آیا رویداد نصف شدن پاداش استخراج بعدی باعث افزایش بسیار زیاد قیمت بیت کوین خواهد شد؟ باید عنوان کرد که مردم درباره تأثیرات احتمالی این رویداد بر قیمت ارز دیجیتال اختلاف نظر دارند.

بیت کوین دو بار در اثر رخ دادن رویداد نصف شدن پاداش استخراج در تاریخ های نوامبر ۲۰۱۲ و ژوئیه ۲۰۱۶ باعث بروز بازار گاوی شد. اما، این مسئله جای سوال دارد که که آیا رویداد نصف شدن پاداش استخراج بعدی نیز با افزایش قیمت همراه خواهد شد یاد خیر؟ و اگر چنین انری صورت گیرد، این روند روند صعودی تا چه اندازه قوی خواهد بود.

در هفته گذشته که اجلاسWorld Digital Mining در فرانکفورت توسط بیت مین، تولید کننده چینی تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال برگزار شد، ماینرها درباره این موضوع به بحث و گفتگو پرداختند.

تاثیرات رویداد نصف شدن پاداش استخراج بر روی قیمت بیت کوین

جیهان وو (Jihan Wu)، یکی از بنیان گذاران و مدیرعامل سابق بیت مین اعلام کرد که نسبت به افزایش قیمت بیت کوین پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج “خوش بین” نیست.

وی به نصف شدن پاداش استخراج لایت کوین در ماه آگوست اشاره کرد که نه تنها قیمتش افزایش نیافت بلکه با کاهش روبرو شد. به طوری که قیمت این توکن که در نیمه اول سال از ۳۱ دلار به ۱۳۵ دلار رسیده بود، در ماه جولای شروع به کاهش کرد و در حال حاضر در حدود ۵۷ دلار معامله می شود. وی افزود:

شاید در این دوره، قیمت بیت کوین نیز با افزایش روبرو نشود.

وو عنوان کرد که این احتمال وجود دارد که افزایش قیمت بیت کوین به تاخیر بیفتد چرا که مردم از حالا شروع به شرط بندی بر سر قیمت بیت کوین کرده اند.

“در طول رویداد نصف شدن پاداش استخراج اول و دوم، مردم نمی دانستند که چه چیزی قرار است رخ دهد و در طول رویداد نصف شدن پاداش استخراج دوم، بحث و گفتگو در مورد مقیاس پذیری بیت کوین وضعیت را پیچیده تر کرد. اکنون مردم انتظار افزایش قیمت بیت کوین را دارند. “

اما «متیو روزاک» مدیرعامل شرکت نرم افزاری بلاک چین بلاک (Bloq) نظری مخالف با وو دارد. وی بیان کرد که افزایش پذیرش بیت کوین در میان کسب و کارهای مختلف بر افزایش قیمت آن حتی بعد از کاهش پاداش استخراج تاثیر گذار است.

روزاک در ادامه با بیان اینکه، حضور شرکت هایی همچون، فیدلیتی، بکت و سایر شرکت های بزرگ به این فضا باعث افزایش پذیرش این فناوری شده است، افزود:

لیبرای فیس بوک نیز باعث جلب علاقه و حضور شرکت کنندگان جدید در این صنعت می شود.

” تقاضای بیشتری از سرمایه گذاران نهادی برای ورود به این عرصه همچنان صورت می گیرد و این یک امر مثبت برای بیت کوین است. “

گفتنی است که روزاک انتظار دارد تا قیمت بیت کوین به عددی بین ۱۵٫۰۰۰ تا ۱۰۰٫۰۰۰ دلار برسد.

پاکسازی و ادغام

صرف‌نظر نظر از اینکه افراد چه نظری درباره قیمت این ارز دیجیتال بعد از کاهش‌پاداش استخراج داشته باشند، این اتفاق برای همه ماینرها در جهان مهم است. با کاهش پاداش، سودآوری نیز کاهش می یابد ، حداقل در کوتاه مدت ، بنابراین نسخه های قدیمی دستگاه‌های تخصصی استخراج که با نام ASIC شناخته می شوند، سود خود را برای صاحبانشان متوقف می کنند.

برای نمونه دو دستگاهانت ماینر S9 و آوالون A851 با وضعیت فعلی بیت کوین میزان بهره وری خود را پایین آورده اند و باعث شده اند که بسیاری از ماینرها سودی کسب نکنند. سری Avalon A851 S9 و Canaan Creative نیز با وجود نرخ هش مشابه دارای چنین شرایطی هستند و تنها ۵۰ درصد سودآوری دارند و بعد از کاهش پاداش استخراج احتمالاً دیگر استفاده از آن‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود.

این پنل موافقت کرد کرد که جایگزینی آنها با دستگاه های جدید موثر خواهد بود، اما وو نسبت به خرید تجهیزات بیشتر توسط ماینرها هشدار داد و گفت:

“اگر من یک سرمایه گذار در زمینه تجهیزات ریگ استخراج بودم، محافظه کارانه تر عمل می کردم، اما سرمایه گذاری خود را در این زمینه ادامه می دادم.”

گفتنی است که بیت مین، نسخه جدید انتی ماینر S17 را در ماه سپتامبر عرضه کرد و با شروع به فروش ورژن S17 + در این زمینه پویاتر عمل خواهد کرد.

حفظ سودآوری

استرنگ (Streng)، از شرکت استخراج جنسیس (Genesis) عنوان می کند که وجود تجهیزات سخت افزاری کمتر در چرخه برای یک طولانی مدت به این صنعت کمک می کند. “

این یک اتفاق بسیار بد است، چراکه اکثر ماینرهایناکارآمد از بین خواهند رفت. استرنگ اضافه کرد:

«این یک رویداد روانی است و در طی آن تمایل به افزایش قیمت به وجود می‌ آید. تجربه من نشان می‌دهد، بسیاری از ماینرها منتظر این افزایش هستند و در نتیجه میزان فروش را کاهش می‌ دهند و این فشار فروش در بازار را کاهش می‌ دهد.»

به گفته استرنگ، تنها تأثیر واقعی نصف شدن پاداش‌استخراج بیت کوین حذف ماینرهای کوچک از بازار است که در حال حاضر ۲۰ درصد از جمعیت ماینرها را به خود اختصاص داده اند.

الکساندر گاویک (Alexander Gavrik)، یکی از بنیان گذار شرکت استخراج Uminers عنوان کرد که با بیشتر شدن تعداد بازیکنان اصلی، میزان نوسانات بازار در حال کاهش است. وی در این باره عنوان کرد:

“بازار به سمت یکی استخراج صنعتی در حال پیشروی است و دیگر مانند گذشته بی هدف نخواهد بود. در حال حاضر تعداد علاقه مندان به ارزهای دیجیتال به طور قابل توجهی در بازار کم شده است. “