شرکت اطلاعات فناوری امور مالی Digital Asset Data عنوان کرد که ۲۷ درصد از تمام توکن های اتر مسدود شده در بدهی با وثیقه سیستم قدیمی MakerDAO، متعلق به یک آدرس اتریوم است.

توکن دای (DAI) که توسط MakerDAO ایجاد شده است به کاربران این امکان را می‌ دهد که با استیک کردن ارز دیجیتال خود به عنوان وثیقه (CDP ها)، این استیبل کوین را قرض یا تولید کنند. توکن دای با حساب ارزی بانکی پشتیبانی نمی شود، اما در عوض با قرار دادن اتر در قرارداد هوشمند CDP تولید می ‌شود.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، استیبل کوین دای به سقف بدهی ۱۰۰ میلیون توکنی خود رسید و دای چند وثیقه ای (MCD) را معرفی کرد که می ‌تواند با دارایی های متعدد پشتیبانی شود.

دای قدیمی و تک وثیقه ای که فقط با اتر تولید می شد، به سای (SAI) تغییر اسم داد. این در حالی است که MCD جدید “دای” نامیده می شود. CDP ها دارایی های مختلف به صندوق (vault) تغییر نام داده‌ اند، به عنوان مثال اتر و توکن BAT در صندوق های اتر و صندوق BAT ذخیره می شوند.

رشد اکوسیستم MakerDAO

طبق گزارش Digital Asset Data حدود ۱۵۵،۰۰۰ مورد CDP در نسخه قدیمی پروتکل میکر شروع به کار کرده اند که دارایی ۷۷ درصد از آنها کمتر از ۰٫۰۵ اتر است. براندون اندرسون (Brandon Anderson)، سرپرست علوم داده های Digital Asset Data به کوین تلگراف گفت:

فقط یک آدرس وجود دارد که ۲۷ درصد از سرمایه مسدود شده در CDP ها را در اختیار دارد. همچنین سیستم جدید صندوق ها شرایط مشابهی دارد و ۱۵ درصد دارایی مسدود شده در اختیار یک آدرس قرار دارد. همچنان که میکر به رشد خود ادامه می دهد، خواهیم دید که این توزیع دارایی چه نقشی ایفا خواهد کرد و آیا پذیرش بیشتری در آدرس های کوچک تر رخ می‌دهد یا خیر. اندرسون در ادامه افزود که این آدرس ها لزوما یک نهاد واحد نیستند. وی گفت:

ممکن است که یک یا بیشتر از یکی از این آدرس ها، قراردادهای هوشمندی باشند که شامل اتر به عنوان بخشی از MakerDAO هستند و نشان دهنده یک نهاد واحد نیستند. بدون انجام تحقیقات لازم و کافی نمی ‌توانیم این آدرس ها را با نهاد یا فرد مشخصی مرتبط کنیم.

وی در پایان سخنانش بیان کرد اگرچه احتمالا بازیگران بزرگی وجود دارند که بخش عمده ای از اترهای مسدود شده در این اکوسیستم را کنترل می‌ کنند، اما مقدار کل دارایی های مسدود شده با گذشت زمان افزایش یافته است و این پروتکل ها قطعا در دسترس تمام افرادی است که می ‌خواهند در آن مشارکت داشته باشند.

بر اساس گزارش Digital Asset Data، بیش از ۳٫۵۰۰ صندوق با این سیستم جدید ایجاد شده است که بیشتر آنها بیش از ۱ اتریوم را در اختیار دارند.

اترهای مسدود شده در برنامه های DeFi به بالاترین میزان خود می‌رسد

همانطور که کوین تلگراف در اواخر نوامبر ۲۰۱۹ گزارش داد، طبق برنامه نظارت بر دیفای DeFiPulse، تعداد اترهای مسدود شده در برنامه های امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای به رکورد ۲٫۷ میلیون توکن رسیده بود و از اواخر ماه ژوئن به طور مداوم در حال افزایش است.

DeFiPulse نشان می دهد که در حال حاضر مقدار کل سرمایه های مسدود شده در برنامه های دیفای به ۷۹۳٫۱ میلیون دلار یعنی رکورد ۳٫۲ میلیون اتر رسیده است که بیش از ۵۷ درصد آن (۴۵۳٫۵ میلیون دلار معادل با ۲٫۵ میلیون اتر) در سیستم MakerDAO قرار دارد.