در یک کنفرانس مطبوعاتی که چندی پیش برگزار شد، یکی از نمایندگان بانک ملی اوکراین (NBU) نتایج حاصل از پروژه ارز دیجیتالی بانک مرکزی خود به نام h-hryvnia را منتشر کرد. با این وجود، این مؤسسه بانکی در مورد تأثیر این پیشنهاد مالی بر ثبات مالی کل کشور و همچنین در امور بانکداری محلی خود اطمینان ندارد.

در بیانیه رسمی منتشر شده توسط بانک ملی اوکراین، به وضوح آمده است که اگر توده عظیمی از مردم اوکراین به این ارز دیجیتال روی آورند، اکوسیستم بانکی کشور “ممکن است دیگر به عنوان یک واسطه بزرگ مالی بی تاثیر شود.

علاوه بر این، برای کاهش میزان نگرانی ها از اینکه گریونای اوکراین (واحد پول اوکراین) از عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) به شدت تحت تأثیر قرار بگیرد، بانک ملی اوکراین در بیانیه خود عنوان کرده است که میزان تورم بومی کشور تحت تأثیر عرضه این ارز دیجیتال قرار نمی گیرد، چرا که این دارایی توسط مرکز بانک مرکزی کشور عرضه خواهد شد.

بانک ملی اوکراین همچنین معتقد است که چنین اقدامی به طور بالقوه باعث افزایش اعتماد توده مردم به اکوسیستم سنتی مالی اوکراین خواهد شد. در ادامه این بیانیه آمده است:

علاوه بر این، این ارز دیجیتال می تواند به کاهش میزان پول کاغذ در گردش کمک کند. برای بسیاری از کشورها چنین اقدامی یک ضرورت به حساب می آید، زیرا اقتصاد سایه اغلب با پول کاغذ تغذیه می شود.

بنابراین، به نظر می رسد که در حال حاضر، پروژه گریونای الکترونیکی در حال حاضر اولویت اصلی بانک ملی اوکراین نیست، زیرا اخیراً جیکوب اسمول (Jacob Smol)، رئیس بانک مرکزی طی پستی در توئیتر عنوان کرده که حتی اگر پروژه آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی با موفقیت اجرا شده باشد، این موضوع فقط وقتی مورد بررسی قرار می گیرد که امکان سنجی فناوری این پروژه به طور کامل تأیید شود.

با وجود این مسئله، به نظر می رسد که اکوسیستم رمزنگاری اوکراین همچنان در حال پشت سر گذاشتن دوره ای از دگرگونی است، به ویژه که به نظر می رسد دولت طرفدار استفاده از فن آوری های غیر متمرکز جدید است. بنابراین، برای درک چشم انداز واقعی ارزهای دیجیتال در این منطقه، کوین تلگراف با Evgen Verzun، یک متخصص رمزنگاری اوکراینی که بنیان گذار Hypersphere AI می باشد، گفتگو کرد. Hypersphere AI، یک شبکه غیرمستقیم سایبری و پلتفرم محاسباتی است. Verzun در این باره خاطرنشان کرد:

استفاده از ارزهای دیجیتال در اوکراین بسیار گسترده است و دولت کنونی نیز می داند که این صنعت رو به رشد می تواند اقتصاد را همانطور که با فناوری اطلاعات توانست ارتقا دهد، با استفاده از ارزهای دیجیتال نیز چنین کاری انجام دهد. رئیس جمهور اوکراین نیز اخیراً در یک میزگرد با رهبران ارزهای دیجیتال شرکت کرد و تصمیم گرفت که چگونه فضای ارزهای دیجیتال را توسعه داده و از حقوق بازیگران بازار حمایت کند.

با توجه به اینکه اوکراین به دنبال بکارگیری بیشتر ارزهای دیجیتال در بخش مالی خود است، یادآوری می شود که در تاریخ ۲۰ فوریه، صرافی ارزهای دیجیتال محلی کونا (Kuna) یک استیبل کوین به نام UAX عرضه کرد. این دارایی جدید بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است و ارزش آن با نسبت ۱به ۱ به گریونا وابسته است. با توجه به شرایط موجود، UAX در حال حاضر در مرحله آزمایشی بتا قرار دارد و تا تاریخ ۲۰ مارس سال ۲۰۲۰ تحت آزمایش قرار خواهد گرفت.

