بانک بزرگ اسپانیایی سانتاندر گروپ (Santander Group) در حال گسترش استفاده از فناوری ریپل است. مقامات رسمی عنوان کردند که این بانک در حال ساخت یک “مسیر پرداخت” است که به مشتریان آمریکای لاتین اجازه می دهد تا بلافاصله از طریق One Pay FX که یک برنامه تلفن همراه بوده و از نرم افزار xCurrent Ripple استفاده می کند، به‌ طور فوری و رایگان به ایالات متحده پول ارسال کنند.

در حال حاضر تنها مشتریان اسپانیایی و بریتانیایی می ‌توانند از طریق One Pay FX به ایالات متحده پول ارسال کنند. این بانک تعداد و نام کشورهای آمریکای لاتین مورد نظرش برای اتصال به این مسر پرداخت را اعلام نکرده است، اما سانتاندر به طور کلی در کشورهای آرژانتین، برزیل، اروگوئه، شیلی و مکزیک فعال است.

گفتنی است که همانند تلاش های دفتر کل توزیع شده‌ی سانتاندر تا به امروز، این سرویس جدید هم از قابلیت XRP برخوردار نیست. در واقع XRP ارز دیجیتالی است که ریپل آن را به‌ طور دوره‌ای و به منظور تأمین سرمایه و قوی ‌تر کردن محصول دیگر خود یعنی اکس‌ رپید (xRapid) به فروش می‌ رساند.

سانتاندر برنامه One Pay FX را سال گذشته در چهار کشور اسپانیا، انگلیس، برزیل و مجارستان راه‌ اندازی کرد و بیش از نیمی از سود سال گذشته این بانک از همین راه به دست آمده است.

به گفته مقامات این بانک، این سرویس از جذابیت زیادی برخوردار است.

سدریک مناگر (Cedric Menager)، مدیرعامل One Pay FX اظهار داشت: مشتریانی که تاکنون انتقال‌ های پولی بین‌المللی را انجام نمی دادند، حالا از این سرویس استفاده می‌ کنند و مشتریانی که از انتقال بین المللی استفاده می کردند، اکنون این کار را بیشتر انجام می دهند. حتی مشتریانی که به استفاده از ابزارهای مالی دیگر روی آورده بودند هم با مشاهده کارایی این نرم‌ افزار به بانک ما روی آوردند.

مناگر در ادامه افزود:  One Pay FX برخلاف سیستم سوmیفت (SWIFT) که بانک‌ها به‌ طور معمول برای انتقال‌ های بین‌المللی از آن استفاده می ‌کنند، One Pay FX به صورت فوری و بدون هیچ کارمزدی عمل کرده و می‌ تواند قبل از ارسال وجه، به کاربران امکان مشاهده نرخ ارز را می دهد.

افزایش حجم مبادلات

در حالی که سانتاندر حجم معاملات را برای One Pay FX فاش نمی کند، اما اعلام کرده که این حجم از ماه ژانویه تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ سه برابر شده است. ( گفتنی است که کل حجم برون مرزی این بانک در اسپانیا، از طریق برنامه One Pay FX و سایر مسیرهای پرداختی، در ماه آوریل، ۱۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.)

مدیرعامل One Pay FX اظهار داشت: توسعه این برنامه برای مشتریان آمریکای لاتین به معنای تغییر بزرگ تر برای برخی از مشتریان آمریکای لاتین است که از این به بعد به جای انجام فرآیند انتقال وجه خود در شعبه‌ های بانک‌، به ‌صورت آنلاین و فوری انجام خواهند داد.

وی در ادامه عنوان کرد: تجربه پرداخت ‌های بین‌المللی در بازارهای کشورهای آمریکای لاتین نسبت به بازارهای اروپایی کمتر توسعه یافته است به این ترتیب که حتی در بخش‌ هایی از این منطقه حتی انجام یک پرداخت بین‌المللی هم تقریباً غیرممکن است.

این مسیر پرداخت قرار است که به صورت کشور به کشور راه‌ اندازی شود و این بانک زمان دقیق راه‌اندازی در اولین کشور را اعلام نکرده است.

این بانک همچنین در نظر دارد تا برنامه One Pay FX را برای مشتریان آمریکایی خود نیز در دسترس قرار دهد اما هنوز تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی آن در این کشور تعیین نشده است. راه ‌اندازی این سرویس در ایالات متحده به دلیل قانون ‌گذاری‌ های مالی متفاوت این کشور، برای این بانک بسیار دشوارتر خواهد بود.

سانتاندر همچنین، با هدف جذب مشتری بیشتر از سایر بانک‌ها، به دنبال توسعه یک محصول به نام Pago FX  است که محصولی است که با استفاده از فناوری xCurrent امکان انجام پرداخت‌ های بین‌المللی را برای مشتریان دیگر بانک‌ ها نیز فراهم می ‌کند.

مانگر گفت: “پرداخت های بین المللی راهی برای جذب مشتریانی است که تجربه ناخوشایندی از بانک های سنتی دارند.”