گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای مذاکره در مورد چندین طرح مختلف وارد امارات متحده عربی شد که یکی از این طرح ‌ها مربوط به ارز دیجیتال است.

روزنامه ملی انگلیسی زبان امارات (The National) گزارش داد که بن سلمان مورد استقبال شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات و فرمانده عالی نیروهای مسلح این کشور قرار گرفت.

همکاری اقتصادی و سیاسی

گزارش شده است که سران این دو کشور به طور رسمی در مورد چهار مشارکت جدید در امور سیاسی توافق کرده اند و هفت طرح استراتژیک را بررسی کرده اند که یکی از آنها عرضه یک ارز دیجیتال برای تسهیل تجارت بین بانکی بین دو کشور بود.

جزئیات عرضه‌ی این ارز دیجیتال مشترک، توسط بانک مرکزی امارات متحده عربی (UAECB) و سازمان پول و مالی عربستان سعودی (SAMA) در ژانویه سال جاری منتشر خواهد شد.

طی این نشست، مقامات دو کشور بر سر همکاری‌های خود در این پروژه و احداث پالایشگاه نفتی با ظرفیت ۱٫۲ میلیون بشکه در روز و همکاری در زمینه امنیت فضای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

روزنامه ملی امارات به نقل از اسپا، آژانس خبری عربستان سعودی در گزارشی اعلام کرده بود که امارات متحده عربی از عربستان به عنوان یک «سوپاپ اطمینان» استفاده می ‌کند و این کشور را پرچمدار دفاع از منافع اماراتی‌ ها و ایستادگی در برابر همه آرمان ها و پروژه هایی می داند که به دنبال ایجاد تفرقه در وحدت کشورهای عربی هستند.

هفته آینده مقامات بانکی عربستان و امارات طی جلسه ای در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه مالی به تبادل نظر خواهند پرداخت.
این ارز دیجیتال محدود به استفاده بین بانکی است

طبق گزارش‌ها ارز دیجیتال مشترک عربستان و امارات آبر (Aber) نام دارد و استفاده آن تنها به بهره گیری قراردادهای مالی با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده محدود می‌شود. همچنین گفتنی است که استفاده از آبر در ابتدا به صورت آزمایشی بوده و تعداد محدودی از بانک ‌های این دو کشور از این ارز دیجیتال استفاده خواهند کرد.

گفتنی است که تاکنون، نه بانک مرکزی امارات و نه بانک مرکزی عربستان تاریخی را عرضه آزمایشی این ارز اعلام نکرده‌اند و هیچ گزارشی نیز توسط روزنامه ملی امارات در این زمینه منتشر نشده است.

همچنین لازم به ذکر است که آبر و سایر مواردی که به طور رسمی در ابوظبی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته اند، بخشی از یک برنامه همکاری دو جانبه هفت طرحی بین امارات و پادشاهی عربستان سعودی است که در جلسه کمیته اجرایی شورای هماهنگی عربستان سعودی و امارات در ژانویه مورد مذاکره قرار گرفت.