اقتصاد اوکراین در طول دهه گذشته تقریباً به اوج آشفتگی پایان است. این موضوع تا حدودی به دلیل تجاوز روسیه علیه نیروگاه اروپای شرقی است که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. گوستا لونگمن (Gosta Ljungman)، نماینده صندوق بین المللی پول با توضیح درباره وضعیت اقتصادی این کشور، اظهار داشت که اوکراین یکی از ۱۸ کشوری است که شاهد کاهش رشد اقتصادی بین سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۱۷ بوده است که این مسئله نشان دهنده کاهش سالانه -۰٫۲ درصدی تولید ناخالص داخلی است.

با این گفته، هدف UAX در درجه اول کمک به تثبیت بازار و همچنین معرفی گزینه های غیرمتمرکز مالی برای استفاده مردم است که نه تنها استفاده از آن آسان است بلکه از لحاظ ماهیت قابل ممیزی است.

انتظار می رود که UAX توسط میشل چوبانیان (Michael Chobanian)، بنیان گذار و مدیرعامل صرافی کونا در BlockchainUa 2020 در آخرین هفته ماه مارس عرضه شود. سرانجام، این استیبل کوین به طور کامل با استانداردهای اصلی توکن اتریوم مانند ERC-20 / ERC-865 سازگار خواهد بود و با استفاده از روشی که به عنوان گواه اثبات ذخایر (proof-of-reserve) شناخته می شود قابل ممیزی است.

در حال حاضر، طرح گواه اثبات ذخایر توسط تعدادی از صرافی های ارزهای دیجیتال مشهور مانند صرافی آمریکایی کراکن به کار گرفته شده است تا اطمینان حاصل کند که سرمایه کاربرانش توسط ذخایر قابل اثبات پشتیبانی می شود.

عدم قطعیت قانون گذاری همچنان بازار ارزهای دیجیتال را با مشکل مواجه کرده است

گفتنی است که اوکراین یک چارچوب قانون گذاری برای مدیریت دارایی های دیجیتالی که توسط شهروندان این کشور در دست است، ندارد. بنابراین، تا زمانی که یک روند قانونی ایجاد نشود و به روشن شدن موضع دولت در رابطه با استیبل کوین ها کمک کند، صرافی کونا برای کنترل استیبل کوینی مانند UAX از زیرساخت های نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

علاوه بر این، دولت اوکراین پیش نویس نهایی قانون پولشویی خود را مدتی پیش تصویب کرد که براساس دستورالعمل های ارائه شده توسط FATF می باشد و به منظور پرداختن به شماری از مسائل اقتصادی فشرده، از جمله نحوه تنظیم دارایی های مجازی و اپراتورهای ارزهای دیجیتال طراحی شده است. در همین راستا، کنستانتین یارمولنکو (Konstantin Yarmolenko)، رئیس Blockchain4Ukrain عنوان کرده که قانون شماره ۲۱۷۹ مربوط به دارایی های مجازی اوکراین به احتمال زیاد تا ۲۸ آوریل سال ۲۰۲۰ اجرا خواهد شد. گفتنی است که Blockchain4Ukrainسازمانی است که به دنبال ساده سازی امور محلی و فرآیندهای معاملاتی از طریق بکارگیری بلاک چین است.

قانون جدید شامل تعدادی از دستورالعمل ها در مورد نحوه نظارت و قانون گذاری دولت در زمینه معاملات ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، یکی از دستورالعمل ها عنوان می کند که دولت فقط میزان محدودی از اطلاعات (مانند کلید عمومی فرستنده) را برای معاملات با ارزش کمتر از ۳۰،۰۰۰ هزار گریونا (۱۳۰۰ دلار) جمع آوری می کند.

اوکراین در حال تلاش برای به دست آوردن جایگاهی مهم در عرصه جهانی ارزهای دیجیتال است. ایگور پرتسیا (Igor Pertsiya)، مشاور وزارت تحول دیجیتال اوکراین و شریک شرکت TAVentures به کوین تلگراف گفت که مانند هر دولت پیشرفته ای، اوکراین نیز در تلاش است تا ابتکار و خلاقیت را رهبری و هدایت کند. وقتی صحبت از بلاک چین و ارزهای دیجیتال می شود:

من بسیاری از استارتاپ ها را در اوکراین می بینم که در حوزه ارزهای دیجیتال جهانی در حال توسعه و رشد هستند. این تصادفی نیست که تعداد زیادی انستیتوی فنی در اوکراین وجود دارد و هر سال ۲۳۰۰۰ دانشجو از تخصص های فنی مختلف فارغ التحصیل می شوند، این امر به ورود استعدادهای جدید به این فضا کمک می کنند. به عنوان مثال Bitfury ،CEX.io ،GHASH.io را در نظر بگیرید ، تمام این پروژه ها دارای دی.ان.آ اوکراینی هستند که با آنها همکاری می کنند.

