پس از کش و قوس‌های فراوان، بایدن کناره‌گیری خود از ادامه رقابت برای انتخابات 5 نوامبر آمریکا را اعلام و از کامیلا هریس، معاون خود برای شرکت در انتخابات حمایت کرد.

بایدن در اولین مناظره انتخاباتی که 27 ژوئن برگزار شد نتوانست آنگونه که باید رضایت هم‌حزبی‌ها و مردم را کسب کند و با استناد به نظرسنجی‌ها «نمایش ضعیفی» در آن داشته است. پس از مناظره نخست و نمایش قوی‌تر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، قیمت میم‌کوین‌های مرتبط با او افزایش داشته و در آن سوی میدان، میم‌کوین‌های بایدن نیز سقوط کرده بود.

پس از اعلام خبر کناره‌گیری بایدن، تمام میم‌کوین‌های مرتبط با او و خانواده‌اش، افت ارزش داشته است. واکنش بیت‌کوین به این اتفاق نیز سقوط 2 درصدی قیمتش بود. هر بیت‌کوین حدود یک ساعت پس از انتشار بیانیه بایدن به 65 هزار و 800 دلار رسید اگرچه پس از گذشت 24 ساعت قیمت بیت‌کوین اصلاح شد و به 68 هزار و 480 دلار افزایش یافت.

واکنش آنی بیت‌کوین به کناره‌گیری بایدن

به نظر می‌رسد واکنش آنی بیت‌کوین نشات گرفته از ادامه نیافتن سیاست‌های بایدن در 4 سال حضورش در کاخ سفید باشد؛ بایدن در این 4 سال نتوانست آنگونه که باید از فناوری ارزهای دیجیتال و صنایع مرتبط با آن مانند صنعت استخراج رمزارزها به خوبی حمایت کند و شاید کناره‌گیری او از ادامه انتخابات به منزله ایجاد روزنه امیدی برای فعالان و کاربران این صنعت به شمار رود. هر چند باید منتظر حضور نامزد رسمی حزب دموکرات و اظهار نظرات او در خصوص رمزارزها بود تا بتوان پیش‌بینی جدیدی در خصوص قیمت ارز دیجیتال و آینده این صنعت داشت.

خروج رسمی بایدن از انتخابات؛ سقوط میم‌کوین‌های خانوادگی

در فاصله 4 ماه مانده به تاریخ برگزاری انتخابات آمریکا، به نظر می‌رسد عجیب‌ترین دوره انتخابات در حال وقوع است؛ نامزد جمهوری‌خواه از یک سوء قصد جان سالم به در برد و نامزد دموکرات نیز جای خود را به معاون اولش داده و انصراف خود را از ادامه رقابت اعلام کرد.

کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، ابهام را در بازارهای مالی و سرمایه‌ای ایجاد کرده است. اگرچه برای تاثیر این تصمیم بر بازار رمزارز همچنان زود است. اما به نظر نمی‌رسد حضور معاون او در مناظره‌های انتخاباتی تغییری در سیاست‌های این حوزه ایجاد کند. چرا که برای هر گونه تغییری، نیاز به توافق و همکاری اکثریت حزب است. آنچه از شواهد امر برمی‌‎آید این است که بایدن در مدت زمان حضورش در کاخ سفید مورد انتقاد شدید فعالان رمزارز بوده؛ آخرین اقدام که انتقادات بسیاری را روانه او کرد مربوط به وتو بولتن شماره 121 کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بود. این بولتن برای شرکت‌هایی که حضانت دارایی‌های رمزارزی را در اختیار دارند، استانداردهای حسابداری تعریف می‌کرد که با آن بانک‌ها عملا از بحث‌هایی مانند حضانت ارزهای دیجیتال باز داشته می‌شدند.

بسیاری از فعالان رمزارزی معتقدند که وتو کردن این بولتن، باعث شد که نوآوری‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال که به نوعی راهکارهای نوین مالی محسوب می‌شوند، جلوی هرگونه پیشرفت در صنعت رمزارز را در خاک آمریکا بگیرد.

نکته در این است که همین «وتو» باعث شده برخی فعالان بازارهای مالی و صنعت کریپتو نسبت به سیاست‌های حزب دموکرات در برابر فناوری‌های نوین مانند رمزارز، بدبین شوند.

از این جهت خروج بایدن از رقابت و افزایش شانس حزب جمهوری‌خواه در نظرسنجی‌ها، باعث کاهش قیمت بیت‌کوین در بازار شد.

البته که همزمان قیمت میم‌کوین‌های مربوط به جو بایدن، همسر و پسرش کاهش‌های زیاد تا 60 درصد را تجربه کرد. بر اساس گزارش‌ها میم‌کوین BIDEN از زمان اعلام خبر کناره‌گیری‌اش حدود 10 میلیارد دلار از ارزش بازارش را از دست داده است.

از سوی دیگر به دلیل حمایت بایدن از معاون اولش و حضور کامیلا هریس در انتخابات، ارزش میم‌کوین او با نام KAMA نیز 133 درصد افزایش ارزش داشته است.

البته که این افزایش و کاهش‌ها به دلیل انتشار اخبار مربوط به انتخابات بوده و اگر حزب دموکرات به صورت رسمی از حضور هریس در انتخابات دفاع کند، میم‌کوین او می‌تواند افزایش بیشتری نیز داشته باشد.

شانس ترامپ در نظرسنجی‌ها بیشتر است

تا زمان معرفی کاندید نهایی حزب دموکرات، شانس ترامپ بالاتر است. اگرچه برخی از بازارها مانند بازار رمزارز نیز تمایل بیشتری به انتخاب ترامپ دارند. چرا که به باور برخی از کارشناسان، او می‌تواند با تمدید کاهش مالیات شرکت‌ها، جایگاه بازار ارز دیجیتال را تقویت کند.

از سوی دیگر ترامپ پیش از اینکه وارد کارزار انتخاباتی شود، موضع خود در خصوص فناوری‌های نوین مالی و ارز دیجیتال را آشکار کرده بود و به همین دلیل در نظرسنجی از فعالان بازار کریپتو، شانس بالاتری دارد.

او اخیرا فاش کرده که قرار است مجموعه توکن‌های NFT خود را منتشر کرد. سه مجموعه پیشین او در عرضه، سریع‌تر از انتظار به فروش رفته بود.

با وجود اینکه تقریبا ترکیب نامزدهای هر دو حزب مشخص است، اما معامله‌گران با احتیاط بیشتری نسبت به خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام می‌کنند.

جمع‌بندی

تا زمان انتخابات 2024 آمریکا، نوسان قیمت بیت‌کوین ادامه‌دار خواهد بود البته دو اتفاق معرفی رسمی نامزد حزب دموکرات و اظهار نظرات او در مناظره‌های آتی می‌تواند دامنه نوسانات را نیز افزایش دهد. در حال حاضر و تا پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات 2024، قیمت بیت‌کوین بسیار غیر قابل پیش‌بینی باقی خواهد ماند.