را خودتان بخرید و مشکل بعدی هم غذای مخصوص آنها است که رایگان نیست و همین عامل باعث شده که برای بازدهی بیشتر مجبور به خرج پول واقعی خود بشوید. همچنین بسیاری از افراد اعتیاد و وابستگی شدیدی به این بازی پیدا می‌کنند و ناخواسته کیف پول دیجیتالی خودشان را برای این بازی خالی می‌کنند.

بازی Sorare Fantasy Footbal

علاقه مندان به ورزش فوتبال در سراسر جهان به قدری زیاد می باشند که اکثر کمپانی‌ها تمایل دارند یک بازی در این زمینه ارائه کنند. بازی Sorare Fantasy Footbal یکی از گیم‌هایی است که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بوده و بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. هر تیم متشکل از پنج بازیکن است، بنابراین شما در این بازی ۵ کارت در اختیار دارید و در هر فصل تنها یک کارت به شما داده می‌شود. از این رو اگر قصد دارید تیم خود را قوی کنید، باید کارت‌های مخصوص به آن را از خود بازی و یا سایر بازیکنان خریداری کنید و این عامل باعث خواهد شد بتوانید در رقابت ها بهتر عمل کنید و جوایزی که برای آن در نظر گرفته شده است را به خود اختصاص دهید. همه بازیکنان دنیا در این بازی حضور دارند، اما اگر قصد داشته باشید کارت بازیکن هایی مانند مسی و یا رونالدو را بخرید باید مبلغی در حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. از این رو می توان نتیجه گرفت که افرادی هستند که دیوانه وار عاشق این بازی هستند و حاضرند مبالغ نجومی برای رسیدن به اهداف خود هزینه کنند.

بعد از گذشت زمان هنگامی که تیم شما قوی شد و توانستید عناوین مختلفی را به دست آورید، آن زمان است که بسیاری از پلیرها راغب خواهند شد تا کارت های موجود در دست شما را خریداری کنند. اگر شما به عنوان یک بازیکن خوب عمل کنید، می‌توانید پول خوبی به جیب بزنید. از سوی دیگر بسیاری از پلیر ها در ابتدا کارت های زیادی را خریداری می کنند و بعد از مدتی که در بازی پیشرفت کردند، این کارت ها را با قیمت بالاتری در معرض فروش قرار می دهند و از این طریق سود خوبی کسب می‌کنند.

کارت‌های موجود در این بازی با استفاده از رمزارز اتریوم (Ethereum) خرید و فروش می‌شود.

بازی Axie Infinity

امروزه بازی های بسیار زیادی در حوزه  فناوری بلاک چین وجود دارند و همین عامل باعث شده تا انتخاب برای پلیرها بسیار سخت شود و افراد به طور معمول به دنبال بازی هایی می باشند که نسبت به رقبا دارای برتری هستند. بازی Axie Infinity یکی از عناوین بسیار محبوب  در این حوزه به شمار می رود که موفق شده گوی سبقت را از رقبا برباید و کاربران زیادی را جذب خود کند. این بازی ایده اصلی خود را از سری پوکمن (Pokémon) و بازی کریپتو کیتیز (Crypto Kitties) گرفته است. در این بازی، بازیکن باید موجودات کوچک و زیبایی به نام اکسی‌ (Axie) تولید کند و یا بخر تا بتواند به مبارزه با سایر رقبا بپردازد.

برای شروع باید کمی هزینه کنید و اکسی‌های ابتدایی خود را از استودیوی سازنده خریداری کنید، که مبلغ آن در حال حاضر چیزی نزدیک به ۵ الی ۷ میلیون تومان خواهد شد. با توجه به ارزش پول ملی کشورمان این هزینه گزاف است  اما همانند نوعی سرمایه گذاری می‌باشد که اگر وقت کافی را برای آن صرف کنید قطعاً برای شما بازدهی خوبی در آینده خواهد داشت. از این رو اگر قصد دارید این بازی را شروع کنید، باید دید بلندمدت داشته باشید. بعد از این که موجودات بامزه خود را پرورش دادید، باید آماده مبارزه شوید. اگر در هر مبارزه‌ای پیروز شوید، توکن‌‌های SLP (رمزارز اختصاصی بازی با نام کامل Small Love Potion) به شما تعلق خواهد گرفت که همانند اکسیر عمل می کند و با استفاده از آن میتوانید اکسی‌های دیگر را خلق کنید و آنها را پرورش دهید تا به قدرت برسند. ازاین رو می‌توان نتیجه گرفت که شما در هر مسابقه‌ای که پیروز می‌شوید دارایی‌های خود را هم بیشتر می‌کنید و این یک نکته روشن است.

