بر اساس گزارش های منتشر شده، اکثر حوزه های قضایی جهانی دارای دستورالعمل های مالیات بر دارایی های دیجیتال هستند، با این وجود برای ادامه کار چارچوب های اضافی مورد نیاز است.

بنجامین فرانکلین (Benjamin Franklin)، یکی از پدران بنیان گذار ایالات متحده یک بار عنوان کرد: ” در این دنیا، جز مرگ و مالیات، نمی توان چیز دیگری را قطعی دانست.” در حالی که این عبارت در سال ۱۷۸۹ تحقق یافت، امروزه نیز همین مورد صادق است. تنها تفاوت در این است که مالیات به آرامی اما مطمئناً به دارایی های دیجیتال نیز می رسد.

بنابراین جای تعجب نیست که شرکت حسابداری PricewaterhouseCoopers یکی از چهر شرکت بزرگ حسابداری، اولین شاخص مالیاتی ارز دیجیتال سالانه خود را به عنوان بخشی از “Global Crypto Tax Report” منتشر کرده است.

شاخص مالیات ارز دیجیتال این بررسی بر اساس ساختار جامع راهنمایی های مالیاتی، حوزه های قضایی را طبقه بندی می کند. این گزارش نشان می دهد که کشور کوچک و در عین حال مبتکرانه اروپایی لیختن اشتاین در صدر رده بندی امسال قرار دارد و مالت و استرالیا با یک اختلاف ناچیز آن را دنبال می کنند.

دارایی‌های دیجیتال سرانجام جدی گرفته می‌شوند

پیتر بروین (Peter Brewin)، یک همکار مالیاتی در PwC Hong Kong به کوین تلگراف گفت که این صنعت سرانجام شاهد فعالیت بیشتر برخی از سیاست گذاران ملی مانند سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. مقامات مالیاتی به دارایی های دیجیتال علاقه زیادی نشان داده اند، آنها عنوان می کنند:

“آنچه تحقیقات ما نشان می دهد این است که راهنمایی های منتشر شده توسط بسیاری از مقامات مالیاتی در حال از بین رفتن است. بله، مهم این است که مردم بدانند چگونه مالیات مربوط به تجارت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را حساب کنند.”

اگرچه دستورالعمل های اساسی در مورد نحوه مالیات بر دارایی های دیجیتال تعیین شده است، اما بروین اشاره می کند که روزنه های موجود همچنان باقی است. وی عنوان کرد: “آنچه واقعاً به آن نیاز داریم و تقریباً تمام حوزه های قضایی فاقد آن هستند، راهنمایی مبتنی بر اصول مناسب برای اقتصاد غیرمتمرکز جدید است.”

همانطور که گفته شد، یک نکته مهم در این گزارش این است که هنوز هیچ حوزه قضایی یک دستورالعمل درباره موضوعاتی که در حال شکل دادن به آینده اقتصادی است که حول دارایی های دیجیتال ساخته می شود، صادر نکرده است. به عنوان مثال، هیچ دستورالعمل مالیاتی در مورد قرض دهی و وام دهی ارز دیجیتال، امور مالی غیرمتمرکز، توکن های غیرقابل تعویض ، دارایی های توکنیزه شده و استیکینگ درآمد وجود ندارد.

این موضوع با توجه به افزایش اخیر دیفای و میلیاردها دلاری که در قراردادهای دیفای قفل شده است نگران کننده است، زیرا مجرمان ممکن است از این مسئله سوء استفاده کنند. گزارش PwC عنوان می کند که بدون راهنما، شرکت های نوآور و استارتاپ ها با عدم اطمینان مالیاتی قابل توجهی روبرو می شوند، به ویژه در مورد فعالیت های برون مرزی.

این سند توصیه هایی را نیز ارائه می دهد. به عنوان مثال، وقتی صحبت از مالیات دیفای می شود، ذکر شده است که این مسئلعه باید شامل نحوه مالیات بر درآمد از پلتفرم دیفای در سطح گیرنده باشد و اینکه آیا حوزه های قضایی ممکن است به دنبال پرداخت مالیات در منبع باشند یا خیر.
در این گزارش همچنین اکوسیستم در حال تغییر صنعت ارز دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است، بنابرای ، توجه داشته باشید که راهنمایی های آینده باید مبتنی بر اصول باشد.

ارز دیجیتال همچنان در درجه اول به عنوان اموال به حساب می‌آید

یافته مهم دیگر در این گزارش این است که بیشتر حوزه های قضایی ارزهای دیجیتال را از نظر مالیات نوعی دارایی می دانند. در حقیقت، تعداد کمی از افراد دارایی های دیجیتال را به عنوان ارز برای اهداف مالیاتی در نظر می گیرند.

در همه حوزه های قضایی اینگونه نیست. به عنوان مثال، کشورهایی مانند اسرائیل شروع به پیشنهاد مالیات بیت کوین به عنوان یک ارز می کنند. اگر این پیشنهاد به یک قانون تبدیل شود، مالیات بر ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین (BTC) در اسرائیل با نرخ پایین تری نسبت به ارزهای فعلی صورت می گیرد.

اگرچه، داشتن ارزهای دیجیتال به عنوان یک ارز نیز می تواند چالش هایی به همراه داشته باشد. این گزارش اشاره می کند که هر بار که شخصی یک دارایی دیجیتال را خرج می کند، می تواند به طور بالقوه یک تغییر مالیاتی ایجاد شود. این مسئله مشکل ساز است زیرا بسیاری از مصرف کنندگان قادر به محاسبه سود یا زیان خود از تراکنش های روزانه شام نیستند. این به طور کلی در مورد ارز فیات صدق نمی کند اما می تواند در صورت استفاده از ارزهای دیجیتال صادق باشد، در نتیجه به مانع دیگری برای پذیرش انبوه ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

عدم اطمینان مالیاتی چالش‌هایی را ایجاد می‌کند

به طور کلی، گزارش مالیات ارز دیجیتال PwC نشان می دهد، در حالی که کارهای قابل توجهی برای ارائه راهنمایی در زمینه مالیات بر دارایی های دیجیتال انجام شده است، این صنعت با پیشرفت های اخیر به روز نشده است. به نوبه خود، کسب و کارها همچنان با عدم اطمینان مالیاتی روبرو خواهند شد و چالش های بیشتری را برای امر پذیرش و نوآوری ایجاد می کنند.

اگرچه این امر ممکن است، مقامات از این واقعیت آگاه هستند که دستورالعمل های جدید مالیات ارز دیجیتال مورد نیاز است. مظهر وانی (Mazhar Wani)، رهبر فین تک در PwC ایالات متحده به کوین تلگراف گفت که اگرچه ارزیابی زمان صدور راهنمایی رسمی در مورد موضوعاتی مانند دیفای و استیکینگ دشوار است، اما این موارد توسط مقامات مالیاتی جهانی مورد بحث قرار می گیرد. وی اظهار داشت که “OECD همچنین در حال بررسی بسیاری از این نکات است، زیرا این امر در ابتکارهای گسترده آنها قرار دارد، بنابراین امیدواریم که به زودی شاهد مواردی باشیم.” با این حال، بروین اشاره می کند که وقتی صحبت از دیفای می شود، شفافیت مالیاتی می تواند بسیار بیشتر از اینها طول بکشد.

بروین پیشنهاد می کند که اگر این صنعت به کار با سیاست گذاران ادامه دهد تا تضمین کند که آنها پیچیدگی و ماهیت همیشه در حال تغییر صنعت ارز دیجیتال را درک می کنند، می توان بر چالش های امروزی غلبه کرد.