یکی از روش‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال که بسیاری از افراد آن را به معامله‌گری ترجیح می‌دهند، «استیکینگ» است. استیکینگ بدین‌صورت است که مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال، در شبکه به‌عنوان وثیقه قفل شده و کاربری که این دارایی را قفل کرده است می‌تواند به ثبت و اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشغول شود. با ثبت و اعتبارسنجی تراکنش، می‌توان میزان مشخصی از کارمزد آن را دریافت کرد و به کسب درآمد مشغول شد.

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد، این است که سود ماهانه استیکینگ چقدر است یا این که چه میزان ارز دیجیتال برای شروع فرآیند استیکینگ مورد نیاز است. در ادامه این مطلب، به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد. اگر شما نیز در مورد استیکینگ و میزان سوددهی آن کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عوامل تأثیرگذار بر میزان سود استیکینگ

موارد زیادی هستند که می‌توانند بر میزان سود استیکینگ یک ارز دیجیتال تاثیر داشته باشند. تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

پلتفرم استیکینگ

این که رمزارزها در چه پلتفرمی استیک شده باشند، یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان نهایی سود است. گاهی اوقات پلتفرم‌های مختلف میزان بیشتری را برای نرخ سود یک ارز دیجیتال درنظر می‌گیرند تا بتوانند کاربران زیادتری را به خود جذب کنند. علاوه‌براین، بعضی از پلتفرم‌ها نیز سود کمتری را برای خود درنظر گرفته‌اند و درصد بیشتری از سود نهایی به‌دست‌آمده را به حساب کاربری مشتریان منتقل می‌کنند.

تعداد شرکا

برای این که بتوان در یک شبکه node ایجاد کرد و تراکنش‌های مختلف را به ثبت رساند، به یک سرمایه حداقلی مشخص نیاز است. اغلب اوقات این میزان سرمایه به اندازه‌ای است که چندین فرد باید دارایی خود را در کنار یکدیگر قرار داده و به‌صورت اشتراکی یک Node را ایجاد کنند. این که تعداد شرکای یک Node چقدر باشد، می‌تواند بر میزان سوددهی استیکینگ تاثیر بگذارد.

میزان دارایی استیک‌شده

یکی دیگر از مواردی که بر میزان سوددهی استیکینگ تاثیر دارد، میزان دارایی استیک‌شده است. سیستم بعضی از شبکه‌های بلاک‌چین، بدین‌صورت است که با استیک کردن دارایی بیشتر، درصد سود بالاتری نیز دریافت می‌شود. برای مثال، ممکن است استیک کردن ۱۰۰ کوین از یک ارز دیجیتال، ۱۰ درصد سود داشته باشد؛ اما برای استیکینگ بیش از ۱۰۰۰ کوین از همان رمزارز، ۱۵ درصد سود درنظر گرفته شده باشد.

ارز دیجیتال استیک‌شده

بهترین ارزهای دیجیتال برای استیکینگ چیست؟ این که چه ارزی استیک شده باشد نیز می‌تواند بر میزان سوددهی استیکینگ تاثیر بگذارد؛ بعضی از ارزهای دیجیتال درصد بالایی سود را برای کاربران node درنظر گرفته‌اند و بعضی دیگر درصدی پایین‌تر. بهتر است تا قبل از استیک‌کردن دارایی، درصد سودرسانی معروف‌ترین کوین‌هایی که می‌توانند استیک شوند را به‌طورکامل مورد بررسی قرار دارد.

نوسانات بازار

سودی که در نهایت از استیکینگ یک ارز دیجیتال به دست می‌آید، با استفاده از همان ارز پرداخت می‌شود. برای مثال، درصورتی‌که ۱۰ ارز X استیک شده باشند و میزان سوددهی سالانه نیز ۱۰ درصد باشد، در انتهای سال حجم دارایی به ۱۱X رسیده است؛ اما نکته‌ای که باید آن را درنظر داشت این است که ارزش دارایی ممکن است دستخوش تغییر شده باشد. اگر ارزش دلاری رمزارز X در این بازه زمانی افزایش پیدا کرده باشد، میزان سوددهی استیکینگ از ۱۰ درصد بیشتر است و اگر کاهش پیدا کرده باشد، ممکن است حتی استیکینگ ضررده نیز باشد.

با این که استیکینگ یکی از روش‌های امن سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، اما بااین‌حال ریسک‌های به‌خصوص خود را نیز دارد. توصیه می‌کنیم کسانی که آشنایی کافی با بازار رمزارزها و اصول حاکم بر این بازار ندارند، از استیک کردن ارزهای غیراستیبل خودداری کنند.