اکسی‌ها همانند انسان ها از یک نژاد نمی باشند بنابراین مجموعه ای از موجودات با شکل و شمایلی متفاوت پیش روی شما قرار گرفته اند، هر چه شما نژاد های بیشتری را به وجود آورید کاربران بیشتری مایل هستند تا آن ها را خریداری کنند. یکی از مزیت های این بازی که آن را نسبت به سایر بازی های مبتنی بر بلاک‌چین متمایز ساخته است، بحث کسب درآمد آن است. شما در این بازی قادر خواهید بود بیشتر از هر بازی دیگری پول بدست آورید، به طوری که خیلی از بازیکن ها با استفاده از این بازی هزینه زندگی خود را تامین می‌کنند!

بازی Sandbox

بازی Sandbox از سری عناوین محبوبی است که ابتدا در پلتفرم‌های اندروید و iOS مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸ و زمانی که نگاه دنیا به سمت ارز‌های دیجیتال معطوف شد، شرکت سازنده این بازی تصمیم گرفت تا آن را بر اساس فناوری مبتنی بر بلاک‌چین روانه بازار کند. عنوان Sandbox را می‌توان یکی از بازی‌های آینده‌دار این حوزه معرفی کرد.  سبک و سیاق بازی کاملاً راحت است، به این صورت که اکوسیستمی پیش روی شما قرار دارد و باید سعی کنید از آن محافظت کنید و آن را بهبود ببخشید، در قبال انجام این کار توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اگر قصد کسب درآمد دارید باید املاکی را در قسمتی از بازی خریداری کنید و به آن رسیدگی کنید، از اکوسیستم بازی محافظت کنید، از درختان نگهداری کنید تا محوطه در دست ساخت شما شکل زیبایی به خود بگیرد و کلی کار دیگر که باعث می‌شود بازیکنان نسبت به خرید املاک شما تمایل پیدا کنند. مبالغی را که از بازیکنان دریافت می‌کنید، می‌توانید در صرافی های آنلاین ارزهای دیجیتال با تتر تعویض کرده و سپس آن را به پول رایج ملی و یا هر نوع ارزی که تمایل دارید تبدیل کنید.

بازی Infinite Fleet

اگر از علاقه‌مندان به فضا هستید و تصمیم دارید خود را برای جنگ با موجودات فضایی آماده کنید، پس کمربندهای خود را محکم ببندید چرا که در این سفر پول خوبی به دست خواهید آورد! کشتی های جنگی، اسلحه های گوناگون، سفینه‌های فضایی و کلی لوازم جنگی دیگر در دسترس شما قرار دارد که بابت خرید هر کدام از آن ها باید هزینه ‌ای را به استودیوی سازنده و یا سایر بازیکن ها پرداخت کنید.  یکی از جذابیت های این بازی گروهی بودن آن است که همین موضوع باعث شده که این بازی نسبت به سایر بازی‌های این حوزه خاص‌تر به نظر برسد. بنابراین اگر دوستانتان نیز قصد دارند شما را در این نبرد همراهی کنند از حالا چراغ سبز را به آنها نشان دهید.

با شکست  فضایی های خبیث و تسخیر این موجودات قادر خواهید بود تا فرمانروایی خود را برپا کنید و ابزاری که تحت عنوان غنیمت جنگی به دست می آورید را در معرض فروش قرار دهید و بدین گونه به کسب درآمد بپردازید. این بازی یکی از بازی های ماجراجویی و زمان‌بر است که برای رسیدن به درآمد باید دیدی بلند مدت داشته باشید.

آیا با بازی های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین آشنایی داشته اید؟ تا به حال موفق شده اید در این زمینه کسب درآمد کنید؟ به نظر شما بهترین بازی در این حوزه کدام می‌باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.