در نهایت به نظر می رسد که اوکراین در طی چند ماه گذشته به طور جدی در حال کشف ارز دیجیتال و فضای بلاک چین است. به عنوان مثال، وزیر دارایی اوکراین چند ماه پیش اظهار داشت که سرویس نظارت بر امور مالی دولت اوکراین به زودی اقدامات مربوط به ارزهای دیجیتال شهروندان خود یعنی مبداو همچنین مقصد نهایی وجوه آنها را پیگیری خواهد کرد.

رونق استخراج ارزهای دیجیتال در اوکراین

در اوایل ماه فوریه، وزارت تحول دیجیتال اوکراین بیانیه ای در مورد دارایی های دیجیتال منتشر کرد که به وضوح عنوان می کند که بخش استخراج این کشور تحت نظارت هیچ نهاد دولتی یا سازمان نظارتی قرار نمی گیرد. در عوض، کلیه فعالیتهای مربوط به استخراج را می توان توسط اعضای شبکه و همچنین خود پروتکل قانون گذاری کرد.
سخنگوی این وزارتخانه نیز در این بیانیه اظهار داشت که به پیشرفت و اجرای فناوری های غیر متمرکز و همچنین ایجاد سندباکس هایی که برای ارزیابی پتانسیل و سودآوری بازار آنها طراحی شده است، کمک خواهد کرد. اگر این مورد کافی نبود، این آژانس همچنین قول داده است با ایجاد شیوه های سالم در مورد مالیات ارزهای دیجیتال، باعث پر کردن شکاف بین بازار مالی سنتی اوکراین و بخش ارزهای دیجیتال شود.

Verzun با ارائه نظر خود در مورد این موضوع، به کوین تلگراف گفت که به دلیل ماهیت ناپایدار پول ملی اوکراین، استخراج ارزهای دیجیتال برای سودهای پولی تبدیل به یک راه اقتصادی بسیار محبوب برای جوانان این کشور شده است. وی در این باره عنوان کرد:

دیدگاه نسل جوان اوکراین نسبت به ارزهای دیجیتال به عنوان پول جایگزین برای امور مالی سنتی بسیار مثبت است. اما شکی نیست که نسل قدیمی (افراد بالای ۵۰ سال) و مردم روستاها تصوری در مورد ارزهای دیجیتال و اینکه چه کاری باید با آنها انجام دهند، ندارند.

آینده برای ارزهای دیجیتال خوب به نظر می رسد

به نظر می رسد که تعدادی از دولت ها منتظر هستند که چین ارز دیجیتالی بانک مرکزی خود را عرضه کند تا بتوانند جوانب مثبت و منفی چنین پروژه ای را تحلیل کنند و این فناوری را با واقعیت های موجود آن تطبیق دهد. بنابراین، اینکه e-hryvnia اوکراین از قبل با راه حل های دیفای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و به احتمال زیاد برای استفاده به صورت گسترده تا پایان ماه مارس راه اندازی می شود، از نظر آنها بسیار قابل تحسین است.

در صورت موفقیت، این پروژه قطعاً می تواند مجموعه ای از عملیات مربوط به ارز دیجیتال اوکراین و بخش های مالی سنتی را تسهیل کند و در حالی که ممکن است پلتفرم هایی مانند کونا محبوبیت چندانی پیدا نکنند، گسترش UAX به پلتفرم های دیگر ممکن است یک تغییر دهنده بازی برای بازار ارز محلی دیجیتال باشد.

Veroslava Novosilnaya، مدیرعامل شرکت SLOVA Tech PR ، یکی از بزرگ ترین شرکت های مبتنی بر فناوری در اوکراین، با بیان نظراتی در مورد این مسئله که آینده ارزهای دیجیتال در اوکراین چگونه به نظر می رسد، عنوان کرد، وی که از سال ۲۰۱۵ درگیر بازار ارزهای دیجیتال بوده است، در چند سال گذشته شاهد افزایش گسترده تعداد پروژه های مرتبط با این فضا بوده است. وی در این باره عنوان کرد:

قبل از آمدن به هر دفتر استارتاپ ارز دیجیتال، من حداکثر ۱۰ نفر را دیدم که در این فضا فعالیت داشتند، اما اکنون این تعداد به صدها نفر افزایش یافته است. در حال حاضر، این صنعت رشد کرده است، به ویژه در اوکراین. این امر نیز به این دلیل است که تنها این دولت مقررات سختگیرانه ای را در این زمینه اعمال نمی کند، بلکه سعی دارد با بازیگران اصلی مذاکره کند تا به آنها فرصتی برای توسعه و رشد بیشتر در این صنعت را بدهد.