سود استیکینگ در سرمایکس

یکی از بهترین پلتفرم‌های ارز دیجیتال که قابلیت استیکینگ را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است، سرمایکس است. امروزه این قابلیت وجود دارد که ۹ ارز دیجیتال متفاوت را در سرمایکس به‌مدت ۱ تا ۳۶۵ روز استیک کرد. کمترین میزان سود سالانه‌ای که درنظر گرفته شده است، برای ارز دیجیتال ADA است. با استیک‌کردن این ارز به‌مدت یک سال، می‌توان ۵٫۹ درصد سود دریافت کرد؛ البته استیکینگ ADA در سرمایکس، در بازه زمانی ۶۰روزه انجام می‌شود.

بالاترین سودی که برای استیکینگ در سرمایسک درنظر گرفته شده است، متعلق به تتر است. تتر که با نماد USDT در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، یکی از ارزهای استیبل است که قیمت آن همواره با قیمت دلار آمریکا برابری می‌کند. کاربران سرمایکس می‌توانند با استیک‌کردن حداقل ۱۰۰۰ تتر به‌مدت ۳۶۵ روز، ۱۵٫۱ درصد سود دریافت کنند. باتوجه‌به این که تتر یک ارز استیبل بوده و قیمت آن کاهش یا افزایش پیدا نمی‌کند، استیک‌کردن آن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسب یک درآمد ثابت و معقول است. علاوه‌براین، هم‌ترازی آن با دلار آمریکا باعث می‌شود که تبدیل ریال به تتر و استیک کردن این رمزارز، گزینه‌ای خوب برای جلوگیری از افت ارزش پول باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که با مبالغ کم نیز می‌توان در سرمایکس استیکینگ انجام داد و مثال‌هایی که عنوان شدند، فقط دو نمونه از ۱۱ حالت مختلف استیکینگ سرمایکس بودند.

لازم‌ به‌ ذکر است که در صفحه استیکینگ وبسایت سرمایکس، یک ابزار محاسبه‌گر نیز وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن، میزان سود سالانه را محاسبه کرد. کاربران با انتخاب تعداد توکن، نوع توکن و مدت‌زمان استیک‌شدن آن میزان سودی که در طی یک سال دریافت خواهند کرد را محاسبه می‌کنند.

آیا استیکینگ در صرافی‌های خارجی پرسودتر است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر فرد ایجاد شود، این است که آیا استیکینگ در صرافی‌های خارجی پرسودتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که میزان سود استیکینگ ارتباطی با خارجی یا داخلی بودن صرافی ندارد. هرکدام از صرافی‌ها می‌توانند بسته به سیاست خود و میزان سودی که از استیک کردن در شبکه به دست می‌آید، درصد نهایی معینی را به‌عنوان سود کاربران درنظر بگیرند. به‌همین‌خاطر، استیک‌کردن ارزهای دیجیتال در صرافی‌های خارجی دلیلی بر به دست آوردن سود بیشتر نیست.

چرا صرافی‌های داخلی انتخاب بهتری برای ایرانیان هستند؟

متاسفانه امروزه تحریم‌های مالی زیادی برای ایرانیان درنظر گرفته شده که اغلب صرافی‌های خارجی به این تحریم‌ها پایبند هستند. باتوجه‌به این که بسیاری از این صرافی‌ها نیاز به احراز هویت دارند، حتی شروع استیکینگ نیز برای کاربران ایرانی غیر قابل‌ انجام است؛ حتی اگر نیازی به احراز هویت وجود نداشته باشد، اکثر صرافی‌های خارجی به‌محض آگاهی از هویت ایرانی کاربر، دارایی وی را مسدود می‌کنند. امروزه گزارش‌های زیادی در مورد مسدود شدن دارایی کاربران ایرانی منتشر می‌شوند که به‌ هیچ‌ عنوان نشانه خوبی نیستند.

با توجه به این موارد، بهتر است کاربران ایرانی یکی از صرافی‌های داخلی را برای استیک کردن ارزهای دیجیتال خود انتخاب کنند. صرافی‌های ایرانی نیز همگام با صرافی‌های خارجی به کاربران خود خدمات ارائه کرده و خوشبختانه اختلافی بین میزان امکانات و قابلیت‌ها وجود ندارد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات پیرامون میزان سوددهی استیکینگ ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار داده و یک آشنایی کلی در مورد آن‌ها ایجاد کنیم. استیکینگ ارزهای دیجیتال درصورتی‌که به واسطه یک پلتفرم مطمئن و با آگاهی کافی انجام شود، می‌تواند یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری باشد.