بر اساس گزارشات منتشر شده، تاکاس بانک (Takasbank) استانبول ترکیه اعلام کرد که سیستم انتقال پول بر بستر بلاک چین و با پشتوانه طلای آن هم اکنون فعال شده است.

براساس اعلامیه ای در تاریخ ۳۰ دسامبر، شرکت تاکاس بانک طلای دیجیتال BiGA را برای ارائه یک سیستم مبتنی بر بلاک چین به منظور صدور، بازپرداخت و انتقال طلای دیجیتال به بانک ها راه اندازی کرد.

سیستم BiGA که ابتدا در سپتامبر ۲۰۱۹ معرفی شد، بانک های شرکت کننده را قادر می سازد تا از فناوری بلاک چین برای انتقال دارایی های دیجیتال که بیانگر ارزش طلای فیزیکی هستند، استفاده کنند. هر دارایی بیانگر یک گرم طلاست که در صندوق های بازار بورس استانبول ترکیه ذخیره شده است.

بلاک چین
بلاک چین

در وبسایت رسمی این بانک آمده است که پروژه BiGA در صدد ایجاد زیرساختی است که امکان انتقال طلای غیرفیزیکی با استفاده از فناوری بلاک چین و با استاندارد مشخص و با ارزش معادل با طلای ذخیره شده را فراهم خواهد کرد. مسئولان تاکاس بانک در مصاحبه با آژانس خبرگزاری ترکیه ای AA عنوان کردند:

این پلتفرم با امکان پذیر ساختن استفاده از فناوری بلاک چین برای انتقال دارایی های دیجیتال که به خودی خود ارزشی ندارند و ارزش آنها بر اساس کالاهای فیزیکی است و با رعایت قوانین موجود، خود را از بسیاری از پروژه های مشابه در جهان متمایز می کند.

بانک های مهم ترکیه در راه استفاده از فناوری بلاک چین

تاکاس بانک پلتفرم طلای دیجیتال BiGA را با مشارکت چندین موسسه مالی ترکیه ای نظیر وام دهنده دولتی زراعت بانک و واکیف بانک، وام دهنده خصوصی گارانتی بانک و بانک های خصوصی و دولتی نظیر آلباراکا ترک، کویت ترک و زراعت بانک راه اندازی کرده است.

تاکاس بانک، دفتر پایاپای مرکزی در ترکیه است که همچنین خدمات تهاتر را برای بازارهای BIST تعیین شده توسط آژانس نظارت و قانونگ ذاری مالی یعنی هیات بازارهای سرمایه ترکیه ارائه می‌ دهد.

ترکیه پس از اعلام برنامه ها در جهت زیرساخت بلاک چین ملی، شاهد رشد مداوم در پروژه های بلاک چین، چه در بخش عمومی و چه در بخش خصوصی بوده است. رییس جمهور رجب طیب اردوغان در برنامه ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خود عنوان کرد که دولت در این سال، آزمایش لیر دیجیتال بر بستر بلاک چین را به پایان خواهد رساند.

لازم به ذکر است که در سپتامبر سال ۲۰۱۸، BIST سیستم مبتنی بر بلاک چین توسعه داد تا بتواند انتقال بهتر اطلاعات مالی را با همکاری تاکاس بانک و مخزن اوراق بهادار مرکزی ترکیه امکان پذیر کند.