در نگاه مارک زاکربرگ، متاورس آینده را رقم می زند، اما در نگاه بسیاری آینده از قبل شروع شده است. از سال ۲۰۰۳، میلیون ها نفر در دنیای بازی و شبکه اجتماعی Second Life متاورس را تجربه کرده اند. در حالی که امروزه ایده متاورس محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و ماهیت آن دچار تغییراتی شده است، اما ایده یک فراجهان مجازی که در آن افراد با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند، یک ایده جدید نیست و در گذشته بارها توسط شرکت های بزرگ مانند مایکروسافت یا سونی پیاده سازی شده بود.

در حال حاضر، Decentraland یکی از شناخته شده ترین متاورس های جهانی است که به کاربران این امکان را می دهد تا املاک دیجیتال را خرید و فروش، در جهان بازی کاوش و با دیگر بازیکنان تعامل و بازی کنند. ایده Decentraland در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد و عرضه اولیه سکه (ICO) این پروژ] در سال ۲۰۱۷ انجام شد که حدود ۲۶ میلیون دلار در آن زمان به دست آورد.

در حالی که جهان Decentraland گسترده است و امکانات زیادی را به بازیکنان ارائه می کند، این پلتفرم چشمان بسیاری را به سمت صنعت پرسود و همیشه در حال رشد املاک و مستغلات، این بار به شکل دیجیتال جلب کرده است.

در ۲۵ نوامبر، گزارشات نشان داد که شرکت املاک و مستغلات مبتنی بر توکن های NFT به نام Metaverse Group قطعه ای زمین در متاورس Decentraland به قیمت ۲٫۴۳ میلیون دلار خریداری کرده است. یک خرید گران قیمت که توجه ها را به این بخش جلب کرد.

ارزش بازار متاورس

درآمدهای متاورسی توجه صنعت املاک و مستغلات را جلب کرد

هرچه که می گذرد بیشتر مشخص می شود که املاک تجاری در متاورس نقش بزرگی در صنعت املاک و مستغلات جهانی در سال های آینده می توانند ایفا کنند. در پاییز سال ۲۰۲۱، تیم Tokens.com تصمیم گرفت تا ۵۰ درصد از سهام یک املاک دیجیتال متعلق به Metaverse Group خریداری کند، این تنها یک نمونه از ورود شرکت ها و تیم های بزرگ به بازار و همکاری تجاری با شرکت های قدیمی این بازار است. در حال حاضر برنامه های اقتصادی Metaverse Group برای سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است.

محبوبیت خرید و فروش ملک های دیجیتال به این معنی است که شرکت هایی مانند Metaverse Group می توانند همانند شرکت های سنتی املاک و مستغلات، به خرید، فروش و بازاریابی املاک متاورسی مشغول شوند. در حال حاضر برخی از زمین های متاورسی و مجازی همانند املاک واقعی و حتی بیشتر خرید و فروش می شوند، موضوعی که باعث شده است برخی این بازار را غیرواقعی و سرمایه گذاری در آن را دیوانگی بدانند.

با این حال، با وجود قیمت های بالا علاقه به املاک و مستغلات متاورس همچنان در حال افزایش است. در این افزایش محبوبیت نمی توانیم نقش همه گیری کرونا را نادیده بگیریم، موضوعی که باعث شد تا بسیاری از افراد جهان معاملات و فعالیت های روزانه خود را به شکل آنلاین و دیجیتالی انجام دهند و در نهایت متاورس و دنیای مجازی محبوبیت زیادی پیدا کند. با اینکه بازار ملک در متاورس و دنیای مجازی هنوز گسترش زیادی پیدا نکرده است، اما همین الان نیز شاهد رقابت تجاری بین افراد مشهور جهان برای خرید و فروش آنها هستیم.

خرید و فروش در متاورس

در اواخر سال ۲۰۲۱، متاورس The Sandbox با رپر محبوب جهانی اسنوپ داگ همکاری کرد تا عمارت و مجموعه NFT او را ارائه کند. در ماه های بعدی افراد مشهور دیگری مانند پاریس هیلتون همکاری خود را با Decentraland و دیگر متاورس و ارائه دهنده های خدمات NFT اعلام کردند. پاریس هیلتون همچنین به عنوان یکی از هنرمندان در اولین جشنواره متاورس که در اواخر اکتبر برگزار شد، شرکت کرد.

حرکت سرمایه گذاران املاک و مستغلات به سمت دنیای مجازی

توجه و علاقه روزافزون به متاورس و فضای مجازی از چشم شرکت های بزرگ جهانی دور نمانده است و از بزرگترین آن می توانیم به فیسبوک و برنامه های آن در دنیای متاورس همراه با تغییر نام به متا اشاره کنیم. شرکت های دیگری از جمله مایکروسافت نیز از برنامه های خود برای ورود به متاورس پرده برداشته اند.

مانند املاک و مستغلات سنتی که اغلب حتی در زمان های سخت اقتصادی ارزش و بازار خود را حفظ می کنند، دارایی های متاورس نیز چندان تحت تاثیر روند قیمتی بیت کوین نبوده اند و حتی در زمان سقوط بازار، شاهد رشد زیاد توکن های متاورسی بودیم.

محبوبیت NFT ها همراه با افزایش علاقه به زمین های مجازی یک مشکل ایجاد کرده است و آن کمبود زمین است. به عنوان مثال در Decentraland تنها ۹۰ هزار زمین وجود دارد، موضوعی که می تواند در آینده منجر به رشد بسیار زیاد قیمتی شود.

هرچه که باشد، بازار متاورس محبوبیت زیادی پیدا کرده است و شرکت های بیشتری در جهان مشتاق پیدا کردن روش و راه هایی برای ورود به این بازار هستند. قیمت های بالا، محبوبیت و سهولت خرید و فروش زمین مجازی (برخلاف املاک سنتی) به این معنی است که متاورس می تواند بزودی تبدیل به چیزی بزرگتر از پیش بینی ها شود.

همانند رقابت برای خرید و تصاحب دامنه ها در اوایل پیدایش اینترنت، منطقی است که امروزه شاهد افزایش حضور سرمایه گذاران و خریداران در بازار متاورس، زمین و املاک مجازی باشیم.

همانطور که متاورس به رشد و گسترش خود ادامه می دهد، املاک و مستغلات دیجیتال نیز رشد خواهند کرد. خریداران و سرمایه گذاران باهوش خواهند بود که جلوتر از باقی جامعه باشند و زودتر به این بازار آینده دار عبور کنند.

نظر شما چیست؟ به نظر شما خرید املاک مجازی می تواند یک سرمایه گذاری مناسب باشد؟