درآمد گوگل و فیس بوک از فروش اطلاعات شخصی ما چگونه به دست می‌آید؟ یک شرکت مبتنی بر بلاک چین چگونه می‌تواند تهدیدی برای توقف این درآمدزایی محسوب شود؟ باارزجو از همه چیز دنیای ارزهای رمزپایه

اطلاعات شخصی ما فوق‌العاده با ارزش است. بسیاری از مردم از این امر آگاه شده‌اند. بسیاری از اوقات این اطلاعات برای تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب، افراد مناسب هدف نهایی تبلیغات می‌شوند و به بازاریابان کمک می‌شود تا تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.

به دلیل این که ما بسیاری از موارد زندگی شخصی خود را در پلت‌فرم‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم، غول‌هایی نظیر گوگل و فیس بوک بیشترین دسترسی را به اطلاعات شخصی ما دارند. شاید بتوان گفت حجم اطلاعاتی که کاربران در یک روز در فیس بوک تولید و منتشر می‌کنند، قابل مقایسه با حجم زیادی از کتاب‌های منتشر شده تاکنون باشد.

این اطلاعات ارزش مالی نیز برای گوگل و فیس بوک دارد. بر اساس برخی آمار و گزارش‌ها، گوگل و فیس بوک در مجموع ۷۰ درصد از کل درآمد تبلیغات آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود، حتی با ذخیره مقادیر زیادی طلا در خزانه خود، گوگل و فیس بوک تمایلی برای به اشتراک گذاری این درآمد با کاربران خود ندارند. کاربران هیچ سهمی از این درآمد هنگفت ندارند، هرچند که این درآمد به صورت مستقیم بر اساس اطلاعاتی که ما ارائه داده‌ایم، به دست آمده است. این امر به نظر ناعادلانه می‌رسد و حتی در برخی موارد، نقض آشکار حریم خصوصی اشخاص است.

خبر خوب این است که این روند می‌تواند تغییر کند. در حال حاضر، برخی شرکت‌ها در حال ساخت و اجرای سیستم‌هایی می‌باشند که در آن کاربران برای اطلاعاتی که ایجاد می‌کنند، پاداش دریافت کنند. در ابتدا نگاه کنیم که عملکرد فروش اطلاعات ما توسط گوگل و فیس بوک چگونه است.

پلت‌فرم‌هایی نظیر گوگل و فیس بوک به انواع اطلاعات دسترسی دارند. این اطلاعات شمامل سن ما، جایی که زندگی می‌کنیم، وضعیت اجتماعی و اقتصادی ما، نوع موسیقی که دوست داریم، آن چیزهایی که پیگیریشان می‌کنیم، باورهای مذهبی و سیاسی ما، و بسیاری موارد دیگر است.

بر اساس این اطلاعات می‌توان نمایه دقیقی از هر یک از ما ایجاد کرد. این اطلاعات برای تبلیغ کنندگان بسیار با ارزش است. با این اطلاعات، آن‌ها می‌توانند به صورت مستقیم ما را هدف تبلیغاتی قرار دهند که بیشترین احتمال برای خرید آن محصولات از سوی ما وجود دارد.

علاوه بر این، گوگل و فیس بوک برای محتواهایی که دارند نیز بسیار محبوب شده‌ند و حجم زیادی از ترافیک را به صورت ۲۴ ساعته و هر روزه تولید می‌کنند. برای تبلیغ کنندگان، این پلت‌فرم‌ها یک منبع تضمینی برای  رفتن به سمت جذب مشتریان بالقوه است. با این حال، سازندگان این محتواها که جذب این حجم انبوه از افراد مختلف را به ارمغان می‌آورند، به سختی شاید پاداشی بگیرند.

بدتر از همه این که سیستم بیشتر اوقات به درستی آن کاری را که باید، انجام نمی‌دهد. تبلیغات هدفمند قصد دارند سود تبلیغ کنندگان را افزایش دهند، اما مشکل این است که به لطف به اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات، در بسیاری از زمان‌ها، اشخاص را به اشتباه هدف قرار می‌دهد.

نتیجه این است که کاربران معمولی با تبلیغات اسپم و تبلیغات بنری ناکارامد هدف قرار می‌گیرند. این آزاردهنده و ناامید کننده است که به طور مداوم با تبلیغاتی که حتی به شما مربوط نیست، مواجهه پیدا کنید.

همه این مشکلات ناشی از قطع ارتباط بین تبلیغ کنندگان و بازار هدف آن‌ها است. شرکت‌های بزرگ و متمرکزی نظیر گوگل و فیس بوک مانع از برقراری یک ارتباط مناسب با مشتریان بالقوه می‌شوند. هدف‌گیری موثر و کارامد در چنین تبلیغاتی، بسیار سخت است و ارتباط دوستانه‌ و کاربرپسندتر هم غیرممکن است.

راه حل این مشکلات می‌تواند حرکت به سمت دوری از تمرکز به طور کامل باشد، یعنی حرکت به سیستمی که در آن، واسطه‌ها تمام پول‌ها را به دست نمی‌آورند.

 

فناوری بلاک چین برای ساخت شبکه‌های غیرمتمرکز ایده آل است. به همین دلیل یک شرکت با نام Kind Ads از بلاک چین برای تغییر نحوه کار تبلیغات آنلاین استفاده می‌کند.

هدف این است که اطلاعات را به صاحبان اصلی خود داده و اجازه داده شود تا خود مردم انتخاب کنند که چه کسی می‌تواند از اطلاعات شخصی آن‌ها استفاده کند. این یک روش عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر برای استفاده از این نوع اطلاعات در تبلیغات است.

Kind Ads در حال ساخت یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین

از منظری دیگر، این یک شبکه تبلیغاتی غیرمتمرکز است که برای ناشران محتوای آن سود منصفانه‌ای در نظر می‌گیرد و کاربران نیز، کمتر تبلیغات مزاحم و آزار دهنده را دریافت می‌کنند.

در حالی که کاربران برای اطلاعات خود پاداش می‌گیرند، تبلیغ کنندگان ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار می‌کنند و می‌توانند دقیق‌تر هدف‌های تبلیغاتی را مشخص کنند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از انواع تبلیغاتی استفاده کنند که دیگر شامل تبلیغات اسپم، تبلیغات بنر عمومی و تبلیغات پاپ آپی نمی‌شود.

همچنین، آن‌ها هزینه‌های معقول‌تری را پرداخت خواهند کرد، بدون این که این هزینه‌ها به جیب شرکت‌های غول پیکری نظیر گوگل و فیس بوک واریز شود.

حتی تولیدکننگان محتوا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با این سیستم می‌توانند رابطه بلندمدت و صمیمانه‌ای با تبلیغ کنندگان برقرار کنند و بدانند که به نسبت میزان ترافیک (و سودی) که تولید می‌کنند، به درستی پاداش دریافت می‌کنند.

این چنین سیستمی، قدرت را از غول‌های متمرکز مانند گوگل و فیس بوک می‌گیرد و منجر به یک روش مؤثرتر و کمتر مزاحم برای تبلیغات هدفمند می‌شود. این راه‌حل بلاک چین می تواند نحوه مدیریت اطلاعات را تغییر دهد و زمین بازی را برای همه گسترش دهد.

فناوری بلاک چین و ارزهای رمزپایه به هم گره خورده‌اند و بسیاری از شبکه‌های بلاک چین بر اساس ارز رمزپایه مرتبط با خود، زنده نگه داشته می‌شوند. با توجه به این شرایط، شاید حذف و ممنوعیت تبلیغات دنیای ارزهای رمزپایه از گوگل و فیس بوک چندان هم صادقانه به نظر نرسد؛ نظر شما چیست؟